איך אפשר למצוא תפילה בתוך החושך והכאב?

איך אפשר למצוא תפילה בתוך החושך והכאב?

אתגרי החיים בעולם של היום לא קלים לאף אחד וההתמודדות איתם בהתאם, אבל איך בכל זאת מוצאים את התפילה הנכונה בתוך החושך והכאב?

 שלום לכם,

אני עובר תקופה לא קלה בחיים, מן הסתם, כמו כולם בימים טרופים אלה של קורונה וכל ההשלכות שלה. בכל אופן, רציתי לדעת איך אפשר למצוא את הכוח להתפלל בתוך החושך של הכאב הזה?

תודה רבה, ליאור.

אולי גם זה יעניין אתכם:

האם מישהו שומר על הדלת של חסידות ברסלב

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

למה אסור להתאבד על פי היהדות?

שלום גם לך ליאור היקר,

כשאנחנו מתחילים להתפלל כוחות החושך מתאספים נגדנו. הם מקיפים אותנו. רבדים וקליפות של מחשבות שנשלפו מנבכי הזיכרונות שלנו נגררים לפנינו מתוך רצון להסיח את דעתנו מהתפילה. פעמים רבות המחשבות הללו עוקבות אחרינו מההתחלה ועד הסוף, מצערות אותנו תוך שהן צועקות בקול בתוכנו שהמשימה שלנו נכשלה. שאנחנו נכשלנו.

רבי נחמן מלמד אותנו שאין תפילתו של האדם שבה ריקם, ולא משנה כמה חושך ובלבולים סובבים אותה. אולי אנחנו מרגישים ששום דבר לא עבר את התקרה כי דעתנו מוסחת ואנחנו בעיצומו של מאבק עם מחשבות וזיכרונות העבר, אבל בתוך הסערה המשתוללת במוחנו התפילה הטהורה והכמיהה להתחבר עדיין קיימים. ועוד איך שהם קיימים!

והדבר העיקרי הוא – לא להתייאש! עליך להחזיק חזק בתפילה למרות המלחמה מסביב, למרות החושך והכאב. ליאור, אל תרפה!

רבי נחמן מלמד אותנו שאין תפילתו של האדם שבה ריקם, ולא משנה כמה חושך ובלבולים סובבים אותה!

הקליפות הללו, היסחות הדעת, מחשבות טראומטיות ובלבולים מתקבצים בעיקר כאשר אנחנו מתקרבים אל בורא עולם הכל יכול. המטרה שלהם היא להפיל אותנו ולגרום לנו לוותר על השאיפה שלנו לקשר עם הבורא. הדרך היחידה להילחם בהם ולנצח אותם, בסופו של דבר, היא פשוטה – להתעלם ולדעת שהתפילה האמיתית שלך נמצאת בפנים. זה אולי קבור איפה שהוא שם בפנים, מתחת לכל הזיכרונות והאשליות והכאב שמוצאים את דרכם אל פני השטח דווקא כשאתה רוצה להתפלל.

"התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל"! – רבי נחמן מברסלב

התפילה היא הנשק שלנו!

התפילה היא הנשק שלנו נגד כוחות הללו, כוחות העצבות והייאוש. זו הסיבה שהחלק הזה בעצמנו שלא רוצה להרפות פועל לצד כוחות הצד האפל המוצבים נגדנו. לא רוצה להתעלם ממנו כמו בגד מלוכלך. ובכל זאת, זה מה שצריך לעשות ליאור היקר, זה להתעלם מהאשליות, מהבלבולים של היצר הרע ולהתקדם הלאה, מהצד הזה שקיים בנו ורוצה להפיל אותנו. כך תפגע באויבים הפנימיים הללו עם תפילה מדויקת.

(מבוסס על דברי רבי נחמן בשיחות הר”ן עב, ודברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, בציעת הפת ה, ה).

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.