דף הבית יהדות משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

מאת: יעקב הרצברג
image_print

איך אפשר להכיר את העצות הנפלאות של רבי נחמן ולהיות בן אדם חדש? פשוט, עם ספרון קטן שישנה לכם את החיים – משיבת נפש!

 לימוד ספרי רבי נחמן! – מושג השגור בפיהם של חסידי ברסלב במשך דורות והנושא עמו בשורה של חיזוק אמיץ ושאיבת כוח, עצה ותושייה לכל מצב. כל חסיד או אדם המקורב לחסידות ברסלב ומשנתו של רבי נחמן יודעים תמיד, ש’כל זמן שאני לומד בספרים, עוסק בהם ובעצות היוצאות מהם אז יש לי תקווה חזקה ובטוחה לחיות חיים טובים, חיים מאירים של רוממות הדעת’.

וזה כל כך נכון.

אולם אחד הספרים הנפלאים שיש בידינו להתחזקות ועמידה בכל הניסיונות כיתד חזק שלא ימוט, הוא הספר הנפלא – משיבת נפש. האם אתם יודעים כמה אנשים קרב הספר הפשוט לכאורה, שפעמים רבות הודפס בפורמט קטן כדי שיוכלו לשאת אותו בכיס תמיד? כבר אי אפשר לספור… ספרון קטן, אבל כמה אנשים חייבים את חייהם לספר הקטן הזה?…

ומה יש בספר הזה, מה מיוחד בו כל כך? ובכן, פשוט מאוד, הוא מכיל וצופן בתוכו את כל העצות הנפלאות להתחזקות ולשמחה שגילה רבי נחמן מברסלב, ובהמשך הוסיף וביאר והעניק לנו עוד מן המתוק הזה תלמידו הנאמן והמובהק – רבי נתן מברסלב.  אך בעיקר, המיוחד בספר זה הוא שהדברים מובאים בלשונם המתוקה של אותם צדיקים, לשון נעימה ושווה לכל נפש בכל עצמה, ממש להשיב את נפשו של הקורא. כי זהו שמו של הספר – משיבת נפש, ממש כשמו כן הוא.

משיבת נפש זורם בוורידים

זה לא איזה לוקסוס או בונוס, זה אוויר לנשימה! הדיבורים וההתחזקות שיש בספר זה הכרחיים לנו כדי שנצליח בדרך הארוכה של התשובה, הצמיחה הרוחנית והקרבה לבורא עולם, זה דבר שידעו תמיד חסידי ברסלב ולכן עסקו בו רבות – קטנים וגדולים. וכך נוהגים גם היום – מי שרוצה להיות יהודי טוב וכשר, ובפרט על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, יודה כל חייו שזכה ללמוד בספר זה. אחד מרבני ברסלב, שאולי אתם מכירים, הרב גודלבסקי שיחי’ הגדיר זאת באמרו, “שחסיד ברסלב שלוקחים לו בדיקת דם צריך שיצא לו מהוורידים “משיבת נפש…”

גם זה יכול לעניין אתכם:

תצעק ותיסע!

כבד לכם? תרצו!

שיחת חברים

להחזיק את המקל בשני הקצוות

לעבור את הגשר הצר

עולם הפוך ראיתי

תשכחו מהכל ותתחילו מחדש

כל אחד יכול להיות חסיד ברסלב

מעניין שרבים שהתקרבו דרך ספר זה מצאו אותו במקומות מוזרים, בגניזה ואפילו באשפה, השם ישמור, כאילו מישהו ‘שתל’ אותו שם עבורם כדי שיבוא להם כמציאה. ואם תשאלו אותם, הם יאמרו לכם שהרגשתם הייתה ממש כמו של אדם שהולך במדבר כמה ימים בלי מחסה מהשמש ובלי מים, צמא ועייף כשהשמש מכה בו ללא רחמים, על סף אפיסת כל כוחות, והנה – הוא רואה משהו מנצנץ מרחוק! נווה מדבר! הוא מגיע בשארית כוחותיו לנווה המדבר ו מרווה את צימאונו במים החיים של המעיינות המתוקים, נח בצל העצים ואוכל פירות טובים. ועכשיו הוא ממש אדם חדש! מלא כוח ורעננות!

זה הוא האדם שעובר בחיים את כל הקשיים והסבל שיש בהם, בגשמיות ובפרט ברוחניות, ואין מה שיחיה אותו ויחזק את נפשו, אין מי שמבין מה שעובר עליו ויודע מה הוא צריך לשמוע, ובלי שיתכנן או יחשוב על זה, מגיע לידיו בדרך לא דרך הספר “משיבת נפש”! הוא פותח אותו ומתחיל לקרוא. ככל שהוא קורא יותר, כך הוא מרגיש איך הדברים מרפאים את נפשו, מחיים אותו, מרעננים ומחדשים אותו – הוא מתחיל לחיות מחדש!

