אם אני כועס אני מפסיד כסף?

אם אני כועס אני מפסיד כסף?

“כשאני כועס אני בטוח שאפסיד כסף, ואני אפילו מחכה לרגע שזה יקרה”. מה גורם לאדם לחשוב שאם הוא כועס אז הוא יפסיד כסף?

אחד הדברים שאני נתקל בהם לא פעם הוא חוסר הבנה של דברי הצדיקים, דברי מוסר או דברי התורה בכלל.

באחד המפגשים עם חבר קרוב שאוהב ללמוד את דברי רבי נחמן, שזה דבר נפלא כשלעצמו, ראיתי את חוסר ההבנה הזה בצורה מוחשית וכואבת.

אותו אדם למד את דברי רבי נחמן בספרו ליקוטי מוהר”ן תורה סח – העוסקים בעניין הממון של האדם ומידת הכעס, וכך אומר שם רבי נחמן:

“וְדַע, שֶׁרָאוּי שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל יִהְיוּ לָהֶם מָמוֹן, אַךְ יֵשׁ מִידָּה אַחַת שֶׁמַּפְסֶדֶת וּמְאַבֶּדֶת מֵהֶם הַמָּמוֹן, וְהִיא מִידָּה רָעָה מְגֻנָּה, שֶׁקָּשֶׁה מְאֹד לְהִינָּצֵל מִמֶּנָּה. וַאֲפִילּוּ אִם יִרְצֶה אֶחָד לְהִינָּצֵל מִמֶּנָּה, וּבִפְרָט בִּשְׁבִיל תַּאֲוַות הַמָּמוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא תַּפְסִיד לוֹ אֶת הַמָּמוֹן, עִם כָּל זֶה הַמִּידָּה רָעָה הַזֹּאת מִתְגַּבֶּרֶת עָלָיו בְּיַלְדוּתוֹ וּבְקַטְנוּתוֹ וְעַל יְדֵי זֶה מַפְסֶדֶת מִמֶּנּוּ הַמָּמוֹן שֶׁהָיָה רָאוּי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ. וְהַמִּידָּה רָעָה הַהִיא הוּא מִידַּת הַכַּעַס, שֶׁעַל יְדֵי זֶה מַפְסִיד וּמְאַבֵּד הַמָּמוֹן הָרָאוּי לוֹ….”

“אז למה בדיוק אתה מתכוון?” שאלתי כדי לנסות להבין את הלך החשיבה שלו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שני מפתחות להתגבר על הכעס

תשברו את הכעס

סבלנות והחיים הטובים

“למשל” הוא אומר, “אם אני מאבד את העשתונות, במילים אחרות כשאני כועס אני בטוח שאפסיד כסף. אז מה שקורה הוא שאני אפילו מחכה לרגע שזה יקרה, ולא בגלל שאני רוצה להפסיד כסף אלא בגלל שאני בטוח שזה מה שיקרה כפי שרבי נחמן אומר, לכן אני מחכה שזה יעבור כבר… אתה מבין, עכשיו אני לא רק פרנואיד אלא גם מרגיש אשמה…. אז איך הלימוד הנפלא הזה של רבי נחמן עוזר לי לנצח את מידת הכעס? הוא רק גורם לי להרגיש חסר ערך!…”

“ממש לא!” אמרתי לו בנחרצות. “זאת לא הכוונה של רבי נחמן. מה גם, שרבי נחמן בכלל לא מתכוון או רוצה שאנחנו נחכה לרגע בו נפסיד כסף אחרי שאיבדנו את העשתונות או כשכעסנו. ואנחנו גם אף פעם לא אמורים להרגיש פרנואידים ובטח לא אשמים. אלו הרגשות שרבי נחמן מעולם לא ביקש מאיתנו להרגיש”.

הוא נשם לרווחה.

“הדוגמה שנתת” המשכתי את דברי, “מופיעה בכל הספר ליקוטי מוהר”ן. מדוע אומר לנו רבי נחמן מה אנחנו יכולים להפסיד או להרוויח מכל דבר מסוים? האם זה לא מספיק קשה שאנחנו מתמודדים עם הנושא עצמו? למה אנחנו צריכים לדאוג גם מהדבר הנוסף שאנחנו יכולים להפסיד?”

רבי נחמן בכלל לא מתכוון או רוצה שנחכה לרגע בו נפסיד כסף אחרי שאיבדנו את העשתונות או כשכעסנו. יש כאן משהו אחר לגמרי!

אותו איש יקר אומנם לא ידע לענות לי, אבל ניכר היה שהוא חושב על מה שאני אומר לו לעומק.

“אשמח להרחיב על שלושה מושגים שישפכו אור על עניין זה” אמרתי כששלפתי אותו מתוך המחשבות שלו, ונראה היה שהוא אפילו שמח מזה. “כל אחד מהם נכון, אבל לא כולם בהכרח ידברו אליך באותה צורה”.

חיוך עלה על פניו.

“ברמה מאוד פשוטה, עלינו להבין שכל אדם תופס את העולם בצורה שונה. מה שנותן השראה לאחד אחד אפילו לא ידבר למישהו אחר. כדי לגרום לעצמנו לעשות את הדבר הנכון, אנחנו צריכים ללמוד לדבר אל עצמנו בשפה שאנו מבינים.

