תשעה באב וסר אייזק ניוטון – שלושת השבועות

מה הקשר בין תשעה באב והתגלית המיוחדת של סר אייזק ניוטון – כוח המשיכה? ובכן, מי שלקח תגלית זו כמה צעדים קדימה היה לא אחר מ… רבי נחמן מברסלב!

ב-5 בחודש יולי 1687, הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי סר אייזק ניוטון פרסם לראשונה את ספרו “עקרונות מתמטיים של פילוסופיית הטבע” – חיבור בו קבע את שלושת חוקי התנועה הקרויים של שמו. אחד מהם, והחשוב והעיקרי, הוא – כוח הכבידה, המוכר ככוח המשיכה. חיבור זה ידוע עד עצם היום הזה כאחת העבודות החשובות ביותר בהיסטוריית המדע.

בערך 120 שנים לאחר מכן, רבי נחמן מברסלב מסביר כיצד תיאוריה זו מכילה את הבסיס של בריאת האדם, את תפקידו של הצדיק, בית המקדש וארץ ישראל, ועוד כמה מפתחות חיים חיוניים נוספים.

האם אתם יכולים לתאר לעצמכם עד כמה נפעמים יהיו המדענים כשיגלו שאייזק ניוטון למעשה חשף את אחד השיעורים הרוחניים המאלפים של כל הזמנים, ויחד איתו את הסיבה של כל האנושות כולה? אז מה הפלא שכל אמא יהודייה רוצה שהבן של יהיה מדען!…

אולי גם זה יעניין אתכם:

כמה חסר לנו בית המקדש?

הייתי צריך להיות בחופשה

כיתרון האור מן החושך

בספרו – ליקוטי מוהר”ן (חלק א, תורה ע) רבי נחמן מסביר איך הכל נמשך למקור שלו, כלומר בורא עולם והאלוקות. משיכה זו נשארת לנצח, כפי שהכבידה וכוח המשיכה אינם פוסקים מלהתקיים. מצד שני, ישנם כוחות, אם כי זמניים, שמנסים למשוך את האדם הרחק מהחיבור והקשר הזה. המטרה של כוחות האופל והחושך הללו היא להפעיל מספיק לחץ עלינו על מנת שנשכח שנוצרנו לשם כך מההתחלה. אף אחד מאיתנו לא זר להרס העצום שכולנו מתמודדים איתו בחיים.

האם אתם יכולים לתאר לעצמכם עד כמה נפעמים יהיו המדענים כשיגלו שאייזק ניוטון למעשה חשף את אחד השיעורים הרוחניים המאלפים של כל הזמנים, ויחד איתו את הסיבה של כל האנושות כולה?!?

הצדיק הוא הדוגמה העיקרית של כוח המושך הקדוש. הוא מתואר בתורה כיסוד עולם, העפר שמושך ומזין את הכל. הכוח הזה ניתן לצדיק כשהוא עניו בתכלית מידת הענווה, כשהוא מחשיב את עצמו כעפר האדמה. הוא מאיין ומכניע את עצמו בפני בורא עולם, וכך משיג את הכוח המושך הזה, המשיכה. כדי נהיה קשורים לכוח הזה, גם אנו צריכים לקשר את עצמנו לצדיקים, וכמובן לפעול עם מידת הענווה.

עוד נקודה מעניינת של כוח המושך הזה היא ארץ ישראל, ובאופן ספציפי בית המקדש.

בית המקדש שיבנה במהרה בימינו אמן!

בית המקדש היה האמצעי של משיכה והתקרבות לבורא עולם, כמו גם השפע והחסדים הנמשכים על העולם הזה ממנו. המילה ‘משכן’ נכתבת עם אותו שורש של המילה ‘מושך’ – מ.ש.כ – למשוך. חורבן בית המקדש בא מכוחות רשע הנגדיים, אלה שנואשים למשוך אותנו הרחק מהחיים האמיתיים שלנו.

ביום תשעה באב אנו מתאבלים על חורבנו של בית המקדש והגלות שלנו מארץ הקודש – ארץ ישראל. את רוב היום אנו מעבירים בישיבה על הרצפה, בוכים על מה שאיבדנו ומבקשים מבורא עולם שיחזיר את הכל בחזרה. כדי להשיג את זה, רבי נתן מברסלב מסביר שעל ידי הישיבה על הרצפה אנו מפגינים את מידת הענווה שלנו ומאפשרים לכוח הכבידה – כוח המשיכה, לקרב אותנו יותר למקור כל הבריאה – בורא עולם.

מבט על לוח השנה מראה לנו שבאופן מדהים יום ה-5 ביולי 1687 היה בדיוק ארבעה ימים לפני תשעה בא של אותה שנה. סר אייזק ניוטון לא היה יכול לבחור זמן ראוי יותר לפרסום התיאוריה שלו בעולם.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.