איך מוצאים בת זוג? – פרשת השבוע חיי שרה

איך מוצאים בת זוג? – פרשת השבוע חיי שרה

האם ישנו מפתח למציאת בת זוג? האם יש סוד לטפח אווירה טובה בבית? ואיך ניצור רצון באישה ללכת אחרינו בכל לב? התשובות נמצאות בפרשת השבוע חיי שרה.

שני עניינים בפרשה שלנו – פטירת שרה ומציאת בת זוג ליצחק אבינו. נתמקד בנושא מציאת הזיווג. התורה מאריכה וכופלת את סיפור מציאת הזיווג ליצחק. אין מילה מיותרת בתורה, ואילו כאן שמדובר בזיווג שעתיד עם ישראל תלוי בו התורה מאריכה באופן יוצא דופן. הבה נלמד מסיפור התורה את המפתח למציאת הזיווג.

אברהם חפץ להשיא את בנו יצחק ומבקש מאליעזר עבדו שלא ייקח אישה לבנו מבנות כנען שהתגוררו בארץ ישראל באותה עת, אלא ללכת לקרובי משפחתו שבארץ מולדתו ארם נהריים ולקחת משם אישה לבנו. אליעזר שואל: מה יקרה אם האישה, קרובת משפחת אברהם, לא תרצה לבוא אחריו? אברהם משיב לו: “הוא ישלח מלאכו לפניך ולקחת אישה לבני משם, ואם לא תאבה האישה ללכת אחריך ונקית משבועתי זאת” (בראשית כד ז-ח).

גם זה יכול לעניין אתכם:

להתחיל חיים טובים – חיי שרה

עמידה בניסיון כמנוף לצמיחה אישית וכללית – וירא

האם יש הצדקה להתנהגות שלנו? – לך לך

רבי נחמן מגלה לנו שבאורח פלא במילים אלו שאברהם ענה לאליעזר: “ואם לא תאבה האישה ללכת אחריך” – טמון הסוד והתשובה לשאלה: איך למצוא בת זוג ולגרום לה לרצות לבוא אחריו. מהו הסוד הפלאי שמסר אברהם לאליעזר? איך מצליחים לרצות אישה ללכת אחרינו?

לפני שננסה לענות על השאלה, נחשוב רגע לעצמנו – מה בעצם כל כך קשה למצוא בת זוג ולטפח בה רצון אלינו? היום ישנם יועצים ומומחים לרוב המדריכים היטב איך לחזר אחרי אישה. כל מה שצריך לדעת זה להכיר את הרעיונות המוכרים, לקנות מתנות וכדומה ולרכוש את הלב של האישה, לא כך?

בואו נשמע סיפור.

רבי נתן, על פי ההוראה של רבו, היה עוסק לדבר עם המשכילים בהשקפה. אחת הפעמים שרבי נתן שוחח עם ד”ר לנדאו על התכלית של החיים ושהעולם הזה הוא לא כלום, ד”ר לנדאו התקומם וענה לרבי נתן: “מה אתה מדבר על אפסיות העולם הזה, הנה עכשיו הגעתי מהיריד והצלחתי באופן יוצא מן הכלל. בנוסף, קניתי שם יהלום יפהפה ויקר מאוד מתנה לאשתי, עם זה אני אבוא הביתה וארכוש את ליבה. מה יכול להיות? רק טוב!

רבי נתן השיב: היא הנותנת, העולם הזה הוא כלום, יכול אדם לבוא מהיריד עם יהלום יפהפה ולהביא אותו מתנה לאשתו ומשום מה זה לא ימצא חן בעיניה, ובמקום שהדבר ירכוש את ליבה זה ייצור מתח וכעס. לנדאו הגיב בזלזול והיה בטוח בטעם הטוב שלו.

היום ישנם יועצים ומומחים לרוב המדריכים היטב איך לחזר אחרי אישה. כל מה שצריך לדעת זה להכיר את הרעיונות המוכרים, לקנות מתנות וכדומה ולרכוש את הלב של האישה, לא כך?

