פרשת בלק – להפוך קללה לברכה

פרשת בלק היא פרשה יוצאת דופן בתורה. כמעט אין בה מצוות, ואין בה סיפור ישיר על עם ישראל עד סוף הפרשה, וגם שם הסיפור אינו פשוט כלל. עיקר הפרשה עוסקת בבלק מלך מואב, בשנאתו לעם ישראל, ובניסיון שלו לשכור את בלעם כדי לקלל את ישראל ולהביא עליהם חורבן.

בלעם היה ידוע כבעל כוח רוחני מסוכן. מי שהוא היה מקלל – קללתו הייתה מתקיימת. לכן בלק ביקש להשתמש בו כנגד עם ישראל. אך לאורך כל הפרשה אנו רואים כיצד הקב״ה הופך את כל הקללות לברכות. בלעם רוצה להזיק, ודווקא מפיו יוצאות ברכות נפלאות על ישראל.

רבי נחמן שואל: מה עושה פרשה כזו בתוך התורה? מדוע התורה מקדישה כל כך הרבה פסוקים לסיפור של בלק ובלעם? אלא שסיפור זה אינו רק אירוע חד פעמי. הוא מגלה לנו את המאבק שמלווה את עם ישראל לאורך כל הדורות.

בלק, בלעם, ועמלק

חז״ל מלמדים שיש קשר עמוק בין בלק לבלעם. בשמותיהם מופיעות אותיות המרמזות על עמלק, שהוא כוח הספק והבלבול הנלחם בישראל בכל דור. עמלק אינו רק אומה מסוימת, אלא כוח רוחני המנסה להכניס ספק, בלבול, פחד וחולשה בלב כל יהודי.

זהו עומק הסיפור, בלק ובלעם. לא מדובר רק בשני אנשים ששנאו את עם ישראל, אלא בכוח שמנסה שוב ושוב לקום נגד עם ישראל. בכל דור מופיעים אויבים אחרים, בלבושים אחרים ובשמות אחרים, אך השורש הפנימי דומה – ניסיון להחליש את קדושת ישראל ולהטיל ספק בגדולתם ובשליחותם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

האויב שבחוץ והעבודה שבפנים

חז״ל מתארים את בלעם כאדם מושחת מאוד, אדם שחייו היו רחוקים מן הקדושה והמוסר. הדבר מלמד אותנו שכאשר אנשים או אומות נלחמים בעם ישראל מתוך שנאה עמוקה, פעמים רבות מאחורי הדיבורים היפים מסתתרת שפלות מוסרית גדולה.

אבל הזוהר מלמד שאין די בכך שנתבונן רק באויבים שמבחוץ. עלינו להסתכל גם פנימה. לכל אדם יש בתוכו נטיות נמוכות שעליו לתקן. כעס, גאווה, רצון לשלוט, תאווה לכבוד, קנאה, צורך לנצח בכל מחיר – כל אלו הם כוחות שעלולים להפוך את האדם לאדם שנלחם כמו בהמה במקום לחיות כאדם שנברא בצלם אלוקים.

לכן פרשת בלק אינה רק סיפור על אויבים מבחוץ. היא גם קריאה פנימית לכל אחד מאיתנו: להילחם על המוסר, על הקדושה ועל צורת האדם שבנו.

המאבק על המוסריות

המוסר אינו בא בקלות. האדם צריך להיאבק על מידותיו, על דיבורו, על מחשבותיו ועל רצונותיו. מול עם ישראל עומדים כוחות גדולים של בלבול וחוסר מוסר, אך הכוח שלנו הוא לחזק את עצמנו בדרך התורה.

בסוף הפרשה אנו רואים עד כמה הסכנה הזו ממשית. לאחר שכל קללות בלעם נהפכו לברכות, הוא מצא דרך אחרת לפגוע בישראל – על ידי החטאתם בבנות מדין. כאשר ישראל נפלו שם, פרצה מגפה ומתו עשרים וארבעה אלף מישראל. כלומר, כאשר הקללה מבחוץ לא הצליחה, ניסו לפגוע בישראל מבפנים, על ידי פגיעה בקדושה ובמוסר.

זהו לימוד גדול: האויב החיצוני אינו הסכנה היחידה. כאשר האדם מאבד את קדושתו ואת המוסר הפנימי שלו, שם מתחילה הפגיעה האמיתית.

לא להיבהל מן התחפושות

גם בדורנו יש כוחות רבים שמנסים להציג את עצמם בשם צדק, מוסר, רחמים או דאגה לעולם, אך בפועל הם פועלים נגד עם ישראל. לא תמיד הדברים נראים כפי שהם באמת. לפעמים השנאה לישראל מתלבשת במילים יפות, בטענות מוסריות ובמסרים חיצוניים שנראים מתוקנים.

פרשת בלק מלמדת אותנו שלא להתבלבל. צריך להביט מעבר למילים, מעבר לתקשורת, מעבר לקולות שמנסים להחליש אותנו יום אחר יום. כאשר מסתכלים באמת, רואים את הגדולה של עם ישראל – את החסד, הצדקה, הרחמנות, המסירות והטוב שנמצאים בעם הקטן הזה יותר מאשר באומות רבות וגדולות.

עם ישראל הוא עם של נתינה. עם של אמונה. עם של קדושה. גם כאשר העולם מנסה לקלל, הקב״ה הופך את הקללות לברכות.

להפוך את הקללה לברכה

זהו המסר המרכזי של פרשת בלק: אין כוח בעולם שיכול להזיק לעם ישראל כאשר הקב״ה שומר עליו. אבל יחד עם זאת, עלינו לשמור על עצמנו מבפנים – על הקדושה, על המוסר, על האמונה ועל האחדות.

בלק ובלעם רצו לקלל, והקב״ה הפך הכול לברכה. כך גם בחיים שלנו. כאשר אדם מתחזק באמונה, מתרחק מן השפלות ומבקש לחיות בדרך התורה, גם הקשיים והמאבקים יכולים להתהפך לטובה.

יהי רצון שנזכה לראות את הטוב שבעם ישראל, להתחזק בקדושה ובמוסר, לא להיבהל מכל הקולות שמנסים להחליש אותנו, ולזכות במהרה לביאת המשיח ולבניין בית המקדש במהרה בימינו. אמן ואמן.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה