תרופת פלא לחיים נטולי דאגה? יש ויש! בלעדי מהקליניקה של ב.י.ג פיש התרופה שתסיר כל דאגה מליבנו עם… דילוגים!
אצלנו בקליניקה יש כל הזמן חידושים. תרופות פלא שמתחדשות ומתגלות – בלעדי אך ורק לחברי הקופה – קופת חולים ברסלב.
והפעם, אני רוצה להגיש לכם תרופת פלא איך לחיות חיים נטולי דאגה.
הסוד הוא לקפוץ ולדלג.
חז”ל אמרו, שמי שנכנס לו פחד לא מוסבר לליבו (מה שנקרא היום “חרדות”) – מה יעשה? או שיקרא קריאת שמע, ואם הוא במקום מלוכלך שאי אפשר לקרוא את “שמע” יקפוץ ממקומו ארבע אמות, או שיגיד “העיזים של בית המטבחיים שמנות ממני” (מגילה ג).
לחז”ל יש את הסודות העמוקים ביותר בכל מה שאומרים, אבל אנחנו רוצים להבין כמה דברים מזה לאור העצות של רבינו הקדוש.
בספר חיי מוהר”ן מובאת שיחה מעניינת:
“סִיפֵּר לִי מִצַּדִּיק אֶחָד מִמְּדִינַת לִיטָא (אומרים שהיה זה בעל הספר “יסוד ושורש העבודה”) שֶׁקֹּדֶם מוֹתוֹ הִכָּה בְּאֶצְבַּע צְרֵדָה כְּדֶרֶךְ הָעוֹלָם שֶׁמַּכִּין בְּאֶצְבְּעוֹתֵיהֶם זוֹ עַל זוֹ אֲגוּדָל עַל אֶצְבַּע אַמָּה עַד שֶׁנִּשְׁמַע קוֹל מִבֵּינֵיהֶם, וְאָמַר בְּשִֹמְחָה בְּזֶה הַלָּשׁוֹן אִיבֶּער גִּישְׁפְּרִינְגֶין. כְּלוֹמַר שֶׁהָיָה בְּשִֹמְחָה גְּדוֹלָה עַל שֶׁקָּפַץ וְדִלֵּג עַל הָעוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו, אַשְׁרֵי לוֹ. וְהָיָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מְשַׁבֵּחַ מְאֹד אֶת הַצַּדִּיק הַזֶּה שֶׁזָּכָה לוֹמַר כָּךְ קֹדֶם מוֹתוֹ” (חיי מוהר”ן תקכב).
אולי גם זה יעניין אתכם:
הקליניקה הייעודית של ב.י.ג פיש בע”מ
רבי נתן חוזר רבות על שיחה זו במכתביו המובאים בספר עלים לתרופה (שמשם רוב המרשמים של הקליניקה שלנו), וממליץ על דרך זו כתרופה לחרדות ופחדים, ונביא דוגמה אחת:
“אֱזֹור נָא כְּגֶבֶר חֲלָצֶיךָ כִּי יֵשׁ לָנוּ עַל מִי לְהִישָּׁעֵן תְּהִילָּה לָאֵ-ל. וְעַל יְדֵי כָּל זֶה תּוּכַל לְהַתְחִיל בְּכָל עֵת לְהִתְגַּבֵּר עַל הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וּמָרוֹת הַמַּטְרִידִין אוֹתְךָ בְּכָל עֵת, כִּי עִיקַּר הִתְגַּבְּרוּתָם הוּא עַל יְדֵי עַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה, רַק תְּדַלֵּג עֲלֵיהֶם כְּפִי מַה שֶּׁתּוּכַל לְפִי הַזְּמַן וְלא תַּתְחִיל לַחֲשֹׁב כְּלָל וְאַל תִּתְיָירֵא וְאַל תִּפְחַד מֵהֶם וְתִזְכֹּור מַה שֶּׁסִּיפֵּר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מֵהַצַּדִּיק שֶׁאָמַר קֹודֶם יְצִיאַת נִשְׁמָתוֹ אִיבֶּיר גִּישְׁפְרִינְגֶין, וְגַם מַה שֶּׁאָמַר שֶׁהָאָדָם צָרִיךְ לַעֲבֹור בְּזֶה הָעוֹלָם עַל גֶּשֶׁר צַר וְהָעִיקָּר שֶׁלֹּא יִתְפַּחֵד… וּכְבָר הוֹדִיעָנוּ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁגַּם צְעָקָה מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת אֵינָהּ נֶאֱבֶדֶת לְעוֹלָם, וְלא נִתְיָיאֵשׁ מִן הַצְּעָקָה לְעוֹלָם, כִּי גָּדוֹל ה’ וְאֵין יוֹדְעִין כְּלָל וְכוּ’. וְכָל אֵלּוּ הַדִּיבּוּרִים אֲמִתִּיִּים שֶׁכָּתַבְתִּי הֵם הֵם בְּעַצְמָן הַגֶּשֶׁר הָאֲמִתִּי שֶׁיְּכוֹלִין לַעֲבֹר עָלָיו אֲפִילּוּ בִּתְהוֹם תַּחְתִּיּוֹת רַק שֶׁלֹּא יִפֹּול בְּדַעְתּוֹ וְלא יִתְפַּחֵד כְּלָל וְיִבְטַח וְיִשָּׁעֵן בְּכֹוחוֹ שֶׁל זָקֵן דִּקְדֻשָּׁה…”
