סיפור כיסוי

היא בסך הכל תפשה אותו בבגד, אבל כל זה היה סיפור כיסוי לדבר הגדול שדווקא יקרה אחרי לא מעט שנים!

“וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ… וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה” (בראשית לט, יב)

“הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס” (תהילים קיד, ג)

בגלל שיוסף נס, ברח, ים סוף נחצה (בראשית רבא פז, ח)

אם נשיב לב נגלה שלבישת בגד היא תיקון גדול על חטא האכילה מעץ הדעת, כאשר איבדנו את היכולת לראות את מציאות הדברים והתחלנו לטעות בגלל דברים שקורים על פני השטח, כלומר מהעטיפה של התוכן. חז”ל מלמדים אותנו שעקביו של אדם הראשון זרחו כמו השמש (מדרש תנחומא, ב). ואם כך, אז ברור שחלקי הגוף הגבוהים יותר זרחו עוד יותר והפנים הכי הרבה. הלבוש מסנן את ה”אורות” הרוחניים הבוהקים של חלקי הגוף השונים, במיוחד אלה שיכולים ליצור ולהזין חיי אדם. להתלבש נכון פירושו, שכל מי שרואה אותך יכול לדעת מהמלתחה שלך מי אתה. זה אומר, שאתה לא לובש בגדים קרועים או מלוכלכים ומוודא שבבגדים שלך לא יהיו כתמים. למה? כי אין לזלזל בבגדים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אנחנו אחראים למה שחסר בעולם

לתת זה לקבל

הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה

אמונה פשוטה, זה הכל

רבי נחמן מלמד אותנו שהיצר הרע תופס את האדם בלבוש שלו. אנחנו צריכים ללבוש בגדים, אבל היצר הרע יוצר מכניס למוח שלנו “צרכים” מיותרים בנושא הלבוש. “צרכים” אלו הופכים ללא מעט היסחי דעת שמטרידים ומעכבים את עבודת השם של האדם. “צרכים” כאלה מתעוררים אם נותנים לחוץ להיות חשוב יותר מהפנים.

“שָׁמַעְתִּי בְּשֵׁם רַבֵּנוּ ז”ל מִכְּבָר: “וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ” (בְּרֵאשִׁית לט), שֶׁהַבַּעַל דָּבָר וְהַסִּטְרָא אַחֲרָא תּוֹפֶסֶת אֶת הָאָדָם בְּבִגְדוֹ, דְּהַייְנוּ שֶׁמַּטְרִיד אוֹתוֹ בְּטִרְדַת בְּגָדָיו וּמַלְבּוּשָׁיו. כִּי טִרְדַּת הִצְטָרְכוּת מַלְבּוּשִׁים וּבְגָדִים שֶׁל אָדָם הֵם מְבַלְבְּלִין מְאֹד אֶת הָאָדָם וּמוֹנְעִים אוֹתוֹ עַל יְדֵי זֶה מֵעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְזֶהוּ “וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ”. אַךְ מִי שֶׁהוּא בַּעַל נֶפֶשׁ וְלִיבּוֹ חָזָק בַּה’ אֵינוֹ מַשְׁגִּיחַ גַּם עַל זֶה. אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ בֶּגֶד לִלְבֹּושׁ, אַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ מַטְרִיד עַצְמוֹ בָּזֶה וְאֵינוֹ רוֹצֶה לְהַנִּיחַ עַצְמוֹ לְבַלְבֵּל בָּזֶה. וְזֶהוּ “וַיַּנַּח בִּגְדוֹ אֶצְלָהּ וַיָּנָס” וְכוּ’, שֶׁמַּנִּיחַ בִּגְדוֹ וּמַלְבּוּשׁוֹ וְנָס וּבוֹרֵחַ מֵהֶם וְאֵינוֹ מַשְׁגִּיחַ כְּלָל עַל זֶה. רַק עוֹשֶׂה אֶת שֶׁלּוֹ בַּעֲבוֹדַת ה’ כְּפִי מַה שֶּׁיָּכוֹל” (שיחות הר”ן ק).

להתלבש נכון פירושו, שכל מי שרואה אותך יכול לדעת מהמלתחה שלך מי אתה!

יוסף הצדיק עמד בפני פיתוי לא פשוט והייתה לו הזדמנות להראות אות כוחו וחשיבותו. אבל זה היה החוץ, ה”לבוש” החיצוני, לא האני המוגדר והאמיתי שלו. איפה החלק הפנימי של העמידה בניסיון הזה בא לידי ביטוי? על שפת ים סוף. כשבני ישראל הגיעו לים סוף, הים ראה את ארונו של יוסף ומיד נחצה. למה? כי בתוך הארון הזה היה מי שסלל את הדרך בעצם עמידתו באותו ניסיון גדול לרגע המכונן הזה של עם ישראל – לעבור בתוך ים סוף אחרי שיצאו ממצרים. כלפי חוץ זה היה אותו ניסיון, לעומק – מהמקום הפנימי יותר, הייתה זו סלילת דרך לעם ישראל, אחרי הרבה מאוד שנים, כשעשו את דרכם לישראל ממצרים.

עבור יוסף הצדיק, מי שמגן על הקשר שלו ושל העולם עם הקב”ה על ידי הקפדה על התנהגותו המוסרית, הלבוש משחק תפקיד חשוב במיוחד. התורה מספרת שיעקב אבינו נותן לבנו יוסף כתונת פסים. אחיו מפשיטים אותה ממנו כשהם זורקים אותו לבור, וגם אשתו של הבוס שלו “תוספת אותו בבגד שלו”. התשוקה של גברת פוטיפר לא הייתה רק בגלל 100 אחוז תאווה גשמית. על פי מפת האסטרולוגיה שלה היא חזתה שיהיה לה ולו צאצא משותף (בראשית רבה לה, ב). (כמובן, אין בכך לפטור אותה מפשעיה). במשך שנה היא ניסתה, האישה המרושעת הזו, לפתות את הצדיק בהחלפת תלבושתה בכל בוקר וערב אך לשווא (יומא ל”ה, ב).

יוסף היה על סף פיתוי אדיר (בראשית רבה לז, ז) אבל הוא רץ החוצה, החליף את מקומו (ספר המידות, הרהורים ב, כג). הוא סבל מהשפלה פומבית בגלל שיצא משם ללא בגדים (עם לועז). במשך עשר שנים הוא הושמץ בפומבי ונכלא ללא שחרור על תנאי. ושם בכלא, המשיכה הגברת פוטיפר את מאמציה המרושעים לנסות ולפתות אותו. אולם בגלל שברח יוסף מכוסה עכשיו בלבוש מלכותי על ידי פרעה בעצמו (בראשית מא, מב). יוסף הבין את העניין שיש בתיקון הלבוש והוא גם הבין שאפשר להשתמש בו לרעה חלילה, לכן העדיף להשאיר את הבגד בידיים של אשת פוטיפר – היצר הרע – לברוח ממנו בכל מחיר.

והמסר אלינו?

השימוש שלנו בתיקון “חיצוני” חשוף להתקפה. אנחנו צריכים להיות מספיק חכמים וגמישים כדי לדעת מתי לפנות את הזירה, גם אם זה אומר שינוי דרסטי ובלתי צפוי בנסיבות לא קלות.

יהי רצון שבזכות הצדיקים הקב”ה ייתן לנו את החכמה והכוח לקבל החלטות בצורה נבונה וטובה, גם אם מדובר בהחלטה קשה כדי להציל את עצמנו ואת הבאים אחרינו, אמן.

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!