נפל על המתאבד הנכון

אחד הסיפורים המוכרים בעניין המפגש עם ספר אדיר זה, הוא על אדם שחי חיי סבל רב עד שתכנן לשים קץ לחייו, ר”ל! הוא הכין לעצמו רעל קטלני אותו החביא בכוננית הספרים, כדי שיהיה מוכן ליום שבו יחליט לעשות את המעשה הנורא מכל שיהודי יכול לעשות. ואכן, הגיע היום שבו הגיעו מים עד נפש ואותו אדם החליט שזהו זה, היום ישים קץ למנת הייסורים שלו. הוא ניגש אל הכוננית והרים ידו לחפש את הרעל שהחביא בין הספרים… ופתאום, ספר קטן נשמט מבין הספרים ונפל לרצפה. מבלי לשים לב, הוא הרים אותו ובמבט חטוף ראה את כותרתו: משיבת נפש. קול פנימי אמר לו לפתוח ולקרוא, ואכן הוא קרא כמה מילים, קריאה שלא הפסיקה עד שמעיינות של דמעות של שמחה ורווחה נשפכו מעיניו של האיש המיואש, שחיים חדשים החלו לזרום בעורקיו.

למותר לציין, שחייו השתנו בצורה דרמטית והוא חזר לחיות חיים נפלאים, אך בעיקר – למד להתמודד עם העליות והירידות של החיים בשמחה ובתקווה, והתקרב לרבי נחמן – הרבי שיודע לנחם ולעודד כל נפש ונשמה.

בדרך לא דרך מגיע לאדם ספר עמוס וגדוש בעצות נפלאות שפשוט מצילות לו את החיים! פעם הספר נפל מהספרייה, אדם אחד מצא אותו בפח אשפה, השני קיבל אותו כמתנה מחבר… לרבי נחמן יש את הדרכים הנפלאות שלו להציל אותנו בכל מצב!…

זכותו של מוציא לאור

ההקדמה של הספר, אותה כתב המוציא לאור רבי אלטר טעפליקר, מהווה בעצמה חיזוק גדול להכיר בגדולת עצותיו של רבי נחמן, וסגולתן לחזק את הנפשות של הדורות האחרונים. הנה כמה דברים שכתב בהקדמה בלשונו:

“והנה, לבד מהנראה לכל מעיין בספריו הקדושים עמקות עצותיו בעבודת השם, אשר אין דבר עצה קדושה שלא ימצא האדם בספריו הקדושים. הפליא עצה הגדיל תושייה ביותר, לחזק ולאמץ כל הנפשות החלושות והעייפות אפילו המונחות למטה בעשר כתרין דמסאבותא, שירדו בעוונותיהם עד השאול תחתיות ומתחתיו, לכולם יעורר ויקיץ ויחיה לבל יתייאשו, חס ושלום, מן הרחמים. וכושל יקימון מליו וברכיים כורעות יאמץ, כי השיג גדולתו וחסדו יתברך ורחמיו המרובים עד אין חקר אפילו על הנפשות הפגומות מאוד, והודיע להם הבחינה של “ואציעה שאול הנך”, וגם הבחינה של “הקיצו ורננו שוכני עפר”, והשם איתם ועימם ואצלם בכל המקומות אשר ירדו לשם וגם משם יכולים לחזר ולשוב אליו יתברך, וצעק בקולו הקדוש “גיוואלד! זייט אייך ניט מייאש” (אל תייאשו עצמכם!) ומשך מאוד תיבת “גיוואלד” להורות ולרמז לכל אחד לדורות, שלא יתייאש בשום אופן בעולם אפילו אם יעבר עליו מה.

“ורמז לנו מדבריו הקדושים אשר כל עניינו שבא לזה העולם הוא – רק בשביל לתקן כל הנפשות הנפולות, שהם בחינת מקומות המטונפים. ופעם אחת אמר, ‘כמה וכו’ היו מונחים ברפש וכו’ ואני הוצאתים משם’, וכן אמר עוד פעם אחת על עצמו, ‘ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר’ וכו’. וכן כל ייסוריו שסבל בעולם הזה וגם כל התגברות ההעלמה שנעלם אורו הקדוש מהעולם, עד שיש רבים שלא זכו ליהנות מאורו הקדוש הוא רק בשביל זה, כמו שכתב במכתבו הנדפס בספר “חיי מוהר”ן” בזו הלשון:

“ידעתי גם ידעתי, שגם העסק שעסקתי עמכם להוציא אתכם משני הס”ם (הסמך מ”ם) הן על כל אלה עיניו לטש ושיניו חרק עלי. בכן אהוביי, אחיי ורעיי חזקו ואמצו וכו’ ולא יהיה לריק יגעי ושמרו תורת משה עבד ה’, כאשר למדתי אתכם וכו’ עין שם”.

