שאלה חשובה: כמה זמן אתה צריך כדי להשתנות?

שאלה חשובה: כמה זמן אתה צריך כדי להשתנות?

השנה עוד לא נגמרה והחדשה כבר דופקת בדלת ולנו יש שאלה שיכולה להעסיק אתכם לא מעט: כמה זמן אתם צריכים כדי להשתנות?

עוד כמה שעות הוא כאן, ראש השנה, יום הדין הגדול, כאשר נעבור כבני מרון ונישקל על המאזניים ולאחר מכן ניכתב לשנה טובה (אמן!), והכל בפחות זמן ממה שנדרש לקרוא את המשפט הזה!

את ראש השנה אנחנו חוגגים במשך יומיים, לא בגלל שהקב”ה צריך כל כך הרבה זמן כדי להבין מה לעשות בשבילך, וגם לא בגלל שזה הזמן שלוקח לאנשים מסוימים להשלים את אמירת רשימת ה”תן לי” שלהם. זה ארוך, זה יומיים וזה נותן לך זמן לחשוב על זה: מה אני צריך לשנות ואיך?

זה זמן ראש השנה, ואנשים רבים חושבים שיש קשר בין כמה טובים הם היו (או מבטיחים להיות), לבין כמה טוב הקב”ה ירעיף עליהם. אבל זה לא המצב כרגע. שגשוג והצלחה מוענק לרוב לרשעים, אך נשלל מהצדיקים. חופש הבחירה יהיה חסר והבריאה לא תוכל לשרת את המטרה שלה אם תוצאות התנהגותו של האדם לא יהיו ברורות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

כולכם נמצאים על כף הזכות של המאזניים

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

על כולנו מוטלת המשימה לשפר את ההתנהגות, הדיבור והגישה שלנו. אנחנו צריכים להעמיק את האמונה והביטחון שלנו בבורא עולם, את האמונה שלנו בכל מה שקדוש. אבל במובנים רבים, אלה הם סימפטומים בלבד. כדי להשיג תשובה ארוכת טווח עלינו לברר קודם מה חסר בשורש.

בנקודה מסוימת בהיסטוריה, הקב”ה חזה שהוא יחווה גאווה עצומה בעם היהודי. הוא גם צפה שהוא יתגאה בכל אחד מעם ישראל, כן כולל אותך קורא.ת יקר.ה! ולא רק בך כקומפלקס שלם, אלא בכל חלק בך בכל יום! וכל הגאווה האלוקית שנצפתה בנו היא שורש הבריאה.

וכאן מתחיל שורש הבעיה – שהקב”ה ראה את זה מגיע, הוא צפה את זה עוד לפני שברא אותנו ואת העולם כולו, אבל לא אנחנו.

כשאנחנו עושים רשימה של חיינו, אנחנו רואים מה צריך לתקן: למשל, לא לדבר בתפילה בבית הכנסת, לאכול כשר, לא לבזבז זמן כי הוא מצרך יקר, לא לגבות תשלום ריביות על הלוואות, לא לזלזל במצוות יקרות של חסד, אהבת הזולת ועוד. ועם רשימה כזאת אנחנו משנסים מותניים ומיד מנסים להמציא אסטרטגיות לשמירת הפה מדיבורים לא טובים, להיות פחות מוסחים ויותר יעילים, יצירתיים, מלאי השראה, חסד… וגם כאן הרשימה ארוכה.

שגשוג והצלחה מוענק לרוב לרשעים, אך נשלל מהצדיקים. חופש הבחירה יהיה חסר והבריאה לא תוכל לשרת את המטרה שלה אם תוצאות התנהגותו של האדם לא יהיו ברורות!

וכאן מתחיל שורש הבעיה, שורש הכישלון שלנו בחוסר המודעות שלנו לעובדה שהקב”ה כל כך רוצה להתפאר בנו, שהוא ברא את העולם וממשיך ליצור אותו בכל רגע מחדש!

מתי כן יכולה להיות לנו מודעות? כאשר אנחנו שואלים שאלות כמו, “האם הריב עם בן/בת הזוג שלי, או השכן/ה שלי, כולל גאווה אלוקית בתוכי? האם חוסר האכפתיות שלי בשמירת שבת ולימוד התורה הוא הגאווה שהקב”ה צפה?”

ההחלטה אם ההתנהגות או הגישה שלך גורמים לבורא עולם להתגאות בך כשלעצמה גורמת לו להתגאות בך!

בנקודה מסוימת בהיסטוריה, הקב"ה חזה שתהיה לו גאווה עצומה בעם היהודי

בנקודה מסוימת בהיסטוריה, הקב”ה חזה שתהיה לו גאווה עצומה בעם היהודי!

אבל זה לא הכל. מכיוון שהקב”ה מתגאה ומתפאר בעם ישראל, היום הנוכחי הזה בו אנחנו חיים מתקיים! צפון אמריקה, דרום אמריקה, אסיה, אפריקה – כל היבשות וכל הגלקסיות וכל מה שיש בהן ומסביבן – הכל מתקיים גאוותו והתפארותו של הבורא בהתנהלות של יהודי כלשהו היום, שהוא חלק מהיום שבזכותו מתקיים. תוסיפו לזה את ההנאה וההתפארות של הקב”ה ביהודי נוסף, ותקבלו רוח עדינה תנשב אי שם בארץ ישראל. וכך עם כל אחד מאיתנו נעשים דברים נפלאים בעולם.

הבנתם את זה?

תקראו שוב – בגלל ההתפארות של הקב”ה בך היום, היבט כלשהו של הבריאה מתקיים ממש עכשיו! ובגלל ההתפארות שלו בך מחר, חלק אחר בבריאה יתקיים מחר!

ענק!

הנה עוד חדשות טובות שיכניסו אתכם לראש השנה עם עוד יותר כוח ושמחה:

מכיוון שחתיכה מהבריאה קיימת בזכות הגאווה היהודית שאת.ה מייצרים, הקב”ה “יוצר” אותך. מכיוון שהוא רוצה את הפאר הזה, אז בהתאם לכך הוא רוצה לברך אותך עם בריאות ושגשוג היום, מחר וכל השנה כולה.

השנה עוד לא נגמרה והחדשה כבר דופקת בדלת, ולמרות זאת, עשו את הדבר שיחבר בין הסוף להתחלה עם משהו אחד קטן אבל ענק: תקנו את השורש של הבעיה הזו ושגרו את הגאווה וההתפארות שיש לבורא עולם מכם אליו. בראש השנה אנחנו ממליכים אותו עלינו וגם מעניקים לו את המתנה המתוקה הזאת. ואז, תראו איך הבקשות שלכם מקבלות הצדקה אדירה להיענות מן השמים.

רבי נתן עוזר לנו להיות מודעים לנקודה מאוד בסיסית בחיים. כל הגאווה הסמויה של הבורא בנו, עם ישראל – כאומה וכפרטים, תלויה במידת השלום. ושלום שמתחיל בצדקה כולל: מתן צדקה לנזקקים, הלוואת כסף ללא ריבית, עשיית חסד, עשיית עסקים בכנות ובנעימות ונכונות לוותר על אחד לשני למען השלום.

יהי רצון שתיכתבו ותיחתמו באופן מידי לחיים טובים ולשלום בספרם של צדיקים, אמן!

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות טוען ונטען ה: ב, ו).

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!