תורידו את האגו

אגו – המחלה הכי קשה שאנשים סובלים ממנה בחברה של ימינו. איך מתגברים עליה? פשוט, לוקחים את הרצפטים של רבי נחמן!

הנה כלל יסודי ועיקרי גדול לכל החיים, בכל מיני מצבים שעוברים עלינו: כל מה שצריך לעשות הוא – להוריד את הראש, כלומר להוריד את האגו, להבין שזה מה שאני וזה התיקון שלי.

אני מכיר אדם אחד, שהיום הוא כבר מבוגר ועברו עליו חיים מאוד מאוד קשים, בפרט בעניין אחד שהיה מאוד בולט – גלגול חובות. קרוב לארבעים שנים הוא גלגל בכל שבוע עשרות אלפי דולרים, אבל הוא הלך עם ביטול והכנעה. ברגע שהוא סיים לשלם חוב אחד, או גמ”ח שלקח, הוא לא התחיל לחפש תכניות איך לעזור לבורא עולם לעזור לו. הוא עשה חשבון אחר: עכשיו שילמתי את החוב, יש לי עוד 12 משעות עד שאני צריך לשלם את החוב הבא, עכשיו יש לי גמרא, שולחן ערוך, ליקוטי תפילות, ליקוטי מוהר”ן, התבודדות, תיקון הכלל, ריקוד, לאכול, לישון…

הוא פשוט ידע שזה התיקון שלו – יש לו תיקון כזה של לגלגל חובות. לכן, הוא לא ניסה לעזור לצדיק בתיקון שלו. הוא פשוט הבין וקלט את עניין התיקון שלו בפשטות ושהוא חייב לעבור את זה.

כך כל אחד צריך להבין את העניינים שלו, שישנם תיקונים שאדם צריך לעבור אותם – בזוגיות, בשלום בית, עם הפרנסה, עם הבריאות, עם חינוך הילדים ועם התאוות שלו. תבינו הכי פשוט שיש – זה התיקון שלכם!

לכו עם מפה!

ואיך אדם יתוקן על ידי זה? כאשר הוא יוריד את הראש, האגו שלו, שלא יכעס כלל ולא יבעט במה שעובר עליו, אלא יהיה בהכנעה וילך צעד צעד בדרך שמובילים אותו מלמעלה, ויעשה מה שהצדיק אומר: הצדיק אומר לעשות מחאה – יעשה מחאה. הצדיק אומר להביע רצון – יביע רצון. הצדיק אומר להחיות את עצמו עם נקודות טובות – אז הוא יחיה את עצמו עם נקודות טובות.

כך הוא הולך לפי המפה שהצדיק צייר וסימן לו. כמו עיוור שהולך אחר מקלו, כך צריכים ללכת אחרי הצדיק – בלי לנסות ‘לדלג’ על דברים או שלבים, אלא להאמין שמכל מה שקורה איתנו זה התיקון שלו וזה הטוב ביותר בשבילו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

לא לבצל, כן לתפוח אדמה

לרתום את המחשבות

תמחזרו מחשבות טובות

השבת והמחשבה

מרשם בדוק לחיים מאושרים

חצי הכוס המלאה

עין טובה אחת

עשה טוב, הרע כבר ייעלם

תודו שיש בכם טוב

נקודות טובות ואזמרה

דבר חדש לגמרי

שינויים כן נולדים

תאפשרו לו

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

החיים יפים ופשוטים

דוד המלך היה מוזר לאחיו…

דוד המלך ע”ה עבר גם הוא חיים לא קלים. כמר ממעי אמו רדפו אותו, והוא נולד לתוך מציאות שחשבו שהוא ממזר, ומיד כשגדל קצת שלחו אותו למדבר עם הצאן ויקוו וחיכו כל יום לשמוע שכבר בא איזה אריה או דוב וטרף אותו. בבית הוא מעולם לא ישב בשולחן עם כולם אלא בפינה נידחת.

על מי מדובר כאן? על דוד המלך, רוח אפינו משיח הקב”ה. 28 שנים הוא סבל כך. כל גניבה שהייתה בבית לחם – מיד חשדו בדוד, הוא הראשון שנקרא לחקירה. והוא הרי היה כמון מקיים “דום לה’” והיה שותק, והרי שתיקה כהודאה… וממילא, היה צריך לשלם על הכל. על דוד מלך אמרו אנשי העיר, “תרבות רעה בבית ישי”…

שוב, יש לנו השגה על מי מדברים כאן? על משיח הקב”ה רוח אפינו, דוד מלך ישראל חי וקיים! אבל הוא הוריד את הראש כל הזמן! 28 שנים חושדים בו שהוא ממזר! אומרים עליו ‘תרבות רעה בבית ישי’ – אפשר להבין את זה?

כאשר הוא יוריד את הראש, האגו שלו, שלא יכעס כלל ולא יבעט במה שעובר עליו, אלא יהיה בהכנעה וילך צעד צעד בדרך שמובילים אותו מלמעלה, ויעשה מה שהצדיק אומר, אז הוא יחיה את עצמו עם נקודות טובות.

