מרגיש קטן בחנוכה

מרגיש קטן בחנוכה
חנוכה הוא חג של ניסים. וניסים, זה לא משהו שאנחנו יכולים לעשות. אבל כן לעשות את המעט שביכולתנו ולהאמין שהקב”ה יעשה את השאר!

גם אתם מרגישים שקשה לכם להיות מוארים בחנוכה?

ככל שאני מדבר עם יותר אנשים, כך אני מבין כמה קשה לאנשים להישאר אופטימיים בחנוכה. חלק מהאנשים חוו את הימים הכי חשוכים, תקופות חשוכות בחייהם, כשנרות החנוכה בערו. האם זה סוג של צירוף מקרים?

כילד, חנוכה תמיד היה בשביל חג מדהים! חיכיתי למתנות שקיבלתי מההורים וסבא וסבתא, התרגשתי ממעמד הדלקת החנוכייה שלוותה בשירת מזמורי חנוכה המוכרים, כמובן מהסופגניות, והכי חשוב – החופש מבית הספר. אבל ככל שגדלתי, היה לי קשה יותר להישאר בשמחה המיוחדת שהחג הזה מביא איתו, ובקלות נשאבתי להלך הרוח הנמוך והמדכדך הראשון שנקרא בדרכי.

(כאבא, אפשר לתלות את זה בקלות בעובדה שהילדים נמצאים שמונה ימים בבית… אבל זה נכון לגבי כל החגים, נכון? יש משהו אחר ושונה בחנוכה. מה זה?)

רבי נחמן מברסלב אומר (ליקוטי מוהר”ן ח,ב) שהימים של חג החנוכה הם ימים של תודה והודיה. בלי להיכנס לעובי הקורה, רבי נחמן מקשר את התודה וההודיה להלל והשבח של בורא עולם, שהוא התענוג של עולם הבא, אהבת חסד אמיתית, הלכה ואמת. אלו בהחלט נושאים חשובים וכבדי משקל. לא קל לומר תודה (לומר כן אבל לומר עם הכוונה האמיתית שלה). אתם אולי אומרים “תודה רבה לך השם” כל יום וכל לילה, אבל כשמשהו קטן לא הולך כמו שאתם רוצים איפה אתם ואיפה תודה, נכון?

אולי גם זה יעניין אתכם:

חנוכה והבית שלי

חנוכה ושפת הבריאה

הדלקתי נרות חנוכה, מה עכשיו?

חנוכה – להאיר את הלילה

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

חנוכה – לילות הזהב של החורף

הארה בבית פרעה – הסיפור של יחיאל וחנוכה

הסיפור של חנוכה

חנוכה – הנרות של רבי נחמן

חודש כסלו – לעשות את הבלתי אפשרי

חודש כסלו – לראות את הטוב

נקודות טובות ואזמרה

השאלה היא, למה אתם, ואני, לא מעריכים במצב כזה? למה לא מהללים ומשבחים את בורא עולם גם אז? בגלל שאמת אבסולוטית והכרת הטוב עמוקה הם חתיכת עבודה. ומה עם אהבת חסד אמיתית, אפילו כשזה לא נוח?? גם אז לא קל, נכון? וללכת בעקבות ההלכה, במיוחד ההלכה המקורית? אוהו, זה מצריך ענווה אמיתית שלמה.

התכונות הללו מצריכות עדינות מסוימת. אנחנו לא יודעים הרבה על העולם הבא, אבל יודעים שהוא נקרא עולם האמת. ובמקום הזה, העולם הבא, הכל יתברר ויובן. אין יותר ללכת שולל על ידי האשליות שלנו, גם לא על ידי התפישות האגואיסטיות שלנו.

זה לא מקרה שחנוכה נחגג בזמן שהלילות בתקופה זו הם הארוכים ביותר בשנה. באותה דרך שהחשיכה של החורף מתגברת, גם החשיכה הרוחנית שלנו כבר מגיעה לשלב של הכרעה. אנחנו כבר רחוקים מאוד מהשמחה שהיינו בה בשמחת תורה בלי התמוטטות רוחנית, אז חז”ל נתנו לנו את נרות חנוכה. אבל האורות של הנרות הללו עצובים, קטנים ומעדים! מה, אורות עלובים למשך חצי שעה כל ערב, בקושי עשרה טפחים מהרצפה (בערך מטר)? זה מה שיעשה לנו את זה?

