עושים סדר: מה מותר לשאול ומה לא?

אילו שאלות אפשר לשאול? זאת שאלה שעולה בראש שלנו לא פעם ומאתגרת אותנו. עוזר ברגמן עושה לנו סדר.

שלום לכם,

בשנה האחרונה אני מעיין רבות בספרי חסידות ברסלב, ואני חייב לציין שאני מאוד נהנה מהעומק והחכמה הנפלאה שיש בספריו של רבי נחמן מברסלב.

לשאלתי. בספר שיחות הר”ן רבי נחמן מדבר לא מעט, ואפילו מזהיר, לא לקרוא בספרי המחקרים (כלומר, הפילוסופיה) או לחשוב על שאלות מהמקום הזה. רבי נחמן גם כותב בספרו ליקוט מוהר”ן (תורה ס”ב) כי לשאלות שיש תשובות עליהן האדם צריך לענות עליהן. שאלתי היא מהם שני סוגי השאלות שרבי נחמן מדבר עליהן, כפי שראיתי?

מצפה לתשובה, רוני.

אולי גם זה יעניין אתכם:

האם מישהו שומר על הדלת של חסידות ברסלב

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

למה אסור להתאבד על פי היהדות?

שלום גם לך רוני היקר,

ראשית, אני שמח שאתה מוצא לנכון להחכים ולהעצים את הצמיחה האישית והרוחנית שלך בעזרת ספריו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב, אשריך ובהצלחה עצומה.

לשאלתך, בפשטות, שני סוגי השאלות באים משני שלבי הבריאה.

השאלות שמקורן בצמצום, כלומר בחלל הפנוי, אין להן מענה ויש להימנע מהן מכיוון שהן מכניסות את האדם לבלבולים וספקות שמובילים למקומות רוחניים לא טובים.

השאלות שמקורן בצמצום, כלומר בחלל הפנוי, אין להן מענה ויש להימנע מהן.

השאלות שמקורן בצמצום, כלומר בחלל הפנוי, אין להן מענה ויש להימנע מהן…

השאלות שמגיעות מהמקום של שבירת הכלים יש להן תשובות. אפשר לעסוק בהן, אך רק במידה ואתה מסוגל.

למה?

כי בנקודה מסוימת – המשתנה מאדם לאדם – שאלות אלו סוחפות מאוד את האדם לגבול של סוג השאלות הראשון, כלומר של החלל הפנוי, והופכות גם הן ללא מענה. לכן צריך להישמר ולא לחרוג מגבול היכולות שלך. מסיבה זו חלק מחסידי ברסלב אומרים שיש להימנע אפילו משאלות מהסוג הזה.

העצה הכי טובה, כפי שרבי נחמן תמיד נותן לנו היא – להתפלל לבקש מבורא עולם במילים שלך, רוני היקר, שהוא יעזור לך לצעוד במסלול שיועד לך ויראה לך את התשובות הנכונות והראויות כדי ללא ליפול לספקות ובלבולים שגורמים, חלילה, לאדם להתרחק במקום להתקרב.

מקווה שעזרתי לך

עוזר ברגמן.

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.