שלושת השבועות וימי בין המצרים: תעצמו את העיניים!

בין הרעיונות הרבים מעוררי המחשבה שרבי נחמן נתן לנו הוא יש את הרעיון הזה: אם אתה רוצה לראות באמת, עצום את העיניים שלך. למה הוא התכוון?

על מה אנחנו מתאבלים בשלושת השבועות הללו – מיום יז בתמוז עד יום תשעה באב?

כן, בטח תאמרו בגלל חורבן בית המקדש. אבל מה זה אומר? האם זה ציון דרך היסטורי או מבנה אדריכלי מיוחד שהושמד על ידי אויב חסר מחשבה? גם, אבל ברור שזה הרבה מעבר לזה ועמוק יותר, אחרת היינו מפסיקים להיות אכפתיים ומגלים אדישות כבר מזמן.

אז על מה אנחנו מתאבלים?

בין הרעיונות הרבים המעוררים מחשבה שרבי נחמן נתן לנו הוא יש את הרעיון הזה: אם אתה רוצה לראות באמת, עצום את העיניים שלך. למה הוא התכוון? שאם אתה רוצה להישאר מרוכז במטרת החיים ובאחדות שלך עם הבורא, עליך לעצום את העיניים בפני הסחות הדעת של העולם הזה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הייתי צריך להיות בחופשה

כיתרון האור מן החושך

יאמי אני רעב – יז בתמוז ואוכל

כשבית המקדש עמד על מכונו, היה לנו מקום לעסוק באחת העבודות החשובות – בביטול. ומה זה ביטול? זה השיא של התהליך המוביל להכרה הגדולה של הקב”ה שאדם יכול לזכות בו בעודו בחיים.

נשמע טוב, נכון? למעשה, זה הרבה יותר טוב מטוב. הרבה. אבל נדרשת תקופה ארוכה ולא מעט זמן עם מאמץ אמיתי להשיג את זה. ומכיוון שאדם לא יכול לחיות את החיים כשהוא כל הזמן בביטול, לכן הוא גם צריך ללמוד איך לחזור ממצב זה למצב תודעתי רגיל.

ביטול, זה השיא של התהליך המוביל להכרה הגדולה של הקב”ה שאדם יכול לזכות בו בעודו בחיים.

התהליך המדהים הזה מתחיל על ידי עצימת עיניים. רוב האנשים מסתכלים על עצמם רק כגוף גשמי עם ההנאות גשמיות שניתן להפיק ממנו ובעזרתו, מהדברים שבבעלותם או מהקריירה שלהם. אך גם יש לנו צורך בזה, במידה מסוימת, וגם כדי ליהנות או להחזיק ברשותנו דברים ולעבוד, עלינו להיות ערניים ועם יד על הדופק כך שהתאוות לא יתגברו עלינו. וברוב המקרים, זה מה שקורה ואז האדם מתרחק.

כשבית המקדש עמד על מכונו היה לנו מקום לעסוק בעבודה רוחנית חשובה – ביטול

כשבית המקדש עמד על מכונו היה לנו מקום לעסוק בעבודה רוחנית חשובה – ביטול!

לכן אנחנו בוכים, כי התרחקנו – התנכרנו לאלוקינו, לארצו ולבית המקדש שלו, לבית שלו. רבי נתן מברסלב כותב משהו שבעינינו האנשים המודרניים נשמע כמשהו מפליא, ואפילו ממש בלתי נתפס. הוא כותב שככל שיש לאדם יותר שליטה עצמית על הגשמיות שלו, הוא משיג בקלות ובעמקות יותר ביטול, וכמו שמשיגים ביטול בקלות ולעומק יותר ביום שבת מאשר ביום חול, כך גם היא מושגת בארץ ישראל ביתר קלות ובעומק מאשר בכל מקום אחר בעולם. והמקום שהכי עוזר לנו להשיג ביטול בארץ ישראל הוא בית המקדש.

אוי! כמה טרגי שאנחנו לא יכולים להתמקד במטרה האמיתית של החיים! אוי! כמה טרגי שלא נוכל להשיג ביטול כזה. אוי! כמה טרגי שאנחנו לא יכולים להכיל את אחדות הבורא ואת אחדותו עם הבריאה.

אבל! ברוך השם אנחנו עדיין מבינים שחסר לנו משהו ואנחנו רוצים אותו בחזרה. וזו סיבה מספיק טובה להתחזק ולא להתייאש, ויהי רצון שנזכה לקבל פני משיח במהרה בימינו אמן!

(מבוסס על דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, הלכות מילה ה, יח).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא יז בתמוז, תשעה באב ושלושת השבועות – תמצאו כאן!