חז”ל אמרו, שמי שנכנס לו פחד לא מוסבר לליבו – מה יעשה? או שיקרא קריאת שמע, ואם הוא במקום מלוכלך שאי אפשר לקרוא את “שמע” יקפוץ ממקומו ארבע אמות, או שיגיד “העיזים של בית המטבחיים שמנות ממני”…
והנה, במאמר חז”ל שהבאנו לעיל, מובאות שלוש עצות להינצל על ידן מפחדים: לומר קריאת שמע, לקפוץ ממקומו, ולומר “עזים של בית וכו’ שמנות ממני”, ונבאר אותן על פי שיחת רבינו – רבי נחמן מברסלב ורבי נתן, אחת לאחת:
קריאת שמע – זו האמונה. כשנכנסים לאדם דאגות וחששות שאין לו שליטה עליהם, צריך להידבק במידת האמונה ולזכור שיש בורא לעולם שמשגיח על הכל ואין דבר שלא נמצא תחת שליטתו המוחלטת והוא שומר על הדבקים בו ובצדיקיו ובתורתו. זה בעצמו בחינת דילוג, כי על ידי האמונה מדלגים על הכל, כמו שרבי נחמן אומר (ליקוטי מוהר”ן, תורה ס”ד) – שעל ידי אמונה עוברים את כל הקושיות הבאות מהחלל הפנוי. ועיקר האמונה מקבלים מצדיק האמת ותלמידיו האמיתיים, לכן עיקר הסמיכה והביטחון שלנו הם על כוחו הגדול של רבינו, כמובא במכתב לעיל, ועל ידי זה מדלגים על הכל ולא שוקעים במרה שחורה ודאגה.
לקפוץ ממקומו – זה כפשוטו תואם את דברי רבינו, ששיבח את מי שמדלג על פני כל השטויות וההבלים של העולם הזה. כי באמת, רוב הפחדים והדאגות של האדם הם מחמת שדבוק בהבלי העולם הזה ומהפחד לאבד את גאוותו ואת מעמדו, וגם כשמתלבש לו ביראת שמים זה רק מחמת גדלות שחושב שהיה ראוי להיות צדיק ולכן דואג מכך שאינו זוכה להרבה עבודת ה’, ואם היה מכיר פחיתותו היה שמח בכל נקודה טובה ורק חוטף נקודות טובות ושמח בכל נקודה דנקודה שזוכה בה. גם רוב הדאגות באות מחמת שאינו מבין דרכי העולם הזה המלא תמיד בייסורים וטרדות ודאגות ומצפה תמיד שהכל ילך כסדר בלי ייסורים, לכן נבהל מכל דבר. אבל דרכו של רבי נתן להזכיר שוב ושוב שאין דבר כזה שהכל הולך טוב, ומקשר תמיד שיחה זו על הצדיק שדילג לכל הדאגות והבלבולים שיש לאדם, ומזכיר לנו שכך היא דרכו של העולם הזה ושלא נתבלבל מהעובדה שתמיד יש צרות ובעיות, ולא נשקיע זמן בדאגות או בניסיונות לסדר הכל שיהיה כרצוננו, אלא נדלג על הכל ורק נחטוף טוב מתוך ההבל הבלים החולף הזה כי זה רק מה שיישאר לנו מכל יום ויום.
הסוד הוא לדלג – על כל הניסיונות, הפחדים והחרדות ולהשיג את המטרה האמיתית: חיים מאושרים….
לכן צריכים לדלג על כל הניסיונות ולא לחשוב כלל, ולפעמים כאשר המרה השחורה מתלבשת בצדקות – שנכנסות לאדם מחשבות שהוא אינו עובד את הבורא כראוי – גם על זה צריכים לדלג ולא לחשוב מזה כלל, כי העיקר הוא להינצל ממחשבות רעות ובלבולים, וכך כותב רבי נתן לבנו:
“וְעַתָּה אַתָּה אֵינְךָ צָרִיךְ לַחֲשֹׁב שׁוּם מַחֲשָׁבוֹת אֵיךְ לָצֵאת יְדֵי חוֹבַת הַיּוֹם. רַק לְדַלֵּג עַל הַיּוֹם. נָאר אִבֶּערְשְׁפִּירִינְגֶען בְּכָל מַה שֶּׁתּוּכַל, וְאַל תַּחֲשֹׁוב עַל מַה שֶּׁעָבַר מִכֹּל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא לַחֲשֹׁוב כְּלָל עַל לְהַבָּא”. ע”כ. זו דרך ועצה נפלאה מאוד – לא להתחיל לחשוב ולא להתבלבל אם אני זוכה להיות צדיק ולהתמיד וכדומה, ולפעמים דבר זה בעצמו מכניס את האדם לעצבים ומרה שחורה, אלא העיקר לעבור את היום בכשרות – לחשוב מחשבות טובות, לחטוף קצת תורה ותפילה ושיחת חברים ומשא ומתן באמונה וכדומה, כמובא במכתבים רבים.
