השבוע פרשת ראה, הפסוק מתחיל במילים “רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה” (דברים יא’ כו’) הקב”ה אומר ראה, שים לב, אני נותן לפניכם היום ברכה וקללה.
הברכה והקללה
הברכה היא שתשמעו בקול ה’. הקללה היא אם לא תשמעו בקול ה’. למעשה, זו הברכה והקללה האמיתית. הברכה היא אם נזכה, נלך בדרכי ה’ ובדרכי התורה – זו הברכה. בעידן שלנו, כשהכל מציף אותנו – הייטק, מדיה, בעיות הפרנסה והכול – אם אני יכול להתנתק קצת מזה ולהכיר בכך שיש ה’, ולמסור את עצמי אליו, זו ברכה. אני יכול להתנתק מהמורכבות והחוסר של העולם הזה. זו ברכה. אני לא חייב להיות קשור נפשית לכל מה שקורה.
והקללה, אם לא אקשיב לה’, אז אני שקוע בחומריות. אז אני נאלץ ללכת לפי דרך הטבע – מה שהטבע יחליט, נסתכל על זה לרגע. לפני כחודש, ישראל חיסלה – אולי לא, ישראל לא לקחה אחריות על זה – אבל האיש הזה, איסמעיל הנייה, ראש חמאס, חוסל, נכון? איראן מיד אמרה, אנחנו נתקוף את ישראל. טוב. עבר זמן. עדיין לא ראינו שהם הלכו ותקפו אותנו. אבל למה לא? זה הרי הטבע – איראן, חיזבאללה – כולם אמורים לתקוף. זה לא קרה עדיין – למה לא? הסיבה האמיתית היא כי יש ה’ ששומר עלינו. יש את הטבע, את הקללה, וזה אם אני הולך בדרך הטבע. אם לא, אם אני מתעלה מעל הטבע, מעל מה שנראה כדרך הטבעית, שזה אומר שאני מחובר לה’ – זה על טבעי. זה ניסי. וככה אני מצליח. ככה אני שורד.
אולי יעניין אותך גם:
הבחירה החופשית לטוב ולרע – פרשת ראה
לא צריך להתפעל – פרשת השבוע ראה
יום יבוא ולא נצטרך לדאוג לפרנסתינו – פרשת עקב
יכולת הבחירה בטוב
אז התורה אומרת לנו ראה, תסתכל. תבחין שה’ נתן לנו את יכולת הבחירה. יש לך בחירה. תבחר בברכה או חלילה ההיפך. תבחרו להאמין שדברים לא חייבים ללכת בדרך הטבע, ותבחרו להאמין שאפשר להתעלות מעל הקללה של העולם הזה החומרי. כן, צריך את העולם החומרי – צריך לאכול, צריך ללבוש בגדים, וצריך לעבוד. כן, צריך לעשות השתדלויות בדרך הטבע, אבל לא חייבים להיות שקועים בזה. אפשר להתעלות מעל החומריות ולחפש חיים גבוהים ומשמעותיים יותר. אני יכול לחפש חיים טובים יותר. אני יכול לחפש חיים רוחניים יותר. כן, אני בעולם הזה – אני חלק ממנו. אין שאלה על כך. אבל אני יכול להתעלות מעליו. זה הדבר החשוב ביותר. לדעת שאנחנו מונהגים על ידי ה’ ולסמוך עליו.
הפרשה ממשיכה ומדברת על כך שכאשר נגיע לירושלים, יהיה לנו את בית המקדש. ולאחר מכן היא מדברת אם יש מישהו שמסית אותך ללכת נגד התורה, לעבוד עבודה זרה. ובכן, התורה אומרת לנו, אל תלך אחריו ותן לו לחפור לעצמו את הקבר. הוא יחפור לעצמו קבר מהסיבה הפשוטה שהוא לא ממשיך לעבוד את ה’. אז הוא שקוע בדרך חיים חומרית – עבודה זרה. מישהו ינסה להשפיע עליך – ללכת נגד ה’. תהיה חזק. אם תהיה חזק, אתה תראה שיש לך כוחות מעבר למה שאתה חושב שאתה מסוגל. אתה יכול לעבור את זה. זה דבר מדהים.
סוף הפרשה מדברת על שלושת הרגלים, פסח, שבועות, וסוכות. והתורה אומרת לנו לעלות לירושלים, מה עושים בימים אלו? התשובה היא שזה תקף גם עכשיו. ירושלים, רבי נחמן מסביר, היא מילה משולבת. זה “ירו” מהמילה “יראה,” ו”שלים” זה שלמות. ירושלים מייצגת את ליבו של האדם שבו הוא יכול להשיג שלמות בעבודת ה’.
בפסח בני ישראל יצאו ממצרים עם עושר רב. אז פסח מייצג יכולת לקבל פרנסה בשפע. שמירת חג הפסח יכולה להביא לנו הרבה פרנסה.
שבועות – קיבלנו לפני התורה את הציווי להיזהר בשמירת טהרת המשפחה, אז שבועות מייצג שאנחנו יכולים להשיג אורח חיים מוסרי.
סוכות הוא הזמן בשנה שבו אנו אוספים את התבואה. כל מה שגדל בקיץ עכשיו נכנס לבית או לאסם, זה מייצג את הרגלי האכילה שלנו – היכולת שלנו לשלוט במה שאנחנו אוכלים. לא שאני חייב ללכת לשמור על המשקל. לא שאני חייב לנסות מאות דיאטות, זה אומר את היכולת לשלוט בתאוות האכילה שלך. התורה אומרת לנו, אם אתה רוצה ברכה, שם הברכה באמת נמצאת.
רש”י מביא בפרשה הקודמת, עקב, הוא מזכיר שאדם יתברך על ידי ה’ עד שהאוכל שהוא אוכל יספיק לו בבטן. הוא לא צריך להשתוקק לעוד. אז יש הרבה דברים טובים שיוצאים מהפרשה הזו.
אם אני מתעלה מעל הטבע, מעל מה שנראה כדרך הטבעית, שזה אומר שאני מחובר לה’ – זה על טבעי. זה ניסי. וככה אני מצליח. ככה אני שורד.
ההפטרה מתחילה: “עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה” (ישעיה נד’ יא’) אדם עני שעברו עליו זמנים סוערים – שמעולם לא הרגיש נחמה, הקב”ה אומר, מעולם לא הרגשת בנוח? עכשיו זה הזמן. עברנו מספיק. הייתה לנו שנה קשה. אנחנו מתקרבים לראש השנה. הייתה לנו שנה קשה – שמחת תורה הפכה להיות כמו תשעה באב, ובמשך כל השנה היו צרות הקב”ה אומר לנו שהיו זמנים סוערים, אבל יבואו זמנים של רוגע. יבואו זמנים שהקב”ה יעניק לנו את כל הנחמות. יהיה לנו את כל מה שרצינו. נקבל הכול. הקב”ה אומר, אני אטפל בזה בשבילכם.
מי ייתן וה’ יעזור שנזכה לראות את הנחמה אחרי חורבן המקדש, החורבן בארץ ישראל השנה, החורבן של השקט והשלווה של היהודים בכל העולם, שנזכה לראות את ביאת המשיח במהרה בימינו, אמן.