דף הבית פרשת השבוע ניצחון בטוח – פרשת השבוע כי תבוא

ניצחון בטוח – פרשת השבוע כי תבוא

מאת: יוסי כץ
image_print

ניצחון בטוח, זה להאמין שכל יום הוא בריאה חדשה ולהתחיל הכל, אבל הכל, מההתחלה!

האם אתם מרוצים מהחיים שלכם? האם אתם מרגישים שההחלטות שקיבלתם היו תמיד נכונות ואתם יכולים להיות גאים בכל מה שעשיתם? אילו הייתם יכולים לסובב את השעון לאחור, הייתם עושים את הכל בדיוק אותו דבר? או שמא לא היה אכפת לכם להתחיל הכל מחדש, או לכל הפחות לעשות “ריסט” לחלק מהדברים?

ההכנה לראש השנה, יום הדין, דורשת הרבה התבוננות. (אם לא התחלתם עדיין, עכשיו זה זמן טוב להתחיל!). באופן מובן, כאשר אנחנו מסתכלים לאחור ורואים את מעשינו הטובים והלא טובים, מחשבות וחרטות על העבר טורדות ויושבות לנו על המצפון ואנו מחפשים פתרון ותיקון. מעניין לראות שבפרשת השבוע יש לימוד השייך ממש לעניין זה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

גם אני לא יכול בלעדיך – כי תצא

יש אמת ויש אמת – שופטים

לא צריך להתפעל – ראה

כאשר בית המקדש עמד על תילו, כל החקלאים של ישראל היו עושים מסע מיוחד לירושלים בכל שנה. הם היו מביאים עמם את ה”ביכורים” – הפירות הראשונים שיצאו, היו מניחים אותם בתוך סלסלה ומקשטים אותה, ומגישים עמה את הביכורים לכהן. ואז, כל אחד היה מצהיר:

“אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב: וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה: וַנִּצְעַק אֶל ה’ אֱ-לֹהֵי אֲבֹותֵינוּ וַיִּשְׁמַע ה’ אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ: וַיּוֹצִאֵנוּ ה’ מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹורָא גָּדֹול וּבְאֹותוֹת וּבְמֹפְתִים: וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ”. (דברים כו ה – ט).

כאשר היה החקלאי מביא את תרומת הביכורים, הוא היה חוזר ומפרט את כל התהליך שהביא אותו לרגע הזה. הארמי הוא לבן, שהחליף את משכורתו של יעקב שוב ושוב וניסה לנשל אותו ולהזיק לו. בסופו של דבר, לא רק שלבן נכשל, אלא יעקב אף נשא את בנותיו שמהם יצאו שנים עשר שבטי י-ה הקדושים. באופן דומה, מאוחר יותר ירדו ישראל לגלות מצרים מעטים במספר וכעבדים מעונים, ונגאלו ויצאו משם עם עצום ורב טעונים בעושר מופלג.

הקלף המנצח שלנו תלוי רק בגישה שלנו למילה “בראשית” – האם היא רק פרשת שבוע או קרש קפיצה בדמות התחלה חדשה לניצחון בטוח!…

סיפור מעשיהם של אבותינו הוא גם הסיפור שלנו. כל מה שאנו קוראים בתורה מתרחש גם עכשיו במישורים הרוחניים. התחבולות של לבן ושל פרעה – הן ביטוי של כוחות הרוע המאיימים להרוס לנו את האמונה והביטחון באחדות השם. אנו מתמודדים עם אותם איומים בחיי היומיום, בין אם זה מגיע מהאנשים הסובבים אותנו או מהמחשבות השליליות שלנו עצמנו. המלחמה היומיומית לקשר את כל הפעולות שלנו ולחוות את האחדות האלוקית מקבילה למאורעות התורה. ממש כמו שיעקב ומשה ניצחו בסופו של דבר, כן גם אנו ננצח.

המדרש (בר”ר א, ד) מבאר שהתורה מתחילה במילה “בראשית”, משום שהעולם נברא בשביל ה”ראשית”. פירות הביכורים הם אחד מהדברים שהמדרש מביא, ושנקראו “ראשית” (וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי וגו’) (שם). הפירות הראשונים מלמדים אותנו שהמהות של החיים היא לעשות התחלות חדשות.

רבי נחמן מברסלב אומר, שכל יום הוא בריאה חדשה לחלוטין. הקב”ה ידע עוד לפני שברא את העולם שהאדם יחטא, לכן הקדים את ה”תשובה” לבריאת העולם. התכלית של הבריאה היא שאנחנו נתחיל מחדש שוב ושוב. נוכל לעשות זאת על ידי שנזכור שכן, אתמול היה קשה, אבל ממש כמו בסיפורי התורה, הקב”ה בוודאי יביא לנו גאולה שלמה.

רבי נחמן אומר שאפילו אם אדם עבר חלילה על כל התורה כולה אלפי פעמים, עדיין יש תקווה! העבודה שלנו היא לחזק את התקווה, להתחיל מחדש, ולחכות לזמן שבו גם אנחנו נחווה את הגאולה שלנו. אמן.

(מבוסס על ליקוטי הלכות, בשר בחלב ד, יג)

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!

מאמרים קשורים