הטיפ הטוב ביותר להתמודד עם משברים

חווים משבר? הנה הטיפ הטוב ביותר להתמודד עם משברים, לצאת ממנו בריאים ושלמים וגם מלאי תודה ושמחה!

שלום לכם,

בשנתיים האחרונות אני חווה לא מעט כאב וצער. אני מתמודדת עם עניין משפחתי מטורף, פשיטת רגל ומחלה כרונית שמחמירה בעקבות כל הלחץ הזה.

ביקשתי עצה ממישהו לגבי המצב, והוא אמר לי שהסבל שלי הוא כפרה על החטאים שלי.

ביקשתי עצה מאדם נוסף, והוא אמר לי לומר תודה לבורא עולם על כל הדברים בחיי. הוא גם אמר לי לעשות את זה בזמן ההתבודדות (התפילה האישית) כל יום לפחות שעה. והאמת היא, שלא הצלחתי לעשות את זה יותר מכמה דקות. זה הרגיש לי מזויף וכאילו שאני משקרת לבורא עולם.

מישהו אחר אמר לי להודות לבורא עולם על כל הצרות והבעיות שלי ואחרי זה הן פשוט ייעלמו, כי כבר לא אצטרך אותן יותר.

אני מרגישה שאנשים נותנים לי עצות מבלי להבין באמת מה עובר עלי. אז מה בכל זאת עושים?

מחכה לתשובה, שירה.

עוד בברסלבפדיה:

אז למה עכשיו?

האם באמת הכל לטובה?

איך הניגון והשירה משפיעים עלינו?

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

שלום גם לך שירה היקרה,

משנתו של רבי נחמן היא רחבה ומגוונת בצורה אדירה. לפעמים ישנו לימוד שיותר רלוונטי, וכזה שהוא פחות רלוונטי. מהי העצה הטובה ביותר עבורך? תלוי במי שאת כאינדיבידואל! לא כל העצות של רבי נחמן מתאימות לכולם בכל זמן נתון. לפעמים עצה או פידבק שנכון לאדם אחד, יכול להיות לא נכון לאדם אחר. ולפעמים, כשאנחנו סובלים, מה שאנחנו צריכים הוא רק חיבוק ולב אוהב ומבין, מישהו שיקשיב לנו. לא יותר מזה.

רבי נחמן אומר לנו שההבנה והידע שיש לנו משתנים במהלך חיינו. הוא מסביר שכאשר אנחנו מתקרבים לבורא עולם וחוזרים אליו, אנחנו עושים את זה עם ההבנה הנוכחית שיש לנו. אבל כשרמת ההבנה הזו משתנה, יכול להיות שנצטרך לעשות על כמה דברים שוב פעם תשובה, אלא שהפעם זה ממקום אחר – עם בהירות והתבוננות גדולות יותר.

כלומר, לא פעם אנחנו צריכים להכניע את עצמנו ולקבל את העצה שנותנים לנו, גם אם זה כואב ומעקצץ לנו ומרגיש לא נוח.

לא כל העצות של רבי נחמן מתאימות לכולם בכל זמן נתון. לפעמים עצה או פידבק שנכון לאדם אחד, יכול להיות לא נכון לאדם אחר. ולפעמים, כשאנחנו סובלים, מה שאנחנו צריכים הוא רק חיבוק ולב אוהב ומבין, מישהו שיקשיב לנו. לא יותר מזה.

אבל איך את יכולה לדעת אם העצה שקיבלת היא נכונה עבורך, עכשיו, במה שאת חווה?

קשה מאוד לקבוע כלל גורף בעניין זה, אבל אשמח להציע ולומר לך שאם העצה שאת שומעת מכאיבה או קשה לביצוע, מפילה ומורידה ונשמעת לך חסרת טעם – קחי צעד אחד אחורה.