“הצדיקים הבינו את העניין הזה לעומק, ולכן כדי לעזור לנו הם גילו לנו כיצד מידה או תאווה מסוימת שאנו אמורים להיזהר ממנה יכולה לפגוע בנו. זה הצמד למשל שהזכרת – כסף וממון. אבל יש גם יש משהו אחר, הרבה מרק לכעוס או להפסיד כסף. למשל, אדם אחד יכול לגלות התעניינות בטמפרמנט שלו, וזה יעסיק אותו, בעוד שאצל אחר הכסף הוא העיקר. ואם הוא ירצה למנוע מעצמו לכעוס, לא יעזור לו אם הוא רק יאמר לעצמו שהכעס הוא מידה לא טובה, כי מה שמדבר אליו זה הכסף. יש פה משהו אחר.

“והדבר האחר הזה מוביל אותנו אל רבי נתן מברסלב שאומר (ליקוטי הלכות, הלכות ראש חודש, ה) שדבר גדול הוא להפוך את הלימוד שלך לתפילה. קח את דברי רבי נחמן והפוך אותם לתפילה. ורבי נתן גם מתאר את הגדולה שיש בזה ובהארכת התפילה כתוצאה של הוספת דיבורים ותיאורים של נושאים המעסיקים אותנו. אם ניקח את הדוגמה שלנו, אז במקום לומר “בורא עולם, הצל אותי מהכעס שלי’, אפשר לומר ‘בורא עולם הצל אותי ממידת הכעס שלי כדי שלא אאבד את הכסף והממון שאתה נותן לי’…”

נראה שהחבר היקר שלי התחיל להפנים את מה שאני אומר.

“בוא נתקדם עוד קצת. בדברי החסידות שמים דגש על העניין של לראות את הקב”ה בכל דבר ובכל מצב שאנו נתקלים בו – בתוכנו וסביבנו. תורת הצדיקים, הן של חסידי רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א והן שיעוריו של רבי נחמן בפרט, בנויה בצורה כזו שתעזור לנו להבין שהקב”ה נמצא בכל מקום ובכל מצב.

“לכן, כאשר אנחנו מתחילים לראות את העולם כתוצר של השגחה שמימית-אלוקית קל לנו יותר להתגבר על החסרונות שלנו. ההבנה היא שאנחנו לא נלחמים בעצמנו ואנחנו גם לא נלחמים בעולם. אבל, וכאן נכנס אבל חשוב – אנחנו מזהים ומכירים את הבורא שנמצא בכל מקום ובכל מצב. וכאשר אנחנו רואים אותו, ומבינים את הנקודה זו, כבר אין לנו עניין לכעוס יותר, לפחות לא באותה צורה שכעסנו קודם לכן.

ההסתכלות על העולם כתוצר של השגחה שמימית מסייעת לנו להתגבר על החסרונות שלנו!

ההסתכלות על העולם כתוצר של השגחה שמימית מסייעת לנו להתגבר על החסרונות שלנו!

“כאשר רבי נחמן אומר שכאשר ניסיון של כעס נשלח מאת השם לאדם בכל פעם שהוא רוצה לתת לו כסף, העניין הוא לא הכעס או הכסף – אלא להבין שהכסף נשלח לנו מהשם וכך גם הכעס וכל דבר שמתעורר בנו – כל אלה נשלחים אלינו מהשם. הכל אחד כמו שאתה מבין ידידי היקר, כדי לנסות אותו אך גם לנשא אותנו, כאשר היצר הרע הוא השליח של ה’דיל’ הזה כפי שרבי נחמן אומר לנו.

“וְעַל כֵּן הַבַּעַל דָּבָר, כְּשֶׁרוֹאֶה שֶׁמִּשְׁתַּלְשֵׁל וְיוֹרֵד שֶׁפַע לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מָמוֹן, אֲזַי יוֹרֵד וּמַזְמִין לוֹ כַּעַס, וְעוֹשֶׂה לוֹ מִבְּחִינַת הַהַשְׁפָּעָה וְהִשְׁתַּלְשְׁלוּת שֶׁיּוֹרֵד אֵלָיו שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מָמוֹן, עוֹשֶׂה לוֹ מִמֶּנּוּ כַּעַס. כִּי הַכַּעַס הוּא מַמָּשׁ בְּחִינָה אַחַת וְעִנְיָן אֶחָד עִם הַמָּמוֹן, בִּמְקוֹם שֹׁרֶשׁ הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת, וְאֵין בֵּינֵיהֶם שׁוּם הֶפְרֵשׁ, כִּי שְׁנֵיהֶם יוֹרְדִים מִגְּבוּרוֹת, וְנִמְשָׁכִין מִמָּקוֹם אֶחָד מַמָּשׁ…” (שם).

“האמונה עוזרת לנו לראות את הקשר בין הדברים ולהבין שהכל אחד, גם כעס וגם ממון או כל צמד אחר שבא לנסות אותנו. יש כאן ניסיון שאנחנו צריכים להתגבר עליו לא בגלל שאנחנו רוצים את הכסף, אלא דווקא בגלל שאנחנו רוצים לעמוד בניסיון שעוזר לנו לגדול ברוחניות שלנו ובקשר עם בורא עולם, להתגבר על מידות ותאוות. והכעס והממון, במקרה הזה, הם הצמד שעוזר לנו להשיג את זה”.

החיוך והפנים המאירות שלו הבהירו לי שהוא באמת הבין את מה שאני אומר, ועד כמה חשוב להתפלל על כל מה שאנחנו לומדים ולו רק כדי שלא ניפול לאי הבנות וטעויות מהסוג הזה.

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!