תתחדשו עם כל נשימה

אם אדם חי עם הגישה הנפלאה של ‘הרגע נולדתי מחדש’ והוא מתחדש עם כל נשימה, היצר הרע לא יצליח למכור לו שום דבר!

בוקר. ניסן. פסח. זמן של התחדשות נפלאה…

“כל תקנתו (של האדם) אומר רבי נתן, “שאיך שהוא איך שהוא, יהיה בעיני עצמו בכל יום ויום כבריה חדשה ממש!” (ליקוטי הלכות, הלכות קריאת התורה ו).

כן, כמו תינוק חדש שנולד לעולם.

וכדי לעשות לנו את זה יותר מתוק ממתוק, רבי נתן כופל את דבריו באומרו “שאיך שהוא איך שהוא” ובזה אומר לנו שהדיבור הזה מתאים לכל אחד מאיתנו בלי יוצא מן הכלל ולא משנה מה עובר עלינו. שהרי כל אחד יודע הכי טוב מה עובר עליו, מלבד העובדה שהקב”ה והצדיקים שלו רואים כל מחשבה דיבור ומעשה וגם שיותר עמוק ונסתר ממחשבה וכו’ – העיקר שכל אחד מאיתנו ידע שרבי נתן מדבר אליו באופן ישיר ואישי ויצביע על עצמו ויאמר, “רבי נתן מדבר אלי, אלי ממש!”…

ובאמת, זה לא רק שבכל יום האדם מתחדש, אלא בכל שלוש שניות האדם מתחדש לגמרי! כן, שלוש! כמו שרבי נתן אומר בשם האריז”ל הקדוש (ליקוטי הלכות, הלכות תפילין הלכה ה), שבכל שעה הקב”ה מחדש את הבריאה 1080 פעמים כמניין תתר”ף. עכשיו, אם נחלק שישים דקות לאלף ושמונים חלקים זה יוצא בערך שלוש שניות, שזה זמן של נשימה. כלומר, הזמן של שאיפה ונשיפה של האוויר לתוכנו.

זה יכול להיות הסבר (רק יכול להיות, שהרי בדברי רבינו הקדוש אין לנו שום תפישה והשגה) למה שרבי נחמן אמר והעיד על עצמו, שאפילו נשימה הוא לא עושה בלי התחדשות.

אצל רבי נחמן זה היה דבר חד משמעי שכל מה שהיה – איננו. הוא לעולם לא חזר לחשוב על משכבר עבר, כפי שמובא בספר שיחות הר”ן (כ”ו): “… ואצלו הדרך שכל מה שעבר והלך, נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל. ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו’…”

אתם מבינים? היום נולדתם מחדש! אתמול היה ואיננו, מחוק!

אולי גם זה יעניין אתכם:

א בניסן – להתחיל מחדש בכוח הצדיק

צעיר לנצח

התחדשות כפולה, מתאים לכם?

יום חדש אני חדש

להתחיל את היום בלי דעות קדומות

אנחנו, שאין לנו הבנה ולא השגה וגם לא הרגשה של העניין העצום הזה, צריכים להאמין בדברי רבי נחמן ובכל הצדיקים שאמרו לנו את זה, וכמו שרבי נתן כותב – שבכוח הרבי שאנחנו מאמנים בו ואנו קשורים אליו, וסומכים אליו דרך תלמידו רבי נתן, יש לנו גם כוח לדעת ולהאמין בזה, עד שגם אנחנו נוכל לקיים את זה ולחיות עם זה.

אם אדם חי עם הגישה הנפלאה הזו, כלומר שיודע ומאמין שהוא נולד ברגע מחדש, ממילא כל מה שהיצר הרע ינסה למכור לו כדי להחליש את דעתו יהיה שקר, דעות קדומות שכבר לא שייכות אליו, שהרי הוא נולד מחדש וכל מה שהיה איננו.

וזה לא פלפול בעלמא, כי האדם בהחלט נעשה בריה חדשה בכל רגע כפי שנאמר בשם האריז”ל, ואם כן, היצר הרע באמת שקרן, נוכל ורמאי שאין כדוגמתו כשהוא מנסה כל הזמן לעשות ‘תחיית מתים’ לעבר שלכם ולנגן עליו.