לומר “עזי דבי טבחי שמינא מינאי” – זה בחינת מילי דשטותא (מילות שטות ובדיחות) שמסיח את דעתו של השטן ממנו אל העיזים, כאילו שהוא בעצמו דומה לעז, שהרי ברור שהסטרא אחרא מחפשת אותו ולא איזה עז. אבל כשמשווה עצמו לעז, שזה בחינת מילי דשטותא (תנסה לדמיין שאתה עז, או קוף), גם העז דרכה לדלג ולקפוץ, וכשעושה עצמו עז בכמה בחינות אלו אז מבלבל את הסטרא אחרא וניצל ממנה. גם ההשוואה לעז שמנה היא בחינת שפלות, כאילו אומר שהעז חשובה ממנו משום שהיא שמנה יותר ואין לך שטות יותר מזה.
וזה בחינת דילוג וריקוד של שמחה ומילי דשטותא, כמובא בעוד מכתבים של רבי נתן שמשתמש במושג הזה של הצדיק שדילג על העולם הזה באופן של ריקוד, שצריכים לרקוד ולדלג על העולם הזה, וזו לשונו:
“וְאַל תַּתְחִיל לַחֲשֹׁוב כְּלָל. וּמַה שֶּׁעוֹשִֹין עִמְּךָ אַל תִּסְתַּכֵּל עַל זֶה כְּלָל נָאר אִיבֶּער גִּישְׁפְּרִינְגֶען, וְשָֹשֹוֹן וְשִֹמְחָה יַשִּיג וְכוּ’. וְגַם עַתָּה אַתָּה צָרִיךְ לַהֲפֹוךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִֹמְחָה גְּדוֹלָה. וְכָל מַה שֶּׁאַתָּה גָּרוּעַ יוֹתֵר בְּעֵינֶיךָ אַתָּה צָרִיךְ לִשְֹמֹוחַ בָּזֶה בְּיוֹתֵר וְלַהֲפֹוךְ עֹוצֶם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשָֹשֹוֹן וּלְשִֹמְחָה, שֶׁגָּרוּעַ כָּזֶה זָכָה לִהְיוֹת עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה וּלְהִשְׁתַּטֵּחַ עַל הַצִּיּוּן הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא כָּזֶה שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ שׁוּם הִסְתַּכְּלוּת בְּזֶה הָעוֹלָם, וְכָל הָעוֹלָם אֵינוֹ עוֹלֶה אֶצְלוֹ כְּהֶרֶף עַיִן וְכוּ’. וְהוּא יָכוֹל לְהוֹצִיא כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי חִצִּים וְכוּ’ וּלְרַפּאוֹת הַכֹּל וְכוּ’. וְזֶהוּ הַפֵּירוּשׁ הָאֲמִיתִּי שֶׁל שָֹשֹוֹן וְשִֹמְחָה יַשִּיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁגִּילָּה הוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, לַהֲפֹוךְ כָּל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשָֹשֹוֹן וּלְשִֹמְחָה הַייְנוּ כַּנַּ”ל, וְהָבֵן הֵיטֵב לִשְֹמֹוחַ בָּזֶה הַרְבֵּה וְלִבְלִי לְהַתְחִיל לַחֲשֹׁוב כְּלָל רַק לְדַלֵּג עַל הֶהָרִים וּלְקַפֵּץ עַל הַגְּבָעוֹת שֶׁהֵם הַמִּידּוֹת שֶׁל הַנִּיגּוּן וְכוּ’. אֲבָל אֲנַחְנוּ צְרִיכִים רַק לְדַלֵּג כִּפְשׁוּטוֹ כַּנַּ”ל נָאר אִיבֶּר גִּישְׁפְּרִינְגֶען אוּן. טַאקֶי פָארְט הָאפּ“.
אז, זהו זה – הנה מוגשת לפניכם התרופה הנפלאה והחדשה לגמרי, כי למרות שהיא ישנה – היא חדשה! שכן כך הן רפואותיו של הרבי, כמו שאמר שהוא מוליך אותנו דרך חדשה שהיא ישנה (חיי מוהר”ן שצ”ב). והרפואה היא לדלג – דלג אחי! קפוץ ודלג!
דלג על הבלבולים על ידי אמונה פשוטה!
דלג על היום ועל כל הניסיונות, ותחטוף טוב!
דלג ורקוד וקפוץ בשמחה וכך תדלג על מה שצריך לדלג בעולם הזה!
בכבוד רב
מזכירות מרפאת הקליניקה.
מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.