אמונה חזקה כמו אגם קפוא

אמונה היא ההתחלה, האמצע והסוף, והיא צריכה להיות מוצקה עבה וחזקה כמו אגם קפוא שאינו נסדק גם אם משאית עוברת עליו! איך האמונה שלכם?

סליחה, יש לך אמונה?

בטח!

האם אמונה היא מושג קל עבורך?

כן, אין דבר יותר קל מזה.

האם לדעתך אדם צריך לעבוד על האמונה שלו?

לא חושב, לא רואה בדיוק למה הוא צריך לעשות את זה.

וכך אמר רבי נחמן מברסלב: “אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאוד. ועיקר האמונה הוא בלי שום חכמות וחקירות כלל, רק בפשיטות גמור” (שיחות הר”ן לג). יהיה מבול אבל לא של מים, אלא של כפירה.

ופעם אחת אמר למישהו (שם, רכ): “אגלה לך סוד, שיהיה אפיקורסות גדול בעולם. כי מלמעלה יבוא אפיקורסות בעולם בשביל ניסיון. ואני יודע שאנשים שלי, גם בלא זה יתחזקו באמונה באמת ויישארו קיימים באמונתם. אך אני מגלה לך זאת כדי שיתחזקו יותר כשיראו שדיברו מזה קודם”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בתוך החושך נמצא האור הגדול

תנצח במלחמה, לא רק בקרב

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים

להתחבא בתוך האמונה שלי

שריר האמונה, מידת האמונה שלנו – זקוקה לטיפוח תמידי ועבודה יומיומית. כי בלעדיה, אדם יכול להגיע לגיל גבורות ויותר אבל עם אמונה מאוד מעורפלת ולא חזקה, שטחית ורדודה ואולי אפילו נמוכה ממידת האמונה שהייתה לו בגיל שמונה או תשע. מרדכי היהודי, כפי שמספרת לנו מגילת אסתר, העלה את אסתר בבחינת “ויהי אומן את הדסה” – הוא טיפח את הדסה, היא אסתר המלכה. המילה אומן היא השורש של המילה אמונה, דבר שמראה לנו שהאמונה זקוקה תמיד לחיזוקים ועבודה עליה, וכמובן, לנשא אותה ולהרים אותה מעלה מעלה.

וגם אם חלילה אדם ידבר דיבורי כפירה, באמת ובתמים עדיין יש לו מידה מסוימת של אמונה, כי אם היה חלילה בהכחשה מוחלטת הוא פשוט היה מפסיק להתקיים, כפי שאומר לנו רבי נחמן בספר ליקוטי מוהר”ן. ואף על פי כן, אומר רבי נתן בליקוטי הלכות, שאחד ההבדלים העיקריים בין הדרגות של הצדיקים הוא מידת האמונה שלהם.

“אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאוד. ועיקר האמונה הוא בלי שום חכמות וחקירות כלל, רק בפשיטות גמור”!

כן, תודה לא-ל, לכולנו יש אמונה במידה מסוימת, אבל יש הבדל גדול עד כמה עמוקה באמת, ולכמה שניות או דקות יש לנו אמונה. ניקח למשל אגם קפוא. אם הוא קפוא רק על פני השטח, כל דבר שיפול עליו ישבור את הקרח ויצלול למטה. אבל אם הקרח מוצק והוא בעובי של כמה מטרים, גם משאיות כבדות יכולות לחצות אותו בלי לשקוע או לסדוק אותו אפילו. כך הוא עניינה של האמונה – להיות מוצקה, עבה וחזקה שאינה נסדקת אפילו אם ‘משאית עוברת עליה’.

יש היבטים רבים ושונים של אמונה, שאין כאן המקום להרחיב עליהם, אבל אסור לנו לרמות את עצמנו במחשבה ש’כן, ברור שיש לי אמונה, אבל מה כל העניין?”

“כל מצוותיך אמונה” אומר דוד המלך, ועל זה אומר רבי נחמן מברסלב – מטרת כל המצוות היא  להביא אותנו לאמונה. אמונה היא ההתחלה, האמצע והסוף, היא לגמרי הכל! היא מקיפה ועוטפת את כל היהדות, היא הערך של כל נשימה שאנו נושמים, וכל מחשבה שיש לנו וכל פעולה שאנחנו עושים נמדדת לפי כמה האמונה הייתה נוכחת כשעשינו אותה.

שלושה קריטריונים באמונה: אמונה בבורא עולם ובתורתו. אמונה בצדיקים. אמונה בעצמנו.

האמונה בעצמנו היא הדבר הכי קשה להשגה, להאמין באמת שלקב”ה יש תענוג ונחת רוח והתפארות מהמצוות שלי זה הדבר שהכי קשה לאדם.

אדם יכול לעשות השתדלות בפרנסה, אבל אם הוא חושב שהקב”ה לא יכול לספק לו את הפרנסה שלו בלי המאמצים שלו, או שהקב”ה לא יכול לרפא אותו בלי תרופות – זהו חטא עגל הזהב, אומר רבי נחמן. למילה אמונה יש את הערך המספרי של 102, וכל דבר יותר מזה הוא בחינת ‘עגל’ שהערך המספרי שלו הוא 103.

בתקופה זו אנחנו זוכים לקבל את שלושת חודשי האמונה – ניסן, אייר וסיוון, כאשר מידת האמונה מאירה בצורה מאוד חזקה. ובעיקר בחודש הזה, חודש ניסן, חודש הגאולה, החודש שיצאנו מעבדות לחירות, חודש ניסן שנקרא על שם הניסים שהקב”ה עשה איתנו בחודש הזה – קיבלנו מתנה עצומה, לכן בואו ונפיק ממנה את הטוב ביותר!

מחודש ניסן המבשר את בוא האביב אנחנו מקבלים את חודשי האמונה!

מחודש ניסן המבשר את בוא האביב אנחנו מקבלים את חודשי האמונה!

דוד המלך אומר “ידעתי כי גדול ה’” – אני יודע משהו שאף אחד לא יודע. זה חל על כל אדם ברמה האישית שלו. איך נזכה להבשיל ולגדל את האמונה הזאת? עם “האמנתי כי אדבר” אומר לנו דוד המלך, האמנתי כי דיברתי ו”אודיע אמונתך בפי”.

ככל שאדם מדבר יותר אמונה, כך הוא מקבל אותה יותר. פסח הוא יום טוב של האמונה, ואת זה רואים בשם שלו פסח – פה סח. פה מדבר.

כל אד מאיתנו נולד עם מידת אמונה, זה שריר רוחני שיש לנו ואנחנו צריכים לפתח ולטפח אותו על ידי דיבור מתמיד עם הקב”ה, להודות לו על כל דבר קטן, לבקש ממנו עזרה בכל דבר ועניין. כמו כן, גם באמירת תהלים וליקוטי תפילות. ואחר כך נהיה “איש אמונות רב ברכות” – אדם עם אמונה הוא מלא ברכות.

אז בואו נהיה חכמים ונתחיל שוב ושוב ולעולם לא נוותר. בואו נדמיין את קיומו של השם הגדול במוח שלנו בכל פעולה שאנחנו עושים – כשאנו יושבים, עומדים, הולכים, שוכבים במיטה, מדברים עם אנשים, עושים עסקים, מבשלים, מנקים לפסח, חוגגים את ליל הסדר ועוד.

בואו נזכור שאנחנו אף פעם לא לבד ושהקב”ה תמיד איתנו, שהוא והצדיקים שלו אוהבים אותנו אהבת אינסוף אמיתית בלי שום תנאי!

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.