דף הבית יהדותהשקפה וחכמה יהודית יסוד אמונת חכמים

יסוד אמונת חכמים

מאת: יעקב הרצברג
image_print

עצרו לרגע את שטף מרוצת החיים והמחשבות ותנו דעתכם על אחת הנקודות שמהווה יסוד חשוב מאוד באמונה – אמונת חכמים.

אחת הנקודות שצריכים להקדיש להן מחשבה רבה, בירור אמיתי ועמוק והרבה מאוד התבודדות היא עניין אמונת חכמים, לעובדה ולמעשה. מלבד מה שכתוב כל כך הרבה בספרים הקדושים על אמונת חכמים והיסודיות שלה לכל קיום היהדות, הרי שבספרי רבינו הקדוש – רבי נחמן מברסלב, וספרי תלמידו רבי נתן זה מובא בעומק נפלא, ויחד עם זאת, מציב לפנינו כמה וכמה אתגרים לא קלים – לברר עצם הקו הדק והאמיתי של אמונת חכמים מבלי לנטות ימין ושמאל.

ובאמת, צריך להיות עיוור כדי לא להבחין בעובדה שכל סוגיות החיים של כל עם ישראל, כל הבלבולים, כל חילוקי הדעות, כל הסטיות בהשקפה ועוד, הכל מונח ותלוי סביב היסוד של אמונת חכמים, שהסטייה מעצם האמת של אמונה זכה זו, בין לימין ובין לשמאל, הם שגורמים לכל השיבושים והקלקולים.

מה הוא “לסטות ימין ושמאל” בנושא זה?

לסטות לימין – זה להשתמש במושג של אמונת חכמים בלי שום גבולות, בלי שום ביקורת. פשוט, להאמין עד הסוף בכל מי שנכנס בגדר של חכם או צדיק לפי תפישת עולמו של המאמין. לכאורה, לאלה המאמינים כך יש סמך גדול ועצום מעצם המושג של אמונת חכמים שלפי דעתם פירושו – ביטול כל מחשבה או ביקורת ושיפוט, מכיוון שאתה צריך “להאמין”… הצד הקיצוני לרעה של נטייה לימין זו, יובן על ידי דוגמה ממעשה שסופר על ידי אחד מחסידי ברסלב שהיה במערת המכפלה, והייתה שם אישה פשוטה שהלכה לכל מי שנראה בעיניה כ”צדיק” וביקשה ברכה ממנו. הכל היה טוב ויפה עד שהגיע לשם איזה שיי’ח ערבי מעוטר בזקן לבן ולבוש גלימה, וגם אליו ניגשה האישה לקבל את “ברכתו”…

אולי גם זה יעניין אתכם:

צודק או צדיק?

להיות צדיק – השבח הגדול ביותר

להתחבר לצדיק ולגלות את עצמי

האנשים של הצדיק

מתחיל באוי ונגמר באשרינו

יש לנו על מי לסמוך

מי הם מגני הארץ?

שמים את הפוקוס על היום

חדלו להיות עניים

להחזיק את המקל בשני הקצוות

מדוגמה זו ועד למרכז יש רבבות מדרגות וחילוקים, אבל היסוד של הכל הוא שישנו אכן צורך להאמין שיש בחכמים דברים נסתרים ומופלאים מדעתנו, רק השאלה היא מי הוא החכם הזה שראוי לתת בו את כל האמון ואיך נזכה להכירו ולהתקרב אליו, ולא למי שלא ראוי ובוודאי לא לשיי’חים…

צריך להיות עיוור כדי לא להבחין בעובדה שכל סוגיות החיים של כל עם ישראל, כל הבלבולים, כל חילוקי הדעות, כל הסטיות בהשקפה ועוד, הכל מונח ותלוי סביב היסוד של אמונת חכמים…

ומכאן מגיעים לסטייה שמאלה – שבאמת, ממעשים כאלה ודברים דומים נובעת על פי רוב הסטייה שמאלה שבתגובה על הפגם “לימין” הנובעת מחוסר גמור בהתבוננות וביקורת, אזי “מדליקים את המנועים” של הביקורת והשיפוטיות, ומרוב פחד מלתת אמון במי שאינו ראוי לכך כבר לא נותנים אמון באיש ומתבטלת חלילה תורת אמונת חכמים מישראל, ומסתכלים בעיניים אנושיות על צדיקי הדורות, וכמו שהיה מעשה עם רבינו הקדוש שבא אליו לבקרו אחד שהיה חברו בחדר, ורצה לתת לרבינו נשיקה כאומר “הרי שנינו למדנו ביחד בחדר ואין הבדל גדול ביננו”, ור”ל נשתגע מכך שפגם בכבוד רבינו הקדוש.

לא ימינה ולא שמאלה, קחו את האמצע הכי טוב והכי בטוח!

קרדיט תמונה ראשית של המאמר: Editorial credit: Brzostowska / Shutterstock.com

ובפרט בבית ספרו של רבינו הקדוש, הרי שלצד הפלגתו בחשיבות ויסודיות אמונת חכמים לא היסס לומר בפירוש שישנם רבים שהם מפורסמים של שקר, ולא די בזאת, אף עזב אותנו בלי ממלא מקום במובן הרגיל של המילה וציווה עלינו לחפש את רוח הקודש של המנהיג האמיתי, ורבי נתן בהלכותיו מקיף ומתווה קו עמוק ועלום איך, שמצד אחד, עדיין כל התקשרותנו היא לצדיק שהסתלק. ומצד שני, צריכים להתקרב לתלמידים שהם ההשארה שלו בעולם, ואף משתמש בכמה מקומות במושג צדיק או רב שקיבל מרבו, ורבים תוהים מה “תכלס”? איך מקיימים את האמונה הזאת בחיים ואת מה בדיוק משאירים לנפטרים?

אכן זו נקודה למחשבה, אבל לא רק למחשבה אלא לצעקה מעומק הלב וכל אחד צריך לשים ליבו לנושא זה, וחכם יוסיף מדעתו ונבון יבין דבר מתוך דבר, לעצור לרגע את שטף מרוצת המחשבה החד צדדית ולהתבונן בצורה של דעת, שהיא על פי רוב מאחדת צדדים נגדיים, ולהכניס לימודו מחשבתו ותפילתו באמת ובלי פחד בעניין זה, שהוא כאמור היסוד לכל התורה כולה, וללמוד איך לקיים זאת כראוי.

מאמרים מרתקים נוספים בנושא השקפה וחכמה יהודית תוכלו למצאו בקישור הזה!

מאמרים קשורים

הוספת תגובה