וכדי שלא נחשוב לרגע שזה רעיון או ווארט חסידי גרידא, רבי נתן ממשיך ואומר על זה, שזו הלכה בשולחן ערוך! וזו לשונו: “…וכמו שמבואר בשולחן ערוך ובפוסקים לעניין כל ברכות השחר שמברכין בכל יום…” – לכל אחד יש בסידור בו הוא מתפלל את סדר ברכות התורה וברכות השחר, ואת הברכות הללו אנחנו מברכים בכל יום מחדש. זאת, משום שבכל יום אנחנו נבראים מחדש לכן צריך לברך אותן כל יום מחדש.

זה לא פלפול בעלמא, כי האדם בהחלט נעשה בריה חדשה בכל רגע כפי שנאמר בשם האריז”ל! ולא רק, אלא שרבי נתן אומר לנו שגם הלכה בשולחן ערוך!

עכשיו בוודאי תרימו גבה ותתהו (ובצדק) – האם לא מדובר חלילה בברכות לבטלה? שהרי אם אדם, נניח, קונה בגד חדש ומברך עליו כשהוא לובש אותו את ברכת “שהחיינו” הוא כבר לא מברך עליו למחרת, כשלובש אותו שוב כי זו תהיה ברכה לבטלה חלילה. ועוד, אם אדם שותה כוס קפה, לפני הלגימה הראשונה הוא מברך את ברכת “שהכל” וזהו, הוא לא מברך שוב עם כל לגימה כי גם זו תהיה ברכה לבטלה חלילה. אז מה ההבדל בין ברכות אלה לברכות השחר שבירכנו עליהן אתמול, למה גם היום ומחר וכל יום ויום בחיינו?

אנחנו מברכים על ההתחדשות כי כל יום אנחנו מתחדשים, נולדים מחדש! אנחנו בריות חדשות לגמרי! וזה הרי כמו שאנחנו לובשים כל יום בגד חדש. אתמול לבשנו בגד חדש ובירכנו “שהחיינו” והיום שוב לובשים בגד דומה אבל חדש, לכן מברכים עליו שוב “שהחיינו”. וזה בסדר גמור כי זה בגד אחר, לא זה שלבשנו אתמול.

כן כמו תינוק חדש שנולד לעולםכן, כמו תינוק חדש שנולד לעולם!

 “וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׁה בְרֵאשִׁית (ברכות קריאת שמע, יוצר אור) – בכל יום הקב”ה מחדש מעשה בראשית, בכל יום הקב”ה מחדש את האדם והוא בריה חדשה לגמרי. העיניים לא אותן עיניים של אתמול ולכן מברכים עליהן  בשם ובמלכות!

מכאן למדים בצורה חד משמעית, ולא רק על פי המוסר וההשקפה, שהאדם נעשה בריה חדשה בכל בוקר על פי ההלכה הפשוטה ביותר! לא חסידות, לא החמרה אלא הגדרה הלכתית ממש שהאדם הוא בריה חדשה בכל יום!

וזה דבר עצום, עניין ההתחדשות המיוחדת הזו. וזה קורה בכל שלוש שניות (כפי שמובא בשם האריז”ל). על כך שואל רבי נתן בהלכה הנ”ל – בשביל מה הקב”ה ברא את המציאות כך, שהיא מתחדשת בכל שלוש שניות? בשביל מה זה מועיל? מה יוצא מזה – מה למדים מזה אם האדם נברא אתמול או היום או בכל רגע ורגע? למה הקב”ה היה צריך לעשות את זה כך?

והתשובה של רבי נתן לשאלות העמוקות הללו היא אחת: בגלל שהקב”ה מרחם עליך! בגלל שהוא אוהב אותך!

וכן, תצביעו שוב על עצמכם ותאמרו: “רבי נתן מדבר אלי, אלי ממש!”…

אוהב כל אחד מאיתנו כמו ילד/ה יחיד/ה שלו ולא מוכן לוותר על אף אחד מאיתנו, לכן הוא רוצה לתת לנו אינסוף הזדמנויות להתקרב אליו, להתחיל מחדש, שלא תהיה מציאות כזו שאף אחד מאיתנו יתייאש וירגיש שהוא כבר איחר את הרכבת חלילה, כי אין דבר כזה אצל בורא עולם לאחר את הרכבת. יש רק אף פעם לא מאוחר!

הגעת לתחנת הרכבת של בורא עולם, תמיד תמצא שם רכבת שמחכה לך. כן, אפילו אם הגעת ובדיוק ראית אחת כזו יוצאת מהרציף תהיה רגוע, הרכבת הבאה היא שלך!

(הדברים מבוססים על דברי המחבר מתוך ספר תכסיסי מלחמה. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים בחנות האתר שלנו!).

 מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.