למה דווקא יוסף הצליח לפתור חלומות? את הפתרון לתעלומה מגלה לנו רבי נחמן!
פרשת השבוע היא פרשת מקץ, בפרשה מסופר על חלומות פרעה ופתרונן על ידי יוסף. פרשה זו נקראת בימי החנוכה ולא בכדי, “דבר בעתו מה טוב”, אנו נמצאים בעיצומם של ימי החנוכה ופרשת השבוע קשורה באופן ישיר לחג זה.
בפרשת השבוע מסופר: על פרעה שחולם חלומות ואין פותר אותם. בין הקרובים לפרעה נמנה שר המשקים, שישב יחד עם יוסף בבית הסוהר, והוא מספר לפרעה שהוא מכיר נער עבד עברי היודע לפתור חלומות. יוסף מובא לפרעה ופותר את החלומות: הוא צופה שובע גדול העתיד לבוא על מצרים ומיד לאחר מכן רעב נוראי שישכיח את עובדת השובע שהיה לפני כן. יוסף מגלה שהשובע שלפני הרעב נועד כדי לצבור אוכל ולהקדים את פני הרעב. פרעה מתפעל מחכמת יוסף והופך אותו למשנה למלך וממנה אותו לאחראי על התקציב והכלכלה של המעצמה המצרית. מתוך עמדה בכירה זו והתפתחות הרעב באים אחי יוסף למצרים, הכל כמבואר בתורה בהרחבה. נתמקד השבוע בעניין חלומות פרעה והעובדה שדווקא יוסף היה היחיד שפתר אותם נכונה.
מהו הסוד, למה דווקא יוסף הצליח לפתור חלומות? את פתרון התעלומה נבין על פי רעיון שרבי נחמן גילה:
“כאשר אדם מעוניין להתפלל להשם ולהביע את מעמקי ליבו באמת, החושך מקיף אותו מכל הכיוונים וסוגר עליו, ואז האדם נשאר בחשיכה ללא יכולת לגעת באור. אך למעשה, החושך אינו עמיד בפני אור האמת, מכיוון שהשם הוא מקור האמת, ולכן אור האמת הוא האור של השם בעצמו, ואין שום חושך שיוכל לעמוד כנגד אור זה. לכן העצה היא, שהאדם ידבר דיבורי אמת מעומק ליבו בתוך החשיכה והבלבול שבו הוא שרוי, ועל ידי דיבור האמת שהוא אור השם, החשיכה תתבטל והוא יוכל לראות את הדרך אל האור וללכת בדרך הנכונה”.
אולי גם זה יעניין אתכם:
החלום של פרעה ותאוות בצע – פרשת וישב
תציל מה שאתה יכול – פרשת וישלח
רבי נחמן מוסיף שישנם שני סוגים של אמת: “יש אמת שהיא מאירה מצד עצמה – כמו ‘אבן טובה’, ויש אמת שמאירה כאשר מקרינים לתוכה אור – כמו ‘חלון’ שדרכו האור חודר לחדר, אך החלון עצמו הוא כמובן לא מקור האור. האמת המאירה מצד האמת ‘אבן טובה’ – מתייחסת אל הצדיק שכוח האמת שבו היא כל כך גדולה שיש בו את הכוח מעצמו להאיר אמת גם בעמקי החשיכה. האמת של ה’חלון’ מתייחסת לרוב בני אדם שאין בכוחם להאיר מעצמם את אור האמת, אך הם יכולים להשתדל ולהיות לפחות בבחינת חלון, לאפשר לאור האמת של הצדיקים להקרין לתוכם את האמת של הבורא.
רעיון זה של דיבור אמת הוא כה עמוק, עד שרבי נחמן התבטא ואמר לתלמידו רבי נתן: “על ידי עצה זאת יכולים להיות איש כשר באמת כל ימי חייו” (ליקוטי מוהר”ן קמא, ט, קיב).
“החושך אינו עמיד בפני אור האמת, מכיוון שהשם הוא מקור האמת, לכן אור האמת הוא האור של השם בעצמו ואין שום חושך שיוכל לעמוד כנגד אור זה!”
כעת נקשר את הדברים לפרשתנו ולחנוכה גם יחד, כפי שציינו בפתיחה שפרשת מקץ נקראת בימי החנוכה:
חלום פרעה באישון ליל מרמז על חשכת הלילה – התגברות השקר, ולכן אמרו חכמינו “אין חלום בלא דברים בטלים”. רק יוסף ידע לפתור את חלום פרעה, מכיוון שיוסף מייצג את אור האמת ‘אבן טובה’ שמאירה מעצמה. פרעה חלם שהפרות הרעות בולעות את הפרות הטובות ולא נודע כי באו אל קרבנה: הפרות הרעות מייצגות את השקר, והמספר שבע במידת השקר מרמז על עומק הצביעות כמו בפסוק “שבע תועבות בליבו” (משלי כו, כה). יניקת השקר הינה מצד שמאל המייצג את הצד השלילי, צד הדינים וההסתרה, ובעיקר כאשר הוא מצד הנקבה שבשמאל (כמו שבבעלי חיים פרה היא הנקבה של שור, כך גם הצד הנקבי של השור – פרה, בצד השמאלי שמצד הדינים, מסמל את עומק ההטיה של השקר כמו בפסוק (הושע ד, טז): ‘כִּי כְּפָרָה סֹרֵרָה סָרַר יִשְׂרָאֵל’).