רבי אלטר טעפליקר מוסיף ומסביר שם בהקדמה, שספרי רבינו ותלמידו רבי נתן מלאים בהתחזקות נפלאה שבדור הזה האחרון כולנו כל כך צריכים, אלא שדברי ההתחזקות מפוזרים מעט פה ומעט שם ובשביל למצוא את כולם צריכים לעבור על הרבה חומר לימודי, ולא כל אחד יכול ומסוגל לזה, לכן החליט לרכז את כל דברי ההתחזקות בספר אחד וקרא לו “משיבת נפש”, שכאמור מכיל דיבורים כאלה מחזקים ויכולים להשיב את נפשו של אדם ולהחזיר אותו לחיים.

השינויים המיוחלים, והעוצמה והכוח שהם מביאים, מתחילים בדיבורים הנפלאים שמצאתם באמצע מדבר החיים בתוך ספרון קטן שעומד לשנות לכם את החיים!…

ערך “התחזקות” מליקוטי עצות המשולש

מעניין לדעת, שלמען האמת, ההיסטורית ועל מנת להבין עד כמה מעשה פשוט ואמיתי יכול לעשות פירות בצורה מעוררת השתאות, למעשה, רבי אלטר לא כתב כמעט כלום מעצמו (מלבד ההקדמה) ואף לא עסק בעריכה או ליקוט של הדברים, הוא פשוט לקח את כל העצות של ההתחזקות מרבינו הקדוש, שריכז רבי נתן בספר ליקוטי עצות בערך “התחזקות”, וכן את כל מה שריכז וערך הרב מטשערין מתוך ספר ליקוטי הלכות בספר ליקוטי עצות חדש” (היום הכל נמצא בספר אוצר היראה) גם כן בערך “התחזקות”, כתב הקדמה יפה והדפיס את הדברים בספר אחד שהוא קרא לו – משיבת נפש.

לכאורה, רבי אלטר עשה מעשה פשוט של “הנגשת” עצת ההתחזקות לציבור, אבל כנראה שכוונתו הייתה מאוד נקיה, כי זכה לעזרה גדולה ונפלאה משמים והספר הזה בצורתו הנוכחית כספר משיבת נפש, חיזק וקירב אלפים ואולי רבבות לברסלב, וגם אם לא קרב אנשים לחסידות לברסלב הוא פשוט הציל להם את החיים! בגשמיות וברוחניות. וזה ברור כשמש, שגם היום כל מי שילמד אותו טוב ויהיה בקי בו, היצר הרע “גמר את הסיפור שלו” אצל אותו אדם…. יש שם תשובה ועצה לכל חלישות הדעת שהיצר הרע מנסה להפיל את האדם אליה, תשובה לכל מרה שחורה, לכל ייאוש וכדומה – הכל בתוך ספר קטן שלפעמים אנשים יכולים לפספס אותו, כי נראה להם כ’עוד ספרון’, וחבל.

משיבת נפש בשליף!

עצה טובה לזכות ללמוד את הספר הז, היא לקחת אותו בתור “פרויקט” עד שמסיימים אותו, זו דרך ועצה כללית לכל הספרים “הקטנים” – לקחת בכל פעם ספר קטן אחר ו”ללכת איתו”. למשל, אפשר לקחת אותו בכיס ובכל זמן פנאי לשלוף וללמוד כמה סעיפים, למשל בזמן שמחכים בתור, ללמוד אחרי התפילה, ללמוד בבית לפני השינה, ללמוד עשר דקות עם חבר. באופן זה אפשר לסיים מהר את כל הספרים הקטנים ולהתחיל שוב. בדרך זו מתחילים להכיר את העצות הנפלאות של רבי נחמן על הצד הטוב ביותר, וזו כבר בשורה נפלאה של גאולה, שהרי עצות התורה הן עיקר ויסוד בהתקרבות לבורא עולם וכשיש במוח ובלב את העצות הנפלאות של רבי נחמן, יש את כל הכלים לזכות להיות אנשים כשרים ועובדי השם אמיתיים.

מאמרים קשורים