אבל זה שיעור מאלף עבורנו ללמוד את הכיוון: “ישמע בזיונו ידום וישתוק” – זה עיקר התשובה. כל אחד והפרשייה שלו, כל אחד והעניין שלו, לכל אחד יש “ישמע בזיונו” – משמיעים לו את הביזיון שלו. אבל לא משמיעים לא על מנת להרוס אותו חלילה או להרחיקו, אלא משמיעים לו את זה ברחמים כאומרים: ‘תבין… אתה צריך תיקון… עברת גלגולים… אתה צריך תיקון…’ והאדם, צריך לאפשר לתיקון לקרות, אחרת הוא יצטרך לבוא עוד פעם בגלגול לעולם הזה… ולתקן! הקב”ה חנון ורחום יחכה לו, ייתן לו עוד הזדמנות בעוד גלגול. אבל השאלה היא – למה לא לקחת את זה כבר עכשיו? לבוא בעוד גלגול? תבין שאתה מוכרח לעבור את זה. לא יעזור כלום, אי אפשר לברוח מזה.

ובאמת, אין בכוחנו לעבור את זה, לכן הקב”ה ברחמיו נתן לנו צדיק אמיתי שנותן לנו את הכוח, וכל הזמן מזריק לנו ויטמינים, מינרלים, כוחות אדירים להחזיק מעמד ולהמתין, כי צריכים להמתין הרבה. ובינתיים, בזמן ההמתנה, עוברים טיפולים קשים, אבל הצדיק נותן המון כוח, בעיקר על ידי שלומדים את הספרים שלו.

“ישמע בזיונו ידום וישתוק” – זה עיקר התשובה!

כאשר רבי ישראל בער אודסר זצ”ל התקרב לרבו המופלא – רבי ישראל קרדונר זצ”ל, הוא התלונן באוזניו שוב ושוב שעובר עליו, חזר ובכה ‘עובר עלי! עובר עלי!… עד שפעם אחת ענה לו רבי ישראל קרדונר, ‘מה אתה חושב, שעלי לא עובר?! אלא מה, אני לוקח את ה’רצפטים’ וכך אני מתחזק, קח גם אתה את הרצפטים ותתחזק’.

למשל, הספר משיבת נפש הוא ספר שצריכים ללמוד ולהכיר ולהיות בקיאים בו בעל פה ממש. אנחנו לא נעשה מבחן לבדוק אחד אחד, כמה דפים הוא מכיר בעל פה, אבל זה צריך ‘לזרום בדם’, כי שם יש עיקר החיזוקים של רבי נחמן מברסלב.

אין שום עצה אחרת, רק העצה זו להחזיק מעמד – להחזיק בכוח הצדיק ובכוח הדיבורים שלו שמגלה לנו – שאין ייאוש בעולם כלל! ואפילו אדם עובר על כל התורה כולה אלפי פעמים – אין לו מה להתייאש!

רבי נתן מברסלב אומר לנו בפירוש, שלא נחשוב שהצדיק סתם אומר לנו דברים כאלה על מנת שלא ניפול לגמרי, אבל באמת אנחנו כבר איבדנו את חלקנו לעולם הבא ונירש חלליה גיהינום וכן הלאה, והצדיק רק מרגיע אותנו שלא נתאבד חס ושלום. לא, ממש לא! אלא בוודאי הכל אמת. ולא רק, רבי נתן כותב שכל דברי החיזוק שהוא כותב, וזה אפילו לא אחד מאלף ההתחזקות שבאמת ישנה, רק שהוא לא יכול לכתוב יותר מזה, כי אין העט והנייר יכולים לסבול יותר מזה.

כי בגשמיות, אין יותר מילים לתאר את ההתחזקות מאשר לומר לכם שאפילו מי שעבר אלפי פעמים על התורה כולה – יש לו תקווה! והקב”ה עדיין רוצה אותו ועדיין יש עליו רחמים. ויש לשונות שרבי נתן כותב שאפילו אדם שעדיין עובר על התורה, ואפילו במזיד חלילה, עדיין – אין שום ייאוש בעולם כלל!! יותר פשוט מזה אי אפשר לכתוב, לכן הוא מודיע לנו שאפילו מה שהוא כתב, זה אפילו לא אחד מאלף מהרחמים שיש באמת לקב”ה.

לכן, התחזקו בספרים של רבי נחמן מברסלב, ובעיקר מהספר משיבת נפש, כי אז שום דבר לא יזיז אתכם מבורא עולם, גם לא שום ירידה ושום מעבר. וממילא, כשהאדם אצל הקב”ה הכל אצלו כבר מסודר ובטוח שהוא יקבל רפואת הנפש ללא ספק, ורפואה למחלה הכי גדולה – האגו. אם לא היום אז מחר, או עוד חודש או עוד שנה – אבל זה יקרה! תאמינו!

אדם שמחזיק תמיד בבורא עולם נמצא בכיוון הנכון לצמיחה אישית ורוחנית נכונה ואמיתית. אין ספק בזה. זה אומנם תהליך, אולי אפילו ארוך, אבל הוא נמצא על הפסים, על הדרך הטובה, ובסופו של דבר גם יהיה צדיק אמיתי.

(הדברים מבוססים על דברי המחבר מתוך ספר תכסיסי מלחמה).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.