הוא הגיע לביתו והציג לאשתו בגאווה את היהלום הנאה שהוא רכש עבורה. אך זו עיקמה את האף והחלה לגעור בו: היית ביריד, לא יכולת למצוא שם משהו לטעמי, “איזה לא יוצלח אתה”. הוא כמובן נפגע מאוד והשיב לה מנה אחת אפיים. תוך זמן קצר הם נקלעו לריב מר וקשה. הוא עזב את הבית בטריקת דלת ורץ ישר לרבי נתן ואמר לו: רבי נתן, אוי כמה צדקת!! (מתוך הספר באש ובמים פרק כ, עמוד קפט).

אז העצות האלו לא יועילו לטפח קשר נישואין. מהו, אם כן, הסוד לזכות למצוא בת זוג ולהמשיך את הלב שלה אלינו שלא תהיה נגד רצוננו? הרי החלום של כל גבר זה אישה שהולכת אחריו, ובסופו של דבר זה גם מה שאישה רוצה – גבר שהיא יכולה לסמוך עליו וללכת אחריו בעיניים עצומות. אז איך יוצרים את המתכון המוצלח הזה?

הסוד הוא כוונות אלול, כפי שהוא מופיע בשתי תורות בליקוטי מוהר”ן. נצטט את הדברים בקצרה הקשורים לעניין שלנו.

אבל, רגע, אנחנו לא באלול, לא כל השנה אלול. אז מה, עלינו לחכות עכשיו לחודש אלול בשביל למצוא את הזיווג?

ממש לא. ישנן כוונות אלול מהאר”י הקדוש, נסביר באופן חלקי רק מה שקשור אלינו לפיצוח החידה – איך מוצאים בת זוג וגורמים לה לרצות ללכת אחרינו:

עיקר כוונות אלול הוא “הנותן דרך בים” (ישעיה מג). כלומר, צריך להאיר את הדרך הנכונה. הערך המספרי של ‘דרך’ הוא 224. כאשר מכוונים בשם הקדוש יב”ק (112) פעמיים, שוב אנו בערך המספרי של ‘דרך’. כמו כן, השם הקדוש קסא (161) בצירוף השם הקדוש סג (63) שוב יוצרים את הערך המספרי של ‘דרך’ (224). ואז ימין השם פשוטה לקבל את תשובתו. כעת נסביר את הדברים על פי דברי רבי נחמן:

על כל אדם להיות בקי ב’רצוא’ ובקי ב’שוב’. כלומר, לחפש את השם בכל מצב. מצד אחד אדם צריך לשאוף לעלות ולהתקדם למעלה רוחנית גבוהה יותר ולא להסתפק במקום הרוחני שבו הוא נמצא. עליו לשאוף לגבוה יותר, לא לדרוך במקום. מצד שני, גם אם אדם חלילה נכשל ונפל, חשוב ביותר שיתחזק לעמוד איתן ולא לעזוב את המקום שלו. לדעת שהשם קרוב אליו ולא להתייאש לחלוטין. לקוות שוב ושוב למצוא את המקום הרוחני שלו.

זה מרומז בפסוק: “אם אסק שמים שם אתה, ואציעה שאול הנך” (תהלים קלט ח): ‘אם אסק שמים’ – כאשר אני בעלייה, ב’רצוא’, אני יודע ש’שם’ אתה. עדיין יש לי לחתור ולהתקדם רוחנית. המילה ‘אסק’ חולקת את האותיות של השם הקדוש ‘קסא’. ו’אציעה שאול’ – כאשר אני נסוג לאחור, ב’שוב’, אני יודע ש’הנך’, אתה קרוב אלי מאוד. לכך מרמז השם הקדוש ‘סג’, כאשר האדם נסוג לאחור. כאשר האדם בקי (המילה ‘בקי’ מרמזת לשם הקדוש יב”ק) בשני דרכי התשובה הוא זוכה לתשובה שלמה, ואז ימין השם פשוטה לקבל את תשובתו.

