שמחה – הוכחה לחיים תקינים, לא רק מצווה

שמחה – הוכחה לחיים תקינים, לא רק מצווה

רבי נחמן רוצה ללמד אותנו איך להתחיל לחיות כבר עכשיו עם האושר כבר כאן ועכשיו. ותתפלאו לגלות שהדרך לעשות את זה מאוד פשוטה!

“מצווה גדולה להיות בשמחה…”

מדי פעם אני שומע אנשים שרים את הציטוט הזה, שהוא אחת האמרות המפורסמות ביותר של רבי נחמן (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כד), אלא שמעיון בפרשנויות שונות על תרי”ג המצוות שקיבלנו אדם יכול להסיק שאף אחת ממכלול המצוות הללו לא מורה או מכוונה אותנו להיות בשמחה תמיד.

ואם כך, למה רבי נחמן התכוון?

מעניין, שעל פי דברי רבי אברהם חזן – אחת מדמויות המפתח בהעברת חסידות ברסלב מרבינו אלינו, זוהי בעצם המצווה הגדולה של התורה (על פי כוכבי אור, שמחה וששון א). אבל מה זה אומר? וכיצד השמחה חשובה כל כך עד שהיא יכולה להיחשב למצווה הגדולה ביותר?

אולי גם זה יעניין אתכם:

שפת הרגש: אזמרה ושיעור מוזיקה אחד

הפריחה והגלגל

תמצאו את הטוב

השמחה היא הנקודה המרכזית של כל המצוות. הסיבה לכך היא שמטרת קיום המצוות היא דבקות ויצירת קשר עם בורא עולם, לכן אין דרך טובה יותר להתחבר אליו אלא על ידי חוויה של שמחה ואושר.

דמיינו לעצמכם זוג שיש לו יחסי עבודה מצוינים. בכל יום הבעל מקפיד ללכת למכולת ולקנות בדיוק את מה שאשתו מבקשת ממנו. כשהוא חוזר הביתה, הוא מרוקן את האשפה, תולה את המעיל שלו במקום ולא זורק אותו על כיסא או ספה, הוא עושה בדיוק מה שהוא צריך מבלי להרגיש שום שמחה ואושר בקשר עם אשתו. האם לדעתכם יש לזוג הזה מערכת יחסים טובה ובריאה?

מטרת קיום המצוות היא דבקות ויצירת קשר עם בורא עולם, לכן אין דרך טובה יותר להתחבר אליו אלא על ידי חוויה של שמחה ואושר!

חובה על כל אחד מאיתנו להרגיש שמחה ואושר עצומים, מכיוון שרבי נחמן מלמד שלא משנה כמה נמוך הגעת, חייבת להיות לך אפילו נקודה אחת של טוב, או נקודה אחת טובה שמאפיינת אותך. כל אחד מאיתנו בוודאי עשה איזה מעשה טוב בחייו. החיבור לבורא עולם והשכר עליו הוא גדול מאוד, שאפילו אחרי כל התיקונים וטיהור הנפש שאדם עובר זה נחשב לדבר הכי כדאי והכי שווה עבורו, הרבה לפני השכר העצום והנפלא על המצוות והמעשים הטובים שהוא עושה.

ואפשר לומר את זה אפילו על נקודה אחת טובה בלבד, כל שכן כמה! אנחנו קוראים לפני כל פרק בפרקי אבות שלכל אחד מאיתנו יש מקום בעולם – כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. העולם הבא הוא המקום בו כל אחד מאיתנו ייהנה מקרבה מדהימה ומעונג עם אביו שבשמים. ואם היינו חווים רק רגע אחד של התענוג הזה, כל ההנאות של העולם הזה ביחד היו נראות ככלום.

אבל מה אם אני לא מרגיש את השמחה הזו?

למרות שהשמחה הזו נחווית בעיקר כשכר שלנו בעולם הבא, רבי נחמן רצה ללמד אותנו איך להתחיל לחיות כבר עכשיו עם האושר הזה, כאן בעולם הזה. והדרך לעשות את זה היא על ידי אמונה בנקודות הטובות שלנו. אנחנו צריכים להאמין שבכל פעם שאנחנו עושים משהו טוב עם המחשבות, הדיבור או המעשים שלנו, אנו מגשימים את הרצון של בורא עולם.

כל אחד מאיתנו בוודאי עשה איזה מעשה טוב בחייו

כל אחד מאיתנו בוודאי עשה איזה מעשה טוב בחייו…

בדרך זו אנחנו יוצרים קשר עצום ואינסופי עם מקור השמחה האמיתית. בעולם הפיזי הנוכחי שלנו ייתכן שלא נראה זאת, אך למרות הכל, הנשמות שלנו מרגישות ויודעות על הקשר החדש שלנו. ועם אמונה בתהליך הזה נוכל להשיג את השמחה העצומה הזו כבר עכשיו!

וכמובן שהדרך הטובה ביותר היא להביע את הקשר הזה במילים שלנו, כי זה מועיל וטוב מאוד להביע את הקשר בדיבור כמו שמדברים עם חברים – התקשורת היא חלק בלתי נפרד ממנה ולמעשה אף המרכיב העיקרי שלה. בנוסף, הבעת הקשר במילים יעורר אותנו להכיר את הנקודות שלנו, להודות עליהן, על כל אחת מהן.

וכשיש קשר ויש תודה שנאמרת בקול רם, יש גם בקשה שהיא תפילה מתוקה מהלב מבורא עולם שיעזור לנו להאמין באמת בטוב ובאלוקות הפנימיים שלנו שמובילים אותנו לשיר באמת “מצווה גדולה להיות בשמחה – תמיד!”.

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.