שבת – שיר השירים ליפה שבימים

לכל אחד מאיתנו יש שיר מיוחד שאנו שרים בעולם הזה וגם ליפה שבימים, יום השבת, יש את שיר השירים המיוחד לה!

לכל דבר בבריאה יש ניגון, קצב ודופק-חיים ייחודיים שרק על פיהם הוא מתנהל.

כך הוא הדבר במיוחד לגבי בני האדם. לכל אחד מאיתנו ישנו שיר מיוחד שאנו שרים בעולם זה, בלדה מתהווה, שהיא שלנו בלבד.

הצלילים הנוצרים מהתווים ומהקולות של כל השירים שבעולם מתחלקים לשני סוגים: הראשון – כל ישר. והשני – קול חוזר.

קול ישר – הוא הצליל הנקי והישיר שנוצר במקום פתוח, באמצעות הקול שלנו או מכלי הנגינה שלנו. במישור עמוק יותר, זהו הצליל של הסיפוק המונח ביסוד כל ניגוני השמחה והצהלה שלנו.

קול חוזר – בניגוד לקול ישר, דומה להד ששומעים ביער או בין הרים גבוהים. זה קול הליקוי וחוסר השלמות שמונחים ביסוד כל קינות העצב והייאוש שלנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

המלצרים של המלכה

שבת – יום של טעימות

שבת – באש ובמים

שבת – לטפח מציאות מושלמת יותר

השבת והמחשבה

השבת: קרש קפיצה

מתנה ושמה שבת

מרבית הניגונים האישיים שלנו, ובעצם, מרבית הניגונים בעולם, עשויים מקול חוזר. שירים המורכבים מקול ישר הם דבר נדיר. הבלדות של חיינו מספרות, במילים ובצלילים, על אכזבות וחרטות: על כישרונות שבוזבזו, הזדמנויות שהוחמצו, שאיפות שלא הוגשמו ואהבות שלא סופקו.

אבל, אין כל צורך שנשיר תמיד שירי עצבות, אפשר גם להחליף ניגון! בשירי העולם הזה אפשר להפוך את העצבות לשמחה, את הייאוש לצהלה.

והצעד הראשון המתבקש הוא – להכיר במקורו האמיתי של קול חוזר.

לכאורה, לקול חוזר יש קיום עצמאי, אך רק לכאורה, מו שהדי הקול שלנו נשמעים כאילו מקורם הרחק מאיתנו, בעוד שבפועל מוצאם בתוכנו פנימה. בדיוק כפי שלא ייתכן הד ללא קול מקורי, כך לא ייתכן קול חוזר שלא החל דרכו כקול ישר.

מרבית הניגונים האישיים שלנו עשויים מקול חוזר

מרבית הניגונים האישיים שלנו, ובעצם, מרבית הניגונים בעולם עשויים מקול חוזר…

כל הצלילים המשתקפים שבניגוני העולם הזה, המביעים צער וחוסר שלמות – מוצאם בצלילים מקוריים של שמחה וסיפוק. אלה היו נצנוצי הכישרון, ההזדמנות, הכמיהה והאהבה שהיו שלנו בכוח, אבל אצל רבים מאיתנו לא התממשו. במשך הזמן גרמה להם מציאות החיים להשתקף אלינו חזרה כהדים חלולים של מה שיכול היה להיות.

ההכרה בכך שהצליל המשתקף מוצאו בצליל המקורי – שלמרות כל הכישלונות שלו ולמרות השנים והגעגועים הרבים שחלפו, הפוטנציאל המקורי שלנו לא הולך אף פעם לאיבוד – היא הצעד הראשון בתהליך היפוך שירי העולם הזה.

קריאת מגילת שיר השירים מעט לפני כניסת השבת מעניקה לנו את ההשראה ואת התבונה לבוא לידי הכרה זו. אז נוכל לחבר שירי שמחה, את הצליל של הקול המקורי שלנו.

שיר השירים הוא שיר לש עולם נשגב. הוא לא מספר על ליקויים וחוסר, אלא על אהבה ממלאת וסיפוק ממומש!

“ענה דודי ואמר לי: קומי לך רעייתי, יפתי, ולכי לך. כי הנה הסתיו עבר, הגשם חלף הלך לו. הניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע, וקל התור נשמע בארצנו” (שיר השירים בי, י-יב).

אנחנו שרים את שיר השירים כהכנה לשבת, ליפה שבימים, כדי להכיר לעצמנו שגם השבת מביאה אותנו לעולם של סיפוק ומימוש עצמי.

כמו שיר השירים, מורכבת סימפוניית השבת מקול ישר – הצלילים המקסימים האמורים להזכיר לנו שפוטנציאל השלמות הטמון בנו, ולא משנה כמה הוא מתעמעם, הוא לעולם לא יעזוב אותנו לגמרי.

שיחות שבת הן שיחות של קודש. במהלך השבוע משוחחים על כסף ועל עבודה, על דאגות ועל צרכים. השיחות שלנו במשך השבוע מעידות על אי שלמות – לעיתים קרובות אנחנו עסוקים במחסור או במה שעלינו עוד להשיג, במציאות כפי שהיינו רוצים שתהיה. אולם כאשר מדברים על ברכות החיים ושמחותיהם – בשיחות השבת – משוחחים על סיפוק ועל מימוש. כאשר מדברים על בניין הנשמה ועל התקרבותם לבורא עולם – שיחות של קודש – משוחחים על שלמות, על מושלמות. אכן, עצם הדיבור מתעלה בשבת לשלמות! וכשמביאים אל תוך ימי השבוע את שיחות השבת, אנחנו מעניקים לחוסר השלמות היומיומי שלנו מידה חדשה של שלמות! (רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק א, סו:ג).

 (הדברים מבוססים על הנאמר מתוך הספר הרקיע השביעי. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).

 היום השביעי מעניק לנו את הכוחות והגילויים הכי קסומים ונפלאים של סודות השבת. בואו להתעלות לגלות עוד דברים קסומים על היום הכי מיוחד בשבוע בקישור הזה!