אל תסתפק במקום הרוחני שבו אתה נמצא. שאף לגבוה יותר!

אל תסתפק במקום הרוחני שבו אתה נמצא. שאף לגבוה יותר!

כעת יובנו כוונות אלול: כאשר האדם בקי בדרכי התשובה בכפליים – גם ב’רצוא’ וגם ב’שוב’, ב’אסק שמים’ (אסק = קסא = 161) וגם בקי ב’אציעה שאול’ (סג = 63) הוא זוכה לכוון ל’דרך’ (=224).

כעת נשוב לקשר את הדברים למציאת בת הזוג:

חכמינו לימדו אותנו: “איש דרכו לחזר אחרי אישה ואין דרכה של אישה לחזר על איש. משל לאדם שאבדה לו אבידה, מי חוזר על מי? בעל אבידה מחזר על אבידתו” (קידושין ב, ב), מדברי חכמינו אנו למדים שהאישה היא אבידה שעל האיש לחפש אותה. אך לא די למצוא את האבדה, צריך גם “לטפח”. לא די לבנות בניין, צריך גם “לתחזק” את הבניין כדי שהוא יישאר קיים. קל וחומר לבית שאדם בונה עם אישה. לא די להשיג אישה, כמה אנשים מצאו אישה ולמרבה הצער הבית התפרק למרות שהם קנו מתנות לרוב?! ראו את הסיפור עם ד”ר לנדאו.

אולם יש עוד סוג של ‘אבידות’. כאשר אדם מאבד את הכיוון ואת הדרך הנכונה בחייו, כמו בפסוק ‘תעיתי כשה אובד’ (תהלים קיט). בפרט אם אדם חטא חלילה בפגם הברית בחטאים של חוסר מוסריות בתחום האישות, זה הגורם העיקרי לאבד את הטוב והגורם העיקרי לכל הצרות והעיכובים, ואז האישה אינה רוצה ללכת אחריו.

כדי להמשיך את הרצון שלה אליו צריך קודם כל למצוא אותה, ולאחר מכן לגרום לכך שהיא תרצה ללכת אחריו, לשם כך צריך להפעיל ‘נוהל חיפוש ומציאת אבידה’. כאשר אדם מחפש את האבידות שלו, הוא מתמקד ביעד הרוחני שלו ומחפש באמת ובתמים את הבורא. זה הסוד של מציאת אבידה. הן האבידות הרוחניות של האדם והן האישה שהיא אבידה של האיש. כאשר האדם בקי בכפליים, בקי ברצוא ובקי בשוב, הוא מאיר את ה’דרך’ =224 אורות רוחניים באישה, היא תלך אחריו בעיניים עצומות.

זה מה שאברהם רמז לאליעזר כאשר הוא ציווה אותו למצוא את הזיווג של יצחק: “ואם לא תאבה האישה ללכת אחריך”. במילים אלו מרומז הסוד כיצד להמשיך רצון באישה ללכת אחריו. המלים: ו‘אם  ל‘א.. ל‘לכת א‘חריך (כאשר מדלגים על המילים “תאבה האישה”) יוצרים את המילה ‘אלול‘. ובאמצע נמצאות המילים: “תאבה האישה”. כאשר הבעל עושה את שלו, כאשר הוא זוכה לכוונות אלול, כאשר הוא ‘בקי’ בכפליים ומאיר את ה’דרך’, אז “תאבה האישה” ללכת אחריו. הוא ימצא אותה והיא תלך אחריו בעיניים עצומות. זה מה שאברהם אמר לאליעזר “תאבה האישה ללכת אחריך”, יהיה לה רצון ללכת אחרי הבעל.

אחרי שגילינו את הסוד, עכשיו אפשר לקנות מתנות לאישה!

(על פי ליקוטי הלכות, ברכת הפירות ה)

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!