לא קל לומר תודה (לומר כן אבל לומר עם הכוונה האמיתית שלה). אולי אתם אפילו אומרים “תודה רבה לך השם” כל יום וכל לילה, אבל כשמשהו קטן לא הולך כמו שאתם רוצים איפה אתם ואיפה תודה, נכון?

בכתבי החסידות הצדיקים מסבירים לנו על כמה קדושים נרות החנוכה. אפילו התלמוד שואל, אם לאדם עני יש מעט שמן זית – האם הוא צריך להדליק בו נרות חנוכה או נרות שבת? זאת אומרת, שרק מעצם העובדה שהם שואלים שאלה כזו אתם יכולים להבין את הגדולה של חנוכה.

אז מה אנחנו מפספסים כאן?

הדבר אותו שאנו מפספסים הוא בדיוק הגדולה והעוצמה של החג הנפלא הזה.

נכון, אנחנו רחוקים מאוד מלומר תודה ומהכרת הטוב לבורא עולם ולא מתנהגים בחסד אמיתי ואמת. בגלל זה האורות האלה כאלה קטנים. יש לנו מעט מזה. החשיכה של העיוות שלנו, של הסטייה מן האמת והתיאור המסולף שלנו פשוט קורס. יש לנו כלים קטנים להחזיק את האור החזק הזה.

אבל אתם יודעים מה? נכון, יש לנו מעט אור. אנחנו חושבים שזה משהו טריוויאלי, שהניסיונות לעשות חסד ולחיות עם מידת האמת והכנות הם חסרי חשיבות, אבל אנחנו טועים לגמרי! לבורא עולם אין קבלת המציאות הנפוחה שלנו. הקב”ה הוא אמת לאמיתה. הוא מעריך באמת את המאמצים שלנו, אפילו הקטנים והעלובים. הוא יודע כל זמן ורגע בהם אנו מנסים שוב ושוב להתעלות או להשתנות, והוא מעריך את זה. זה יקר מאוד בעיניו.

התבוננו על נרות חנוכה ושרפו את כל התפישות השקריות שלכם על עצמכם

התבוננו על נרות חנוכה ושרפו את התפישות השקריות שלכם על עצמכם!

אנחנו צריכים להסתכל, להתבונן, על נרות חנוכה ולשרוף את כל הקבלות השקריות שלנו על מי שאנחנו, ועל איך שאנחנו תופסים את עצמנו. אנחנו לא רעים, ואנחנו לא צריכים לנפח את האגו שלנו כדי להגן על אחרים מלדעת כמה רע אנחנו מרגישים עם עצמנו. הצדיקים האמיתיים באמת רואים טוב. כשהם רואים את אורות החנוכה החלושים הללו הם רואים לפידים עצומים של קדושה.

כפי שכבר ראינו משנים קודמות של חנוכה, אור האמת כמעט מסנוור. לא קל לעבור את חנוכה ולהישאר חיוביים. אבל אנחנו צריכים לעשות שני דברים:

הראשון – אנחנו צריכים להדליק נר אחד קטן, להבה קטנה, ולהמשיך להוסיף לזה כל יום. זה הרי העניין של חנוכה. אז אל תנסו לנצח במשחק בלילה הראשון. זה תהליך. תתחילו בקטן. תעריכו את הדברים הקטנים שיש לכם בחיים. כל יום תוסיפו עד שתראו את האור הגדול, החנוכייה עם כל הנרות.

השני – אנחנו צריכים להאמין בצדיקים. הם כבר עשו בשבילנו את העבודה. הם הגורואים האמיתיים של לראות את הטוב ופעלו ממקום של אמת. כן, להאמין בהם בפשטות, באמונת חכמים טהורה ונקייה, ולבקש מבורא עולם שיעזור לנו בזכות של הצדיקים לראות את הטוב בתוכנו ולהרים לו בענק.

חנוכה הוא חג של ניסים. וניסים, זה לא משהו שאנחנו יכולים לעשות. אבל כן לעשות את אפילו את המעט שביכולתנו ולהאמין שהקב”ה יעשה את השאר!

יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפיםהקליקו כאן ותיהנו!