לא סופרסטאר ולא אליל, הנה הדרך הנכונה לבחור מורה דרך לחיים אמיתי בלי ליפול ברשת של אף מתחזה או מפורסם שקר!
“וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת, אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם” (בראשית מז, כט).
למה יעקב אבינו לא רוצה להיקבר במצרים? כי הוא לא רצה שהמצרים יעבדו אותו ויהפכו אותו לאל, כך אומר לנו רש”י.
הדבר החשוב ביותר, היסוד שבו תלוי הכל הוא להתחבר ולהתקשר לצדיק הגדול שבכל דור, לקבל את כל מה שהוא אומר החל מהעניינים הקטנים ועד לגדולים ביותר, גם אם הוא אומר לך ימין שמאל ושמאל ימין (ליקוטי מוהר”ן חלק א, קכג).
זה עסק רציני. כי אני צריך למצוא אדם נדיר מאוד, מישהו שנמצא במרחק שנות אור מעבר לדרגת רק “מתקדם מבחינה רוחנית” שאני יכול לסמוך עליו ולהאמין לו, עד כדי כך שאני מקבל את הגרסה שלו למציאות גם כשהיא סותרת את החושים והרגישות שלי, את “הימין שלי” ו”השמאל שלי”. פיו, זה מסובך. אני בהחלט מבין את הצורך במדריך ובמורה דרך בחיים וביהדות שלי. אבל האם לזרוק את הידע והאינטואיציה שלי כדי לקבל ולפעול על פי מה שאומרים בני אדם שיש חשש שיום אחד יהפכו לאלילים? לא, לא בהכרח.
אולי גם זה יעניין אתכם:
הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה
אז קודם כל, שלא תטעו! יש בורא לעולם אחד ויחיד בלבד, נקודה. הוא ורק הוא יצר וממשיך ליצור ולברוא את הכל. זאת האמונה שלנו שאנו מכריזים עליה פעמיים ביום כשאנחנו אומרים “שמע ישראל”, המילים הראשונות שהורים יהודים צריכים ללמד את הילדים שלהם, והמילים שכל יהודי מקווה שגם יהיו האחרונות שלו. הקב”ה אומר לנו שהוא הראשון והאחרון – אין לו אב ואין לו בן – הוא האל היחיד, הבורא היחיד והמציל היחיד (ישעיה מד, ו, שם מג י-יא).
הדבר החשוב ביותר, היסוד שבו תלוי הכל הוא להתחבר ולהתקשר לצדיק האמיתי והגדול שבכל דור!
אז למה שיעקב אבינו יחשוב שהמצריים או מישהו אחר יהפכו אותו לאל? כי הוא היה אדם ירא שמים בשלמות. בפירוש על פסוק כ (בראשית לג) התלמוד אמר לנו שהקב”ה קרא לו “אלוקים” (מגילה יח, א). על אותו פסוק מספר לנו המדרש שיעקב אבינו אמר: אתה (אלוקים) במרום ואני אלוקים למטה” (בראשית רבה עט, ח). למעשה, המדרש גם אומר לנו שצדיקים אחרים הם בחינה של אלוקים, ועושים דברים שהקב”ה יעשה בעתיד (שם עז, א). הקב”ה בעצמו אומר שכשם שהוא ברא את השמים והארץ בדבריו, צדיקים עצומים יוצאי דופן עושים את זה (זוהר א, ה, א), שהרי ידוע שצדיק גוזר והשם מקיים!
כל אדם בעל יכולות יוצאות דופן מתמודד עם הפיתוי של סגידה ופרסום. אפילו רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א התפתה וכמעט נפל בפח הזה (שבחי הבעל שם טוב מב). רבי נחמן מלמד שהאחריות לסירוב לקבל אדם כזה כמורה (ובוודאי כאליל חלילה) מוטלת עלינו האנשים הפשוטים (ליקוטי מוהר”ן חלק א, סא, ב). מדוע? מכיוון שאנחנו אחראים על הבחירות שלנו, הבירור הזה מוטל עלינו.
יעקב אבינו היה הצדיק הראשון שהושווה לשמש (בראשית רבה פד, יא, ליקוטי מוהר”ן חלק א, קלג). למרות שהשמש הרבה יותר גדולה ובהירה מכל דבר בעולם, אפשר לטשטש את האור שלה בדיוק כמו שהר האוורסט יכול להיעלם מהעין על ידי יד או מטבע המונחים מול העין.
הצדיק מקרין אור אמיתי, והדמוי-אל מקרין אור מדומה. אנחנו צריכים להתפלל ולבקש את עזרתו של הבורא כדי להבחין בין השניים ולבחור נכון, כי את האור האמיתי הזה אנחנו מסתירים עם הרצונות הפיזיים שלנו, לכן אנחנו מתבקשים לעבוד על המידות והתאוות שלנו ולהשתמש בכל המתנות שבורא עולם נותן לנו כדי שלא נטעה וחלילה נבחר להתבונן על אור מדומה.
בגלות הנוכחית אנחנו צריכים לדאוג ש”יעקב” לא “ייקבר במצרים” – שהתפישה וההערכה שלנו את הצדיק לא יסולפו ויתעוותו על ידי השפעות לא יהודיות.
(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק א, קכג וקלג).
אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!