שמחה סוד ההצלחה

סוד השמחה בקצרה: שמחה היא עולם החירות, וכאשר האדם שמח הלב שלו משתחרר מכל המועקות והמוח שלו נעשה בן חורין לחשב את צעדיו והוא נעשה בעל הבית על התפקוד שלו. השאלה היא, מי גילה את הסוד הזה לנפוליאון?

שמחה מזוהה עם זריזות וטומנת בתוכה את הסוד להצלחה. השמחה מעניקה לאדם מעוף הן ברמת החשיבה והן ברמה הפיזית. את אותה פעולה שהאדם עושה, אם הוא יעשה אותה בשמחה – סיכוייו להצליח מתעצמים, ואם הוא יעשה אותה ללא שמחה – גדלים הסיכויים שלו להיכשל.

שמחה – עולם החירות

כך מגדיר רבי נחמן מברסלב את השמחה – עולם החירות: “אך דע, שעל ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המוח כרצונו, ועל כן קשה לו ליישב דעתו, רק על ידי השמחה יוכל להנהיג המוח כרצונו, ויוכל ליישב דעתו, כי שמחה הוא עולם החירות, בבחינת ‘כי בשמחה תצאו’ שעל ידי שמחה נעשין בן חורין ויוצאין מן הגלות, ועל כן כשמקשר שמחה אל המוח, אזי מוחו ודעתו בן חורין, ואינו בבחינת גלות ואזי יוכל להנהיג את מוחו כרצונו וליישב דעתו, מאחר שמוחו בחרות ואינו בגלות” (ליקוטי מוהר”ן תנינא י).

המוח הוא איבר שאינו מוגבל, אדם מסוגל לעשות דברים שהוא לא יכול לדמיין שהוא מסוגל לעשות. ראינו ושמענו על אנשים שעשו דברים מדהימים שאי אפשר להסביר אותם בהיגיון. לעומתם, ישנם אנשים מוכשרים שאינם מצליחים להוציא לפועל את הכוחות הפנימיים שלהם. מה עומד להם לרועץ למרות שהמוח הוא איבר בלתי מוגבל? כאשר אדם אינו מסוגל להפעיל ולכוון את המוח לפעול כראוי, הוא חונק למעשה את המנוע שלו, את מנוע הצמיחה האישי שלו וחונק את יכולותיו.

רבי נחמן מלמד שעצבות מזוהה עם עצלות: “צריך לזהר מאוד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות, בבחינת: “ונחש עפר לחמו”, עפר היא בחינת עצבות ועצלות, שהם באים מיסוד העפר, כמובא בספרים” (ליקוטי מוהר”ן קמא, קפט). מידת העצבות הורסת כל חלקה טובה באדם, יכולות החשיבה והזיכרון מתמעטות ונחלשות ומידה טובה מרובה, מדברי רבי נחמן מובן גם ההקשר בכיוון ההפוך – השמחה מביאה זריזות וחיות פיזית.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שמחה, זה כל מה שאנחנו מבקשים

ארבע סיבות לשמוח

תודה לך השם

תמצאו את הרווח

שמחה היא עולם החירות, כאשר האדם שמח הלב שלו משתחרר מכל המועקות והמוח שלו נעשה בן חורין לחשב את צעדיו. הוא נעשה בעל הבית על התפקוד שלו. חז”ל מספרים שכאשר יעקב היה בדרך לחרן “ויפגע במקום וילן שם”, ובחלומו הקב”ה מבטיח לו שיהיה עמו וישמור אותו מכל רע. כאשר קם יעקב בבוקר “וישא את רגליו”, מבאר רש”י בפרשת ויצא (בראשית כט, א): משנתבשר בשורה טובה שהובטח בשמירה, נשא ליבו את רגליו ונעשה קל ללכת”.

כאשר האדם מרוכז המוח שלו מפוקס, הוא יספיק עולם ומלואו, אך אם המוח שלו “מפוזר” הוא לא יצליח להנהיג את המוח כרצונו, ואז גם מתוך שעה שלימה שעומדת לרשותו יש לו בעצם רק כמה דקות של ריכוז, וההספק והתוצאות בהתאם.

ניתן לראות את הרעיון הזה בהספק רוחני בישיבה, בכולל, ולהבדיל בתחום העבודה. באותו חדר יושבים שני אנשים בזמן נתון זהה, בעוד האחד מספיק בשעה עולם ומלואו, חברו העובד לצדו בקושי הספיק לעשות משהו. לעתים מדובר אף באותו אדם, מטלה שאמורה לקחת שעה ארוכה הוא מסוגל לבצע בדקות בודדות, ולעתים מטלה שאמורה לקחת דקות בודדות אורכת שעה ארוכה, ומתוכה בקושי מצליח כמה דקות של הספק והוא עומד ותוהה כיצד חלפה לה שעה והוא לא הספיק כלום? והתשובה היא: התוצאה תלויה בכוח הריכוז. הריכוז הוא תוצאה של תפקוד המוח. כאשר האדם מרוכז המוח שלו מפוקס, הוא יספיק עולם ומלואו, אך אם המוח שלו “מפוזר” הוא לא יצליח להנהיג את המוח כרצונו, ואז גם מתוך שעה שלימה שעומדת לרשותו יש לו בעצם רק כמה דקות של ריכוז, וההספק והתוצאות בהתאם.

רבים תהו מהו סוד הצלחתו הפלאית של הקיסר נפוליאון בונפרטה?…

מי גילה לנפוליאון את הסוד?

בתקופת המהפכה הצרפתית כאשר נפוליאון בונפרטה הפתיע את העולם במהפכה הצרפתית, ובמסע חובק עולם כבש מדינה אחר מדינה, רבים תהו – מהו סוד הצלחתו? חיילי צבאו היו חדורים רוח קרב לא מצויה והיו מסתערים במרץ על גדודי האויב, כשמערכה אחר מערכה מסתיימת בניצחון של חיילי נפוליאון, רבים תהו מהו סוד הצלחתו הפלאית של נפוליאון?

התברר, שנפוליאון ידע שמלחמה היא דבר אכזרי ומטבע הדברים חיילים מפחדים ולחוצים עד אימה מלחימה. הוא רצה להחדיר בהם את המוטיבציה ולהפיג את החשש והאימה, לכן לפני כל מערכה של מלחמה הוא דאג להביא להם תזמורת שתפקידה הייתה לשמח ולעודד את החיילים. התזמורת שימחה את החיילים ורוממה את רוחם, וכך לאחר שהיו בשמחה ובמצב רוח מרומם הם יצאו למלחמה, ובעוד הם שמחים וצוהלים הם היו פוגשים את חיילי האויב כאשר הם מפוחדים עד מוות מלאי חרדה שפופים ונדכאים. פלא שהם היו מנצחים את המלחמה?

והיו הצדיקים שואלים: “מי גילה לו לנפוליאון את הסוד של כוח השמחה”… (שמעתי מהרה”ח ר’ יעקב מאיר שכטער שליט”א).

בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה. אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה, תיהנו!