יום הולדת שמח לי

יום הולדת שמח לי
יום הולדת הוא כמו ראש השנה, זה זמן של חשבון נפש ובדיקה פנימית של ה’אני’ שגדל שוב בעוד שנה…

יום הולדת שמח לאילנות, השבוע העצים חוגגים את ראש השנה שלהם.

אבל לא רק, גם אני. יום הולדת שמח לי!

יום הולדת הוא כמו ראש השנה – זה זמן של חשבון נפש ובדיקה פנימית של ה’אני’ שגדל שוב בעוד שנה: מה עשיתי השנה? איך הייתי השנה? ובכלל, מה עשיתי עם החיים שלי?

שישים שנים פלוס מאוכלסות בגוף הזה, מסתירות ונושאות את הזמן שלי. מה עשיתי? למה אני מחכה? שישים שנים פלוס של “אכילת בטטות” כמו שאומרים בעגה עממית הישנה והמתוקה. אבל כמה זמן באמת חייתי? ניצלתי? השתמשתי? כמה זמן בזבזתי? (מילה מנומסת ומכובסת לאחת הצבעוניות יותר שאני זוכר מרחובות ניו יורק). כל כך הרבה ימים מתים, חלקם קיבלו כדור בראש וחלקם דיממו למוות בסבל ובייסורים.

אם הימים שלי היו מתים, חסרי חיים, אז גם אני הייתי ככה. וגרוע מזה, שעד עכשיו לא הבנתי שאם אני לא יכול לעצור את זה, אז מה הטעם לנסות שוב?

אולי גם זה יעניין אתכם:

אפילו עכשיו

בלי יום רע אחד בחיים שלי

להתמודד עם החושך

איך היה הבוקר שלכם?

לשדרג את השלילי לחיובי

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שלב נשבר הוא דבר טוב מאוד, אבל רק למשך שעה אחת ביום, לא יותר!

“אַף שֶׁגַּם לֵב נִשְׁבָּר הוּא טוֹב מְאֹוד עִם כָּל זֶה הוּא רַק בְּאֵיזוֹ שָׁעָה וְרָאוּי לִקְבּעַ לוֹ אֵיזֶה שָׁעָה בַּיּוֹם לְשַׁבֵּר לִיבּוֹ וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַך, כַּמּוּבָא אֶצְלֵנוּ אֲבָל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ צָרִיך לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה…” (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כד).

שישים שנים פלוס של “אכילת בטטות” כמו שאומרים בעגה עממית ישנה והמתוקה. אבל כמה זמן באמת חייתי? ניצלתי? השתמשתי? כמה זמן בזבזתי?…

רבי נתן מטבריה – תלמידו של רבי נתן מברסלב – כתב פעם באחד ממכתביו: אותו רבי נחמן שלימד אותנו לשבור את הלב למשך שעה אחת ביום בהתבודדות (התפילה האישית), הוא אותו רבי נחמן שאמר לנו להיות בשמחה כל היום. ואם תתרגלו את עצת ההתבודדות של רבי נחמן, תרגלו גם את עצת השמחה שלו!

אותו רבי נחמן שאמר לנו להיות עם לב נשבר הוא אותו רבי נחמן שאמר לנו להיות בשמחה

אותו רבי נחמן שאמר להיות עם לב נשבר הוא אותו רבי נחמן שאמר לנו להיות בשמחה!

ראש השנה – וכידוע יש לנו ביהדות ארבעה כאלה בשנה! – הוא תמיד זמן של התחלה חדשה, התחלה של צמיחה אישית, פנימית ורוחנית, התחלה של תשובה. אז חייב להיות פה גם יום הולדת.

אני יודע – אני מאמין בזה וחוויתי את זה – שמה שרבי נחמן אומר הוא אמת: יום שאדם עושה בו תשובה הוא יום שנמצא מעל הזמן (ספר המידות, תשובה). זה ה”שוב יום אחד לפני מיתתך” שרבי נחמן מעודד אותנו לעשות (שיחות הר”ן רפח). וזה גם ה”יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא” (פרקי אבות ד, יז).

תודה לא-ל, היו לי כמה שעות כאלה בחיים. אני עדיין יכול לחיות. ואני בהחלט יכול להפיח חיים חדשים בעבר שלי.

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.