קורונה – מתפקדים בצל הקורונה

היינו בטוחים שהחיים שלנו כל כך מורכבים ועמוסים, מי היה מאמין שהמצב הזה ישתק כמעט לחלוטין את האפשרות לנהל חיים תקינים! איך מתפקדים למרות הכל?

חיזוק לניצול הזמן בימים אלו

אנו נמצאים בעיצומה של סערת הקורונה, ה’ יצילנו. מחשבה נפוצה ביותר היא: היינו בטוחים שהחיים שלנו כל כך מורכבים וכל כך עמוסים, מי היה מאמין שהמצב יכול להיות גרוע יותר, לחוץ יותר, משהו שישתק כמעט לחלוטין את האפשרות לנהל חיים תקינים?

בסדרת מאמרים שאנו מצטטים מדברי רבי נתן מהתקופה שבה השתוללה מגפת הכולירע רח”ל, רבי נתן מתייחס לנקודה זו וכותב:

מאמר ראשון – קורונה, ככה זה בכל הדורות

“והנך רואה, אהובי בני חביבי, מה שיכול לעבור על האדם, ובזמנים הקודמים נדמה שאין צרות ומניעות גדולים מהם, ועתה רואים מה שיכול לעבור, רחמנא לצלן (ה’ יצילנו) השם יתברך יציל ברחמיו” (עלים לתרופה מכתב לז).

רבי נתן חודר לעומק מחשבותינו, זמנים כאלו מתאפיינים ברפיון ידיים, באוזלת יד וחוסר חשק לעשות משהו. בני אדם רק רוצים שהתקופה הזאת תהיה מאחורינו ובינתיים נוטים לשבת באפס מעש.

רבי נתן שולל את המחשבה ש’אין מה לעשות וצריך רק לעבור את הימים האלו ורק אז נוכל לחזור לתפקד’, רבי נתן מעלה נקודה עמוקה למחשבה: “ובזמנים הקודמים נדמה שאין צרות ומניעות גדולים מהם, ועתה רואים מה שיכול לעבור”, אל תתפתה להזדמנות שהכל הולך חלק והכל רגוע, הנה חשבנו שימי השגרה שלנו, הם העמוסים ביותר ועכשיו אנו רואים מה יכול לעבור על האדם…

אולי גם זה יעניין אתכם:

קורונה vs כתר

קורונה – אל תיתנו לפחד להשתלט עליכם!

אהבה – חובה במחסנית!

העוצמה שבאמפתיה

תמצאו את הרווח

תמצאו את הטוב

נקודות טובות ואזמרה

12 טיפים לרגעים קשים

גלגל ההצלה של רבי נחמן

רבי נתן מלמד אותנו את המבט הנכון בתקופה הזאת: “כי גם ימים אלו הם ימים ונחשבים בימי חיינו, וגם עליהם נאמר: היום אם בקולו תשמעו, היום דייקא” (שם, מכתב לח).

הדברים מבוססים על רעיון מרכזי של רבי נחמן המרומז בפסוק: “היום אם בקולו תשמעו”, (המובא בתורה ערב בליקוטי מוהר”ן). רבי נחמן מלמד: “היום אם בקולו תשמעו, עלינו להתמקד אך ורק ביום הנוכחי בו אנו עומדים ללא חישובים של הימים הקודמים או הימים הבאים, כמו כן עלינו להתבונן ולהתמקד בשעה הנוכחית ולא במכלול הימים והשעות הבאות או שעברו, במילים פשוטות, אין לו לאדם אלא היום והשעה בו הוא עומד, לכל יום יש את התפקיד והמטרות שלו. בצורה זו, נוכל תמיד להפיק את המירב מהזמן העומד לרשותנו ללא הפרעה ממחשבות וחישובים ממטלות מרובים שעלינו לבצע”.

רבי נתן שולל את המחשבה ש’אין מה לעשות וצריך רק לעבור את הימים האלו ורק אז נוכל לחזור לתפקד’. אל תתפתחו למחשבה הזו. אדרבה, בימים האלה אפשר להשיג את מה שלא השגנו ‘בימים רגועים’ יותר…

רבי נתן מעתיק את הרעיון היסודי של רבי נחמן לימים אלו, ואומר: “גם ימים אלו הם ימים ונחשבים בימי חיינו”, גם להם יש תפקיד מסוים. להרים ידיים ולשבת באפס מעשה – זו אינה הדרך הנכונה! “כי אין שום פטור בעולם, וחלילה לפטור את עצמו עתה מתורה ותפילה כדרך שנמצאים הטועים בזה. לא באלה חלקנו, כי אף על פי שנמצאים עתה ביטולים רבים מחמת הצרות, רחמנא לצלן, אף על פי כן, לעומת זה צריכים עתה להתעורר ביותר בהתגברות יותר, מאחר שרואים בעינינו מה שרואים, השם יתברך ירחם, השם יתברך ירחם… ומאליך תבין הכל, כי כבר דברנו הרבה בזה, שהעקר הוא: “היום אם בקולו תשמעו”, היום דיקא, יהיה איך שיהיה…”

העניקו משמעות לכל יום בחייכם, גם לזה שנראה אפור וריק…

אז איך באמת ננצל את הימים האלו כראוי? איך נוכל להבין מה עלינו לעשות בימים אלה?

“אך באמת הכל לטובה, והחכם עיניו בראשו לדעת ולחזק לבבו לילך עם דברי תורתו הקדושה שכבר הזהיר אותנו לשום לב לכל המחשבה, דיבור ומעשה שעובר על האדם בכל יום, כי השם יתברך מצמצם את עצמו בהם, כביכול, ומרמז רמזים לכל אדם כפי המקום והזמן וכו’ וכו’ כמבואר (ליקוטי מוהר”ן) בהתורה ויהי מקץ סימן נד, אשרי שילך בזה תמיד” (שם).

מעניין לציין, לאחר שרבי נתן מדגיש את החשיבות בניצול כל יום, גם בימים קשים אלו, למעשים טובים ולהרבות בתורה ותפילה, רבי נתן מסיים את דבריו: “ואז טוב לך ולביתך, והארכת ימים ושנים, אמן”, ניתן לומר בדרך רמז, כי כאשר האדם מנצל כל רגע ומעניק משמעות לכל יום, גם ליום שנראה חסר משמעות, אז הוא מעניק משמעות לחייו, וכנגד זה הוא גם מתברך בעצמו באריכות ימים ושנים.

הלוואי ואכן נתברך כולנו בניצול הימים האלו להתקרב לבורא ולעשות טוב ולקיים “היום אם בקולו תשמעו”, ונזכה כולנו לאריכות ימים ושנים, אמן!

 

למאמרים נוספים בעניין ודברי חיזוק נוספים מרבי נתן לחץ כאן. כמו כן, אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.