מסר בקודים והספר הסודי

איך השפיע הספר הסודי שנכתב בכתב סתרים וקודים לפני מאות שנים על הנסיעה לאומן בראש השנה? המסר שהועבר בצורת קוד כבר בשנת 1963…

זה היה בשנת 1963, באומן.

הרב מיכל דורפמן נתן לי ספר בכתב יד שכתב רבי אלתר טפליקר. “הספר זה יקר לי מאוד” אמר לי רבי מיכל. “אבל אני נשאר כאן ברוסיה, כך שרק מעט אנשים יוכלו לראות אותו ובסוף הוא עלול ללכת לאיבוד. אני נותן לך את הספר הזה במתנה מכיוון שאתה תצליח להוציא אותו מרוסיה”.

לקחתי ממנו את הספר ונסעתי לישראל. כשהגעתי, הראיתי את הספר לרבי הירש לייב ליפל.

“הספר הזה שייך לי” הוא אמר לי. הוא גם אמר, שאחרי שרבי אלתר תמלל את הספר הזה הוא השאיר אותו עם הבן שלו ושהוא – רבי הירש לייב, קנה את הספר ממנו בסכום של 50 רובל. בכל אופן, לפני שרבי הירש לייב עזב את רוסיה הוא פחד לקחת את הספר איתו, לכן השאיר אותו עם רבי אברהם שטרנהרץ שנתן אותו לרבי מיכל דורפמן, שהתחתן עם הנכדה שלו.

“רבי מיכל נתן לך את הספר הזה כדי שהוא יגיע אלי כי הוא שלי”, התעקש רבי הירש לייב. “אבל אם הוא ברשותך עכשיו, זה אומר שהוא צריך להיות שלך. רק דבר אחד אני מבקש ממך – אפשר לי להסתכל בתוכנו”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

להיות חסיד של רבי נחמן

לדייק במה שרבי נחמן אמר

שתיקה – להבין את מה שמעבר למילים

להחזיק את המקל בשני הקצוות

לעבור את הגשר הצר

עולם הפוך ראיתי

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

ברסלב – העידן החדש

“הספר הזה מחייה אותי בכל פעם מחדש” אמר לי רבי הירש לייב אחרי שעיין בו. ומכיוון שהוא נכתב בדרך של סוד – ככתב סתרים, תהיתי ביני לבין עצמי איך הוא הצליח לפענח את מה שכתוב בו. הוא אמר לי שרבי אברהם נשאב ללמוד בספר הזה אל תוך הלילה במשך לילות רבים, עד שהצליח לפענח את הקודים וראשי התיבות, ואז הוא הסביר לרבי הירש לייב את המשמעות של כל מילה ומילה.

זה היה מסר ששינה את כל ההסתכלות על אותה נסיעה…

מאוחר יותר, רבי הירש לייב הסכים להראות לי, לרבי צבי אריה רוזנפלד וללייבל ברגר את המשמעות של ראשי התיבות. ועדיין, לא הצלחנו להבין את המשמעות העמוקה והמיוחדת של הספר הסודי הזה.

אבל דבר אחד הבנתי – רבי נחמן מברסלב אמר שמשיח יבוא ויגאל את עם ישראל עם “גאולה כללית” ו”גאולה פרטית”. ולפני שהוא יתחיל במלאכת הגאולה הוא יבוא לציונו של רבי נחמן באומן.

אחרי שראיתי את המילים הללו בספר המיוחד שרבי אלתר העתיק במדויק מכתב ידו של רבי נתן מברסלב, הרצון והתשוקה שלי להגיע לציונו של רבי נחמן בראש השנה רק התעצם!

(מתוך “כנגד כל הסיכויים).