תתנהג יהודי – תהיה יהודי

הנקודה הטובה שיהודי משמח עצמו בה היא אותה נקודה שבה הוא נוהג כמנהג ישראל ואף שאינה בכוונה כראוי… תתנהג יהודי ותהיה יהודי!

בחיי מוהר”ן (תכא) מדבר רבינו הקדוש – רבי נחמן מברסלב, על החשיבות שלא ללכת במנהגי הגויים בשום דבר, עד כדי כך שמשבח את מנהיגי דורו (אף אלו שלא היו ראויים כל כך), במה שעל כל פנים מרחקים את אנשיהם ממנהגים אלו, וזו לשונו:

“אָמַר, הַצַּדִּיקִים אֲפִילּוּ אֵלּוּ הַצַּדִּיקִים שֶׁל עַכְשָׁיו, הֵם יְקָרִים גַּם כֵּן מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְאִלְמָלֵא לֹא הָיָה בָּהֶם רַק מַה שֶּׁמְּרַחֲקִים מִמִּנְהֲגֵי הַקַּלֵּי עוֹלָם, הַהוֹלְכִים וּמַנְהִיגִים עַצְמָם דַּיְקָא בְּדַרְכֵי הָעַכּוּ”ם, וְהוֹלְכִים בְּדַרְכֵי הַחֲקִירוֹת וְחָכְמוֹת, וְכַוָּונָתָם דַּיְקָא לְהִדַּמּוֹת עַצְמָם בְּמַהֲלָכָן וּבְמַלְבּוּשֵׁיהֶן וּבְמִנְהֲגֵיהֶם כְּמִנְהֲגֵי הָעַכּוּ”ם כַּאֲשֶׁר נִתְפַּשֵּׁט עַכְשָׁיו בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים. וְאִם לֹא הָיוּ פּוֹעֲלִים הַצַּדִּיקִים כִּי אִם מַה שֶּׁמְּרַחֲקִין מֵהֶם גַּם כֵּן דַּיָּם. כִּי כָּל מַנְהִיג אֵיךְ שֶׁהוּא מִתְנַהֵג בַּעֲבוֹדָתוֹ, עַל כָּל פָּנִים הוּא רָחוֹק מִדַּרְכֵיהֶם, וְכֵן הַמְקֹרָבִים אֲלֵיהֶם. כִּי מֵאַחַר שֶׁמְּדַקְדְּקִין לִבְלִי לְהַנִּיחַ שֵֹעָר אֲחוֹרֵי פֵּאוֹת הָרֹאשׁ, מִמֵּילָא אֵינָם מְגַדְּלִים בְּלוֹרִית שֶׁקּוֹרִין בַּיי הָאר, וּמִמֵּילָא הֵם רְחוֹקִין מִמִּנְהֲגֵי הָעַכּוּ”ם וּמִכַּת הַפִילוֹסוֹפִים וְהַמְחַקְּרִים שֶׁמַּנְהִיגִים עַצְמָם בִּדְרָכִים כָּאֵלּוּ. וְזֶהוּ דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד, כִּי דַּרְכֵי הַחֲקִירוֹת וְהַפִילוֹסוֹפְיָה הוּא הָרָעָה הַגְּדוֹלָה שֶׁבְּכָל הָרָעוֹת וְאֵין רַע מִזֶּה, אַשְׁרֵי מִי שֶׁרָחוֹק מֵהֶם”. ע”כ.

ובפרפראות לחכמה על תורה רפ”ב, מביא הרב מטשערין ז”ל מעט מן הרקע לאמירת התורה “אזמרה”, השופך אור על כל המהלך שם, וזו מקצת לשונו:

“הנה נראה לעניות דעתי לבאר קצת… כי מובן במקום אחר שבלעמברג עסק רבינו זצ”ל להכניע המינות והאפיקורסות שראה ברוח קדשו שעתיד להתגבר על ישראל, חס ושלום, והנה עניין התגברות הנ”ל מבואר במקום אחר שעל פי רוב נמשך מהחלישות הדעת שהתגבר עליו בתחילה מרוב פגמיו, והוא קשה לו להתחזק את עצמו באיזה נקודה טובה שיש בו עד שנופל על ידי זה לרשעות גמור ואפיקורסות וכפירות רחמנא ליצלן, כמובא במקום אחר על מה שאמרו רז”ל (סוטה מב) שתחילת ניסה נפילה וכו’, ועל כן רבינו ז”ל אחר חזירתו מלעמברג אז הרבה לעסוק בדברי התחזקות ובתיקון האמונה הקדושה….

