בגדים שעושים כבוד – פרשת השבוע תצווה

אומרים שהבגדים עושים את האדם, ולא סתם! כי לבגד, ללבוש שלנו, יש תפקיד גדול ולא רק בחברה, אלא במימד גבוה יותר!…

ראיתם את הצעקה האחרונה של האופנה? ללא ספק, הבגדים משחקים תפקיד גדול בחברה שלנו, עד כדי כך שאנשים רבים מבלים זמן רב בניסיונות להגיע אל “המראה המושלם”…

אבל המלבושים-בגדים לא חשובים רק לנו בני האדם, שהרי הפסוק אומר: “ה’ מלך גאות לבש…” (תהלים צ”ג א’). השורש הרוחני של המלבושים בעולמות העליונים הוא גבוה מאוד, לכן זה מתבטא בחשיבות שלהם כאן למטה. ממש כמו שכבודו של מלך או כל אדם נכבד להיות לבוש בבגדי כבוד מרשימים המגלים על מעמדו הגבוה, כך גדולתו של הקב”ה יכולה להתגלות רק על ידי “לבושים”.

במקביל למאמציהם של בני אדם למצוא לבושים יפים ואופנתיים, הם גם מבלים זמן רב על כיבוס בגדיהם והסרת כל כתם מהם. בגדים מוכתמים מרמזים על מצב רוחני שבו “המלבושים הרוחניים” של האדם מלוכלכים בעקבות מעשים לא טובים ומידות לא טובות בהם הוא נגוע. במצב כזה אנחנו מסתובבים בבגדים מוכתמים ובזויים מבלי לדעת עד כמה לא יפים אנחנו נראים בעיני הבורא. הבגדים הגשמיים שלנו יכולים להיות יפים ומבהיקים מניקיון, אבל היופי הזה מטעה אותנו להרגיש טוב מדי עם עצמנו, ואז אנחנו חשופים לסכנת ההשפעה מענייני העולם הזה וכל מה שיש לו להציע. היופי האמיתי נסתר מעינינו – הלבושים הרוחניים שלנו מטונפים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

לא צריך לשאול – משפטים

אסור להיות זקן – יתרו

אל תעצרו, כנסו לים – בשלח

הפרשה מתארת את בגדי הכהונה העתידיים לעטות את אהרן הכהן. מלבושים אלו נעשו מהחומרים היקרים והנעלים ביותר. אהרן הכהן ילבש אותם בזמן שהוא יעבוד בבית המקדש, ובזה ירומם את כל המלבושים שבעולם ואת כל מה שהם מסמלים. אנחנו אולי לובשים בגדים העשויים מחומרי גלם יקרים ומיוחדים כדי להרשים את מכרינו ושכנינו, ובזה לשרת את עצמנו ואת האגו שלנו, אבל אהרן ישתמש ממש באותה בחינה של בגדי כבוד ותפארת בבית השם כדי לגלות את הכבוד והתפארת של הקב”ה לכל העולם.

אנחנו אולי לובשים בגדים יקרים כדי להרשים את הסובבים אותנו, אבל אהרן כהן גדול לבש בגדי כבוד ותפארת בביתו של אלוקים כדי לגלות את הכבוד והתפארת של בורא העולם!…

אנו חיים בעולם חומרני, ולצערנו ליופי יש ערך כה חשוב בחברה עד שהוא נעשה מטרה בפני עצמה. במקום שילמדו אותנו שכל פרט בבריאה מגלה באופן מסוים את היופי והפאר של הבורא, ונותן לנו אפשרות להתבונן ולהשיג עוד ועוד את גדולתו ועל ידי זה לאפשר לנו צמיחה רוחנית, אנחנו מסתובבים עם מלבושים מזוהמים מבלי לשים לב לתכלית האמיתית של כל דבר. על מנת לתקן זאת, לבש הכהן הגדול את “חושן המשפט” על ליבו. החושן שהיה משובץ באבנים יקרות, רומם את כל היופי של העולם שישמש אך ורק לגילוי הפאר וההוד של הקב”ה, ולא את הגאווה וההאדרה העצמית שלנו. עמוק בליבנו יש לנו את היכולת להסתכל על כל דבר ודבר שאנו לובשים ואז לשפוט ולברר: האם אני לובש את הבגד הזה כדי להביע את הכבוד שלי להשם, או למעל צרכי האישיים?

כשאתם לובשים בגד, על מה אתם חושבים – על כבוד הבורא או על זה שלכם?…

ביום כיפור, היום המקודש ביותר בשנה, היום היחיד בו הכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים, הוא לובש בגדי לבן פשוטים. הוא משאיר את כל ההידור שלו בחוץ. נכון – כבוד, הוד, הדר ויופי משמשים לגלות את הפאר של הבורא, אבל בקודש הקודשים, בשיא של הקדושה, מקום בו מתגלה המציאות הפשוטה והטהורה בתכלית של השם – כל אופני היופי והאסתטיקה לא יכולים לבטא זאת. עצם הקדושה האמיתית של בורא עולם מאירה באור כה מסנוור, שרק בגדי הלבן של הכהן הגדול יכולים לבטא זאת.

אנחנו נקראים “ממלכת כהנים” (שמות יט, ו) ולא סתם. יהי רצון שנזכה להשתמש בכוח השיפוט שלנו להתקרב לבורא עולם על ידי כל אחד ואחד מהשפעותיו הגשמיות, כשאנו מובלים על ידי הידיעה שהדבר הגבוה ביותר הם בגדי הכהן הלבנים והפשוטים, ואז גם אנו נוכל לזכות לאחדות נפלאה עם השם. אמן.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות ערלה ה).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!