עגולים או מחודדים – איך אתם מגדירים את עצמכם?

עגולים או מחודדים, איך אתם מגדירים את עצמכם? מאמר קצר שיסביר לכם בדיוק למה הכוונה ומה הכי מאפיין אתכם!

ביצה אם שני ראשיה כדין (עגולים) או חדין (חדים) – היא לא ביצה כשרה.  ואם הביצה, ראשה אחד עגול והשני חד ועגול – היא אולי ביצה כשרה. בכל מקרה, צריך לשאול מישהו ראוי ומבין שיוכל לעזור לנו במקרה ומתעוררת שאלה בעניין (שולחן ערוך, יורה דעה, פו א).

עגול ומחודד הם שני מצבים המיוחסים לשתי תכונות המאפיינות את עם ישראל – בושה וחוצפה, בהתאמה. יותר מדי משניהם, זה סימן בטוח לכך שהאדם לא יצליח להחזיק ברוחניות שלו, כל שכן בלימוד התורה או ביהדות בכלל.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

יותר מדי בושה, או פחד לדבר בזמן הנכון, פירושו שהאדם לא יחפש את המידע הדרוש לו בכל תחום בחייו ובעיקר בתורה, ומן הסתם לא יצליח לנקוט עמדה נגד אלה שמנסים להתריס כנגדה.

להיות מחודד מדי, תמיד חצוף, גם זה לא כשר, כלומר לא טוב. בעוד שטיעונים לשם שמים אכן קיימים (אבות ה, כ) יש גם את ההיפך – טיעונים וויכוחים שאינם לשם שמים, אינם אמת ושבאים מהמקום של מידת הניצחון, כפי שמסביר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר”ן חלק א, עה).

יותר מדי משניהם זה סימן בטוח לכך שהאדם לא יצליח להחזיק ברוחניות שלו, כל שכן בלימוד התורה או ביהדות בכלל…

גם הפעלת מידה נכונה של בושה וחוצפה אינה ערובה לכשרות. כל אחת מהתכונות הללו יכולה לגרום לנו לטעות ביכולת לאבחן בין האמת לשקר. למשל, אדם עם יתר ענווה או בושה ירגיש בטוח בעצמו בהשתקה של המכבים שצועקים “מי לה’ – אלי!”, על פני הטחת האמת או התנגדות מול המשתיקים אותם.

להיות מחודד מדי, תמיד חצוף, גם זה לא טוב...

להיות מחודד מדי, תמיד חצוף, גם זה לא טוב…

חנוכה קשור למילה חינוך. בחג החנוכה, אנחנו מתחילים שוב להיות מי שאנחנו – עם ישראל, לאמן את עצמנו, ואולי גם את האחרים, לממש נכון את התכונות הללו שיעבירו אותנו דרך האתגרים שעומדים בפנינו.

החשמונאים היוו דוגמה אישית לשימוש המוצלח בבושה ובחוצפה. הם עמדו מול היוונים כי התביישו להתמודד עם בוראם ואבותיהם והצליחו להגן על כבודו של הבורא ועם ישראל. הם ידעו להשתמש באיזון מוצלח בין שתי התכונות הללו.

על זה אנחנו מבקשים מבורא עולם בכל ליבנו – שיעזור לנו להשתמש כראוי בשתי מידות אלו שמזהות אותנו כעם – בושה וחוצפה, בזמן הנכון ובמקום הנכון, אמן!

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, ביצים ד, א).

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!