פשטות, לא טפשות

פשטות היא ממש לא טפשות, אנחנו לא מצווים להיות קורבן לנוכלות ולשקר. אדרבה, הפשטות תובעת מאיתנו לא להיות שוטים!…

פשטות ותמימות, אין פירוש הדבר שעלינו להאמין לכל מה שאומרים לנו אנשים, פשטות איננה טפשות… אנחנו לא מצווים להיות קורבן לנוכלות ולשקר. זו לא פשטות, אלא פתיות. חז”ל התרו בנו בהקשר זה ואמרו “כבדהו וחשדהו” (השוה דרך ארץ זוטא ה’). כולנו טעמנו לא פעם (יותר מכפי שהיינו רוצים להודות) מהמרירות העולה מ”נפילה בפח” בשל קסמיו של הזולת…

בהקשר זה, מציין רבי נחמן מברסלב עד כמה האדם חייב להיזהר בענייני כספים (ראה ליקוטי מוהר”ן ס”ט, השוה שיחות הר”נ, רפא), וכמה עלינו להיזהר כשהמדובר בהפקדת שלומנו הגשמי ו/או הרגשי בידיהם של מומחים שכביכול “אפשר לסמוך עליהם” ובידיהם פתרונות “בדוקים” (שיחות הר”נ, נ).

פשטות – סדרה פשוטה לחיים יפים ומאושרים

חלק א – להיות פשוט, הכי פשוט

חלק ב – דמיון מול מציאות

חלק ג – פשטות לא טפשות

חלק ד – הפשטות שבכוח הבחירה

חלק ה – למה להסתבך? תעשו!

חלק ו – ממשיכים בדרך אבא

חלק ז – אל תהיו נוקשים

חלק ח – החיים יפים ופשוטים

חלק ט – מרשם בדוק לחיים מאושרים

על אחת כמה וכמה צריכים לנהוג בזהירות יתירה כשמדובר בשגשוגנו הרוחני! (אבניה ברזל, עמ’ מ”ג, סי’ ס”ד). מנהיגי שקר ועצות שקר אינם פשוטים וכנים. מסווה המסתורין הוא לעתים קרובות מקור משיכתם היחיד (השוה שיחות הר”נ, ו).

אל תהיו שוטים! זה דבר שהפשטות תובעת מאיתנו כבני אדם! לא ללכת פתי אחרי כל דבר, אבל מאידך גם לדעת שהתחכום מיותר לחלוטין…

במקרים כאלה תובעת מאיתנו הפשטות, התמימות, לא להיות שוטה. אולם, התחכום מיותר לחלוטין (שיחות הר”נ, נא). לכן, ביחד עם תכונתו של התם  לשמור על פתיחות, כשהוא נמנע הן מגיבוש דעה מידית והן מניסיון לנחש את מניעיו “האמיתיים” של הזולת, הוא יימנע גם מלהיות פתי ולתמוך בפזיזות בעצות או במגמות החדשות שהוא נתקל בהן. ולמרות שעל ידי זה שהוא מקבל דברים כפשוטם בלי חשדות יתר, הוא עלול להיפתח בפני השפעות מפוקפקות ואפילו מזיקות, הרי על זה יש לנו את הבטחתו של דוד המלך (תהילים קטז, ו): “שומר פתאים ה’” – שאיש כזה לא ימעד.

מנהיגי שקר ועצות שקר אינם פשוטים וכנים, מסווה המסתורין הוא לעתים קרובות מקור משיכתם היחיד…

ובנוסף, מביא רבי נתן מברסלב הבטחה מדברי החכם מכל אדם שלמה המלך (משלי י, ט): “הולך בתום הולך בטח”, שאפילו אם יטעה או חלילה ייכשל פעם בעבירה בשוגג, בוודאי ישוב בתשובה, כי בתומו הוא בטוח שיש בשמים הליך לתיקון המעוות (ליקוטי הלכות, דברים מן החי ד, מט).

באחת השיחות שלו, התייחס רבי נחמן למאמרו של החכם מכל אדם: “פתי יאמין לכל דבר” (משלי יד, טו) באמרו: טוב יותר להיות פתי מאמין, גם אם בגלל זה אתה עלול להאמין בשקר ובשטות, אבל בכלל זאת הרי תאמין גם באמת, מאשר להיות מתוחכם המתייחס בפקפוק לכל דבר ומכחיש הכל, גם את האמת (שיחות הר”נ קג).

הדין, אפוא, הוא – כבדהו וחשדהו. ואתבטא בלשון ראש הישיבה שלי שאמר: “תענוג לדון לזכות את בני אדם. הם אמינים, הם ישרים, הם הגונים. אבל זכור! ספור את העודף שקיבלת!…”

* * *

סדרת מאמרים בנושא פשטות מעובדת מתוך הספר “לעבור את הגשר הצר” מאת הרב חיים קרמר. הספר לוקח נושאים יסודיים בתורת ברסלב ומגיש אותם בצורה פשוטה ומעשית, על פי מאמריו ושיחותיו של רבי נחמן, ומאמריהם ושיחותיהם של תלמידיו השונים עד דורנו.