אולי גם זה יעניין אתכם:

איזה כיף להיות יהודי

ברומא תהיה יהודי

הנקודה היהודית

אני יהודי

זוגיות וסוד החן היהודי

איך זוכים להיות יהודי?

יסוד אמונת חכמים

“…וזה בחינת (שיר השירים א) “הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהריים”, היינו איך תוכל לחזק נפשות ישראל בעת תוקף ההתגברות החום והשרב של היצר הרע והצרות והגזירות וכו’ והכפירות, רחמנא ליצלן – “שלמה אהיה כעוטיה על עדרי חבירך”, היינו שלא יתערבו חס ושלום עם העכו”ם ממש בכל דרכיהם ומנהגיהם ודעותיהם, וכמובן גם מדברי רז”ל ועל זה משיב אם לא תדעי לך וכו’ צאי לך בעקבי הצאן עיין רש”י ותרגום, היינו לילך בתמימות ובדרכי אבותינו הקדושים ולהחיות את עצמו עם הנקודות טובות, אף על פי שמעורבין בפסולת הרבה…” ע”כ.

עיינו שם כל השיחה, שהמובן ממנה הוא – שהנקודה הטובה שיהודי משמח עצמו בה היא אותה נקודה שבה הוא נוהג כמנהג ישראל ואף שאינה בכוונה כראוי, ועצם זה שנוהג במנהג ישראל ונבדל מהגויים זו בעצמה הנקודה הטובה שראוי לו לשמח עצמו בה, וממילא לא ימשך יותר אחר חלישות דעתו עד כדי דעות אפיקורסיות ר”ל. ואדרבה, כשישמח בנקודות יהדותו הפשוטות אף שהן כמו שהן, אז יוכל להתחזק ולהתפלל ולחזור בתשובה, כמובא בתורה זו באריכות.

הנקודה הטובה שיהודי משמח עצמו בה, היא אותה נקודה שבה הוא נוהג כמנהג ישראל ואף שאינה בכוונה כראוי, ועצם זה שנוהג במנהג ישראל ונבדל מהגויים זו בעצמה הנקודה הטובה שראוי לו לשמח עצמו בה!

לפעמים יש כזו כניעה לדעה המשובשת של העולם, כאילו לחסיד ברסלב אין מנהיג ואין הנהגה ברורה ח”ו, ואזי או שיש מקום להפקרות ח”ו, או שמחפשים מנהיג תחליפי. אבל צריכים לדעת שכל זה אינו נכון צדיקיםכלל. כי אין מי שיש לו מנהיג והנהגה ברורה יותר מאשר חסיד ברסלב, שאין דבר ואין פרט בחיים, ברוחני ובגשמי, שלא השאיר לנו רבינו הקדוש עצות ברורות לחלוטין – קודם כל את ההקפדה הגמורה על שולחן ערוך, ויחד עם זה כיצד לסדר את היום ומה לעשות ועל מה לשים דגש  וכו’, וגם עצות פרטיות לכל אדם במה שעובר עליו ימצא כל אחד כפי חיפושו – אין אדם ואין קבוצה בעולם שיש להם הנהגה ברורה ויציבה כל כך כמו ברסלב, אם רק יטה אוזנו וישמע מה הרבי אומר.

לשמוח בנקודת היהודי שלי – זו מעלה גדולה והתחזקות עצומה!

ומהדברים המובאים בתחילת המאמר מובן בהחלט, שההנהגה שלא ללכת במנהגי הגויים בשום דבר היא דבר פשוט ומובן לגמרי, עד שהשאיר את זה למנהיגים האלו שאינם מנהיגי אמת גמורים. אצל חסיד ברסלב הקיום הפשוט של ההלכה והמנהג היהודי זה כבר מונח בבסיס בשווה לכל קהילות קדושות של ישראל, רק שיש לו יתרון עצום בהוראות הברורות שהשאיר לנו רבינו איך לבלות ימינו ושנותינו עלי אדמות, והכל כתוב בצורה ברורה בספריו וספרי תלמידיו.

מאמרים מרתקים נוספים בנושא השקפה וחכמה יהודית תוכלו למצאו בקישור הזה!