המסעות שלך – פנינים לפרשת השבוע מסעי

המסעות שלך - פנינים לפרשת השבוע מסעי

המסעות והייסורים של עם ישראל במדבר מתבטאים במסעות שאנחנו עושים כדי להפוך את המדבר למקום פורח! הרב חיים קרמר עם פנינים לפרשת מסעי!

“אלה מסעי בני ישראל” (במדבר לג, א).

כאשר אדם מתקן את האמונה שלו הוא מושך את הרחמים והחסדים של בורא עולם

חז”ל מלמדים אותנו שבגלל שעם ישראל עשו את עגל הזהב והכריזו “אלה אלוק – אלה אלוקיך” הם היו צריכים לחוות את “אלה מסעי” – אלה המסעות של בני ישראל (מדרש). ומסעות הם סוג של תיקון של עבודה זרה ואמונה פגומה (ליקוטי מוהר”ן חלק א, ד. ליקוטי הלכות ח).

עבודת זרה מביאה לחוסר אמונה, דבר שמעורר כעס שמימי (ספרי, ראה). אבל כאשר אדם מתקן את האמונה הפגומה שלו ומסיר את עבודת האלילים מתוכו, הוא מסיר את הכעס השמימי ובמקום זאת מושך את הרחמים והחסדים של בורא עולם (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, ב: סב).

אולי גם זה יעניין אתכם:

למה הקב”ה מעניש?

השקעה לעתיד

פליאות חכמה – מטות מסעי

אמונה בצדיק מעלה אותנו לגבהים חדשים

חז”ל מלמדים אותנו שבגלל שעם ישראל עשו את עגל הזהב והכריזו “אלה אלוק – אלה אלוקיך” הם היו צריכים לחוות את “אלה מסעי” – אלה המסעות של בני ישראל (מדרש).

פסוק זה מראה לנו עד כמה גדולה האמונה בצדיק, שכן משה רבינו הצליח להביא את עם ישראל לשוב בתשובה אחרי מעשה חטא עגל הזהב והעלה אותם לגבהים רוחניים, עד כדי כך שהמסעות הרגילים לכאורה הפכו לחלק מהתורה! כלומר, הם נסעו לתקן את החטאים שלהם, אך באמצעות חזרתם בתשובה התקדשו המסעות שלהם וכיום הם חלק בלתי נפרד מהתורה (ליקוטי הלכות ח).

לכן כתוב: “וַיִּכְתּוב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי (צו) ה’, וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם” (במדבר לג, ב). תחילה הפסוק מזכיר גלות ואחריה מסע, אחר כך מסע ואחריו גלות. חטאי עם ישראל גרמו לגלות ולהכרח לנסוע. אבל התשובה שהם עשו העלתה את המסעות שלהם ותיקנה את הגלות (ליקוטי הלכות ח).

כאשר אדם מתקן את האמונה הפגומה שלו ומסיר את עבודת האלילים מתוכו, הוא מסיר את הכעס השמימי ובמקום זאת מושך את הרחמים והחסדים של בורא עולם!

יראת השם מביסה את כל השאר היראות

מסעות עם ישראל במדבר אפשרו להם להתעלות מעל הקליפות, כפי שנאמר “הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב” (דברים ח, טו). הקליפות הללו מופיעות אצל כל אדם בצורת הפחדים והיראות שהוא חווה. אבל כאשר אדם מעלה את הפחדים והיראות שלו ליראת השם בלבד, הוא יכול להתעלות ולנצח את כל הפחדים אחרים, מה שנקרא יראות נפולות (ליקוטי הלכות ז).

להפוך מדבר רוחני לנווה מדבר של תורה

מהמסעות שלהם הם עשו תורה! בכל מקום שבו עם ישראל הלכו במדבר, הם הכניעו את כוחות הרשע והפכו כל מקום משממה רוחנית לנווה מדבר של תורה (ליקוטי הלכות ב).

המסעות שלנו היום משקפים את המסעות במדבר

השהות של עם ישראל במדבר, המסעות והייסורים שלהם, באים לידי ביטוי כיום במסעות שאנחנו עושים כשאנו צועדים לבתי הכנסת ובנסיעה לצדיקים (ליקוטי הלכות ז).

הם הפכו את שממת המדבר לנווה מדבר רוחני שוקק חיים!

הם הפכו את שממת המדבר לנווה מדבר רוחני שוקק חיים!

המשמעות העמוקה של המסעות היומיים שלנו

ההלכה קשורה להליכה. המסעות של עם ישראל במדבר נועדו לחפש, להבהיר ולרומם את החוקים והרעיונות שהיו עד אז נסתרים ומוסתרים.

כך הוא הדבר לגבי כל אדם כיום. כל אחד צריך לראות את המסעות שלו כדרכים לבהירות השבילים להתקרב לבורא עולם, ולהעלות על נתיבים שעדיין לא הלך בהם ברוחניות ולעבודת השם (ליקוטי הלכות ה).

“וּמִגְרְשֵׁי הֶעָרִים אֲשֶׁר תִּתְּנוּ לַלְוִיִּם מִקִּיר הָעִיר וָחוּצָה אֶלֶף אַמָּה סָבִיב” (במדבר לה, ד)

הכוח המגן של אזמרה! ואיה?

אלפיים אמה אדמה הקיפו כל עיר שיש בה לוויים. אלף אמות הפנימיות היו אמורות להישאר ריקות לשימוש התושבים, ואלף אמות החיצוניות יועדו לשדות ולכרמים (רש”י).

אלף (1000) נכתב בדיוק כמו האות הראשונה בא”ב – אלף. כדי שבאמת נוכל למצוא מחסה מכוחות הרשע צריך את שני השיעורים של רבי נחמן שמתחילים באות אלף – אזמרה! איה?

אזמרה! – אני אשיר! שיעור המדבר על מציאת הנקודות הטובות שיש בכל אחד מאיתנו ובסובבים אותנו ובכל אירוע שקורה לנו – למצוא ולראות רק את הטוב (ליקוטי מוהר”ן חלק א, רפב). כי ה”אדמה/הארץ” צריכה להיות נטועה, אתה יכול למצוא דברים טובים “לצמוח ולהתפתח” בתוכך.

איה? – וכשאתה חושב שהמצב רע מאוד ויש לך כל כך הרבה שאלות ללא מענה, אתה חייב להיזכר במסר של איה? (איפה? היכן?) (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, יב). למרות ש”הארץ” נראית ריקה, נטולת יראת שמים, דע שהיא לא כי זה משרת מטרה מסוימת והקב”ה קיים גם שם! (ליקוטי הלכות ג).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!