נכון שזה אידיאל יהודי-אנושי להודות לבורא עולם על כל מה שקורה לנו בחיינו. בהחלט. זה אומר שהתודה לקב”ה גם על דברים שאינם מובנים לנו היא צעד גדול מאוד למידת הענווה. כן, גם על הדברים שאפילו לא ביקשנו. זה זמן מצוין לפתח את מידת האמונה שלנו וללמוד לבטוח בבורא עולם, שעשה עושה וייעשה רק את הטוב ביותר עבורנו, גם אם קשה לנו לקבל את זה. אולי זה לא יקרה כרגע, אבל זו בהחלט מטרה עתידית שכדאי לכל אחד לשאוף אליה או לעבוד סביבה גם בהווה. וזה גם בסדר.

שירה היקרה, בורא עולם מכיר אותך והוא יודע מה באמת קורה בתוך הלב שלך. הוא רק רוצה שאת תעשי את מה שאת יכולה לעשות, הוא רק רוצה שתעשי את הצעד הקטן. והצעד הזה הוא לדבר איתו, לדבר איתו על זה בהתבודדות.

מהי הדרך הנכונה לדבר עם הקב”ה? זו נוסחה חופשית. וזאת לא העצה שלי, אלא שרבי נחמן בכבודו ובעצמו – לדבר עם בורא עולם כמו חבר. ועם חברים מדברים ומרגישים חופשי.

עם בורא עולם מדברים כמו עם חבר טוב

עם בורא עולם מדברים כמו עם חבר טוב!

נכון, ישנן עוד נוסחאות “מתקדמות” לאיך לדבר איתו, אבל בתמציתיות, כל עניינה של ההתבודדות הוא הקשר שלך עם בורא עולם.

מה שאני מציעה לך הוא, אחרי שתמצאי לך זמן ומקום מבודד ושקט בבית, תספרי לבורא עולם איך את מרגישה. אבל הכל. ספרי לו על הכאבים, על העצבות, אפילו על הכעס. את הדבר האמיתי, את מבינה שירה היקרה. תוציאי הכל החוצה. ספרי לו איך את מרגישה לגבי הקשר איתו ממש עכשיו, ברגע ההתבודדות.

וכשתגיעי לנקודה שתרגישי שנפתחת אליו, שדיברת ממקום של אמת, ואפילו יותר מכל פעם שהצלחת לומר אמת בחיים שלך, את פשוט תדעי את זה. תרגישי את זה. וזו הנקודה ממנה הישועה שלך תצמח! כשתעבדי על הכאב תוך כדי השיחה, בקשי מבורא עולם שיעזור לך להרגיש הכרת הטוב. בקשי ממנו שיעזור לך לפתוח את הלב כך שתוכלי ללמוד לראות את הטוב. בקשי ממנו שיעזור לך לבטוח ולהאמין שיש משמעות נסתרת מאחורי כל מה שאת עוברת. את אפילו יכולה לבקש ממנו שיגלה לך את המשמעות הזו בצורה כזו שתביני את זה.

אולי זה יקרה בפעם הראשונה כשתדברי עם בורא עולם, ואולי לא. אולי תצטרכי להתחיל רק לבקש ממנו לעזור לך למצוא אותו. אולי, רק לכמה דקות. אבל אם תדברי עם בורא עולם מהמקום בו את נמצאת עכשיו, המקום האמיתי שלך, בסופו של דבר תגיעי לשם. המטרה היחידה היא לפתח את הקשר שלך עם בורא עולם ולהיות בקשר אמיתי עם עצמך, עם הנקודה הפנימית שלך.

כן, יש אנשים שמגיבים טוב לאסטרטגיית ה”תזייף את זה עד שתרגיש את זה”, על מנת להגיע לאיזון והכרת הטוב. אבל מניסיוני, לא כל אחד מסוגל להגיע לזה על ההתחלה. וזה בסדר.

בכל מקרה, כל מה שתחליטי לעשות – עשי תחילה ממקום של אמת. אל תלקי את עצמך. וחשוב יותר, אל תוותרי!

אני מאחלת לך החלמה מהירה ושתזכי לישועה כהרף מכל מה שעובר עליך בזכות רבי נחמן בן פייגא, אמן.

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאן! שלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.