תגידו מתי עשיתם חשבון?

תגידו מתי עשיתם חשבון?

עושים חשבון? אם לא הגיע הזמן שתבינו שהתפילה שלכם יכולה לעשות לכם את החיים הדבר הכי טוב שקרה לכם!

“על כן יאמרו המושלים בואו חשבון” (במדבר כא, כז).

ואומר רבי נחמן, בעזרת התפילה אפשר להשיג הכל, כל דבר טוב: תורה, לתרגל רוחניות כול סוג של קדושה.

אם אתה אומן, אז אתה יודע להעריך מהם כלים טובים. אם אתה אוהב לנהוג או לנגן מוזיקה, אתה תדע להעריך מכונית מאובזרת היטב או כלי נגינה משובח. כתוצאה מהנטייה שלך לתחביב שלך או לעבודה שלך אתה מבין את כוחו של כלי טוב, כי זה יכול להקל על העבודה שלך ולשפר משמעותית את האיכות של מה שאתה מייצר.

אבל מה עם האומנות היהודית שלך? האם עצרת פעם לעשות חשבון? לחשוב איך אתה ניגש לחיות חיים רוחניים? או שמא היית עסוק מדי בעשיית מצוות ובהימנעות מהתנהגות לא נכונה כדי להבין את האחריות שלך, למה שנקראת לעשות כמי ששייך לעם הנבחר? האם יש לך מושג לגבי הכוח שהופקד בידיים שלך?

אולי גם זה יעניין אתכם:

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים בחיים

תחיו את הרגע

לחיות כאן ועכשיו

עשיית מצוות היא לא עניין של “לעשות נכון” משהו כדי לזכות בשכר ביום התשלום הגדול. כל מצווה שתעשה משפיעה כבר עכשיו בכל מקום. כל המצוות יקרות – הן אלו שבין אדם למקום (לבורא) והן אלו שבין אדם לחברו, שהן גם מניחות את היסוד לדבר החמקמק והשביר המכונה – שלום.

המצווה החזקה ביותר שעומדת לרשותנו היא התפילה. יותר מדי אנשים חושבים על התפילה כעל מקלט של אנשים חלשים, פלצבו לחסרי אונים. אפילו האנשים המאמינים ביעילותה של התפילה מזלזלים בכוח ובמה שהיא יכולה לשנות. בחלקו, זה נובע מכוח הריכוז הקטן שלנו וחוסר המיקוד במהלך התפילה. תיאורטית אנחנו מאמינים שלתפילה יש עוצמה וכוח, “אבל התפילה שלי? מה כבר היא יכולה לעשות?”

אבל מה עם האומנות היהודית שלך? האם עצרת פעם לעשות חשבון? לחשוב איך אתה ניגש לחיות חיים רוחניים?

יתירה מזו, התפילות שלנו בדרך כלל מוגבלות בהיקפן ומכוונות למטרות קטנות: ‘בורא עולם, שמור עלינו, עזור לנו להגיע לסוף החודש, תעשה שהילד/בן-בת הזוג/הבוס שלי יתנהג כמו שצריך/ שיפסיק להציק לי’… זה קורה בגלל שהחיים מאתגרים אותנו לא מעט ואנחנו בקושי מצליחים לשמור את הראש מעל המים השוטפים של הגלות.

ובכן, הגיע הזמן לעשות חשבון.

הגיע הזמן להבין שהתפילה שלך, כן שלך, מושחזת כראוי, שאתה משתמש בה בסבלנות ובזהירות. וכן, היא – התפילה שלך – יכולה לעשות אותך טוב יותר ולהשיג לך עוד טוב עם חיים טובים יותר. כי “בעזרת התפילה אפשר להשיג הכל” אומר רבי נחמן.

אבל זה רק כ’שגירדנו מלמעלה’ את הנושא, בואו נעשה חשבון עמוק ויסודי יותר.

הגיע הזמן להבין שלא רק החיים והדאגות שלך יכולים להיעזר בתפילה. תאמינו או לא, יש מטרות גדולות יותר שלשמן נוכל להשתמש בתפילה. כל החדשות והרעש בתקשורת, הם לא רק מצב סטטי, זו השכינה הקדושה שזועקת מכאב אליך ואלי. הקב”ה אומר לנו שהוא רוצה שנחשוב גם על החיים הרוחניים בעולם – תפילה, תפילה אישית, התבודדות, לימוד תורה, עשיית חסדים, אמונת העולם, הקדושה והשלום.

אלו מטרות ענקיות. התפילות האישיות שלנו בהחלט יעשו את ההבדל.

הגיע הזמן להבין שהתפילה שלך, כן שלך, מושחזת כראוי!

הגיע הזמן להבין שהתפילה שלך, כן שלך, מושחזת כראוי!

אבל לא תמיד אנחנו רואים או מרגישים את השיפור, נכון? קל וחומר כשאנחנו עכשיו הולכים לעסוק בתפילה בנושאים גדולים. מה אפשר לעשות? להתפלל ביחד. כן, זה דבר גדול. לארגן מניינים כי כל תפילה כזו היא עוצמתית ומובילה אל היעד בצעדי ענק (על פי דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות פרו ורבו ה, י-יב).

אז מה נסגר איתנו? מה בעצם הבעיה שלנו?

שאנחנו מזלזלים בכוחה של התפילה – שלנו באופן פרטי ושל הציבור ככל.

יהי רצון שהקב”ה יפתח במהרה את עינינו וליבנו לראות ולהבין מה אנחנו יכולים לעשות למענו ולמען עולמו, אמן!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק ב, קיא).

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !