אמונה פשוטה, זה הכל

אמונה פשוטה, זה הכל

זה קורה כשכל שאלות ה”למה?” מציפות אותנו בפנים ואז הכל מתחיל להסתבך. מה עושים? חוזרים לאמונה הפשוטה, זה הכל!

נוכרי אחד שאל פעם את רבי יוחנן בן זכאי: “חלק מהדברים שאתם היהודים עושים נראים כמו כשפים. לוקחים פרה ושורפים אותה, אחר כך טוחנים ואוספים את האפר שלה כדי שאם אחד מכם נעשה טמא על ידי מגע עם אדם שנפטר, אתם מפזרים עליו שתיים או שלום טיפות ואומרים, ‘זהו, אתה טהור’?! (מבחינה רוחנית)”.

רבי יוחנן בן זכאי שאל אותו, “האם נכנסה בך פעם רוח טומאה?”

“לא”.

“האם טיפלת או עזרת למישהו עם רוח טומאה?”

“כן”.

“איך עזרת לו?”

“אצלנו שורפים קטורת בחדר של המטופל ומתיזים עליו קצת מים, החדר מתמלא באדים והרוח הרעה בורחת”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?

הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה

הכל טוב, באמת

“ישמעו אוזניך מה שפיך אומר!” זעק רבי יוחנן בן זכאי. “כך הרוח הזו היא רוח הטומאה, כמו שכתוב “וגם את הנביאים ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ” (זכריה יג, ב). מפזרים עליו את זה (אפר הפרה האדומה) וזה נעלם”!

אחרי שהנוכרי הלך אמרו לו תלמידיו: “רבי, לו אתה יכול לתת תשובה קלה שתספק אותו. אבל לנו מה תאמר?”

ורבי יוחנן ענה לתלמידיו: “חייכם, לא המת מטמא (ולא פרה מטהרה) ולא המים מטהרים. אלא אמר הקב”ה, חוקה חוקקתי, גזירה גזרתי, אין אתה רשאי לעבור על גזרתי, כמו שכתוב “זאת חוקת התורה”! (על פי מדרש תנחומא, חוקת פרק ח).

אחד המסרים החזקים של המדרש הזה הוא – שחלק גדול מהמכניקה הפשוטה של החיים הרגילים יכול לספק רמזים לגבי האופן שבו הרצון האלוקי פועל על היסודות הרוחניים של הבריאה.

אין יותר שאלות "למה?" שצריך לשאול!

אין יותר שאלות “למה?” שצריך לשאול!

נראה שהתשובה שרבי יוחנן בן זכאי נתן לתלמידיו היא רק השלב האחרון של דיון ארוך יותר שאיננו מודעים אליו. רבי יוחנן אומר להם – ולנו – שבנקודה מסוימת החקירה צריכה להסתיים! צריך להפסיק לחקור ואין יותר שאלות “למה?” שצריך לשאול. זה בדיוק כמו שזה צריך להיות, כפי שאלוקים רוצה שיהיה.

וזו, במובן מסוים, התשובה לעניין המוות, והתשובה מדוע הקב”ה מאפשר לכאב ורוע להתקיים. בנקודה מסוימת – ואצל כל אחד מאיתנו הנקודה הזו שונה – עלינו פשוט לחזור לאמונה הפשוטה שאומרת: שהדרך של הקב”ה לעשות דברים היא הנכונה והיא תמיד הטובה ביותר והוא כמובן יודע מה הוא עושה.

ויותר מכל לדעת ולהאמין: שנביאי השקר והרוע יום אחד ייעלמו והעולם יהיה מקום הרבה יותר טוב. במהרה בימינו, אמן.

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!