לעומת השקר, הפרות הטובות מסמלות את האמת, והמספר שבע שבמידת האמת מרמז על היציבות האיתנה של האמת כמו בפסוק: “חצבה עמודיה שבעה”, יניקת האמת היא כמובן מהצד הימני, מהצד של הקדושה הכלולה באמת שהיא קיום העולם שנברא בשבעת ימי בראשית כמו בפסוק: ‘חצבה עמודיה שבעה’ (משלי ט, א). רבי נתן מבאר שהמילים בראשית בר’א אלוקי’ם א’ת סופי תיבות אמת – כל קיום העולם מבראשית היה רק בכוח האמת.
לכן החלום לא היה פתיר, פרעה לא יכול לעכל חלום כזה. איך יתכן שהשקר מעלים את האמת בצורה כל כך עמוקה? התשובה היא, שהתיקון הוא רק על ידי הצדיק יוסף שהוא בחינת ‘אבן טובה’ עצם האמת שיש לו את הכוח לברר את השקר, גם את השקר העמוק ביותר, ולגלות את האמת הנסתרת בה. הצדיק יודע לפענח גם את התעלומה העמוקה ביותר של הסתרת האמת ולגלות את האמת בכל מצב.
האבן הטובה – היא הצדיק שכוח האמת שבו עצום ויכול להאיר מעצמו גם במעמקי החשיכה…
ואיך כל זה קשור לחנוכה?
הנושא של אמת ושקר הוא לא תמיד מצב של ידיעת האמת או לא, לעתים האדם יודע היטב את האמת, והאמת קיימת אצלו בוודאות, ולמרות זאת הוא אינו יודע אם הוא מסוגל להתגבר ולעשות את מה שהוא יודע שהוא צריך לעשות. הסתרת אמת זו נובעת משקר, מהסתרת כוח האמת. ‘חושך במוח’ זה מקורו ביוון, כדברי רבי נתן:
“כִּי אֲפִלּוּ כְּשֶׁנִּדְמֶה לְהָאָדָם שֶׁיּוֹדֵעַ הָאֱמֶת רַק שֶׁהַתַּאֲוֹות מִתְגַּבְּרִים עָלָיו, גַּם זֶה שֶׁקֶר, כִּי נִדְמֶה לוֹ שֶׁאֵין בְּכֹוחוֹ לַעֲמֹד כְּנֶגְדָּם. אֲבָל אִם יִמְשֹׁךְ עַצְמוֹ לְהָאֱמֶת בְּוַודַּאי יִהְיֶה לוֹ כֹּוחַ וְעֵצָה לְהִימָּלֵט מֵהֶם, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּהַקְדָּמָה שֶׁל סֵפֶר לִיקּוּטֵי מוֹהֲרַ”ן בְּדִבְרֵי הַשִּׁיר: “וְכָל זֶה מֵחֲמַת שְׁטוּת שֶׁאֵין יוֹדֵעַ מִכֹּוחוֹ” וְכוּ’. אֲבָל בָּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ בְּוַודַּאי יֵשׁ לוֹ כֹּוחַ וְכוּ’, כִּי אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹלֵחַ עַל הָאָדָם נִיסָּיוֹן וְכוּ’ שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ כֹּוחַ לַעֲמֹד בּוֹ, כִּי אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּא בִּטְרוּנְיָא (בתלונות) עִם בְּרִיּוֹתָיו וְכוּ’. וְעוֹד יֵשׁ בָּזֶה הַרְבֵּה לְדַבֵּר, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר אֲמִתַּת הָאֱמֶת שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם בְּכָל יוֹם וּבְכָל שָׁעָה לְפִי בְּחִינָתוֹ, וּבִפְרָט בְּעִנְיַין הַהִתְחַזְּקוּת וְכוּ’.
“וְזֶה בְּחִינַת נֵר חֲנֻכָּה, לְהָאִיר הָאֱמֶת בָּעוֹלָם שֶׁהוּא עִיקַּר הָאוֹר לִדְחוֹת הַחֹשֶׁךְ שֶׁעַל פְּנֵי תְּהוֹם שֶׁהוּא בְּחִינַת יָוָן, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה. וְזֶה בְּחִינַת “נֵר ה’ חוֹפֵשֹ כָּל חַדְרֵי בָטֶן” שֶׁעַל יְדֵי הָאֱמֶת שֶׁהִיא נֵר ה’ יְכוֹלִין לְחַפֵּשֹ בְּכָל חַדְרֵי בֶּטֶן לָצֵאת מֵאֲפֵלַת הַחַשְׁכוּת הַבָּא בְּכָל חַדְרֵי בֶּטֶן שֶׁהֵם כְּלַל הַתַּאֲווֹת וְהַמִּידּוֹת רָעוֹת וְכוּ’. כִּי הָאֱמֶת מֵאִיר בְּכָל חַדְרֵי בֶּטֶן לְהָאִיר בְּכֻולָּם לִמְצֹוא עֵצָה וְהִתְחַזְּקוּת לָשׁוּב מִכֻּולָּם לַה’ יִתְבָּרַךְ”. (על פי דברי רבי נתן ליקוטי הלכות, גניבה, ה).
כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.