מלאך אחד מיני אלף – פרשת השבוע ויקרא

מלאך אחד מתוך אלף ממליץ עלינו לטובה. ולא רק, אלא חלק אחד ממנו לטובתנו ו-999 ממנו נגדנו – זכאים! קיבלנו חנינה ופודים אותנו מהגיהינום! אתם מבינים מה זה אומר?!

מנהג ישראל להתחיל את חינוכם של תינוקות של בית רבן בלימוד החומש בפרשת ויקרא. לכאורה, אפשר לשאול מדוע לא מתחילים מההתחלה, מבראשית? עוד דבר מעניין שיש להתבונן בו הוא – שהמילה “ויקרא” מופיעה בספר התורה עם אות “אלף זעירא” – אלף קטנה. מה הפירוש הדבר?

על משפטו ודינו של האדם בבית דין של מעלה נאמר: אִם יֵשׁ עָלָיו מַלְאָךְ מֵלִיץ אֶחָד מִנִּי אָלֶף לְהַגִּיד לְאָדָם יָשְׁרוֹ: וַיְחֻנֶּנּוּ וַיֹּאמֶר פְּדָעֵהוּ מֵרֶדֶת שָׁחַת מָצָאתִי כֹפֶר: (איוב לג כג-כד). פירוש – אם יש לו לאדם אפילו מלאך אחד שמליץ עליו, מבין אלף מלאכים שמקטרגים עליו, די בזה בשביל לחון את האדם ולפדות אותו מדין גיהינום. חז”ל פירשו שיש בזה עוד יותר חסד – גם אם במליץ היחיד מבין אלף המקטרגים יש בו 999 חלקים נגד האדם ורק חלק אחד שמליץ על האדם, גם זה עוזר לפדות אותו מדין גיהינום! התיאור הזה של המשפט בשמים מגלה לנו עד כמה הקב”ה מעדיף את צד החסד והרחמים על מידת הדין הקשה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חיים קלים – ויקהל פקודי

ברכת השבת – ויקהל פקודי

איך נדע את מי לקרב? – ויקהל

גם לנו יש את הכוח לשפוט את חברינו ואת עצמנו בצורה חיובית כזו. יכול להיות שכאשר אני מסתכל על עצמי אני מגלה 999 דברים לא טובים, אבל אם אני יכול למצוא נקודה אחת טובה – ואפילו אם בתוך אותה נקודה יש 999 חלקים לא טובים ורק נקודה קטנטנה של רצון טוב – אז על ידי ההכרה במעט הטוב הזה אני יכול לעזוב את הרע ולהתחיל חיים חדשים של טוב ורוחניות. הסיבה לפלא הזה שנקודה כה קטנה של טוב גוברת על כל הרע, היא משום שבורא העולם הוא המקור של הטוב האמיתי שיש בי. ומכיוון שאור הבורא הוא אינסופי ונצחי, על כן גם הנקודה הטובה, ולו הקטנה ביותר, היא אינסופית ונצחית וגוברת על הכל.

גם אם במליץ היחיד מבין אלף המקטרגים יש בו 999 חלקים נגד האדם ורק חלק אחד שמליץ על האדם, גם זה עוזר לפדות אותו מדין גיהינום! התיאור הזה של המשפט בשמים מגלה לנו עד כמה הקב”ה מעדיף את צד החסד והרחמים על מידת הדין הקשה!

עד כמה שאנחנו חלק מתהליך של מציאת הטוב והאלוקי, הצדיק הוא בראש התהליך. יש לו את היכולת לגלות נקודות טובות שיש בנו, ועל ידי זה לגרום לנו להרגיש חירות רוחנית לגדול ולצמוח. ולא רק, הוא גם מלמד אותנו להעריך ולשמוח עם הנקודות הטובות שלנו.

כשישראל עשו את עגל הזהב הם נכשלו בשלושת עבירות חמורות שבתורה – שפיכות דמים, עבודה זרה וגילוי עריות. העם שזה עתה שמע את עשרת הדיברות מפיו של הקב”ה בכבודו ובעצמו, חש עצמו אבוד ונפול מאוד. אבל משה, הצדיק הגדול, התפלל למעננו. הוא התחנן וביקש מהשם שיראה את הנקודות הטובות שעדיין יש בנו. תפילתו נענתה והקב”ה פקד עליו לבנות את המשכן. כאשר המשכן הוקם, השם קרא למשה (ויקרא) מהמקום של “אלף זעירא”.

א – בגימטרייה זה 1. כמו שראינו, אפילו אם הנקודה הטובה היא רק חלק אחד מתוך אלף, ואפילו אם אלפית זו מסובבת ב 999 דברים שליליים, עדיין – הטוב הוא נצחי. נקודה טובה זו היא “אלף זעירא”.

כמו משה, גם אנחנו נתפלל תמיד לראות את הנקודות הטובות בנו ובסובבים אותנו!…

יותר מזה – ממש כמו שהיהודים בונים משכן גשמי, כך הצדיק בונה כנגדו משכן רוחני על ידי כל הנקודות הטובות שיש בכל אחד מאיתנו. מהמקום הזה של המשכן זכינו שגם אחרי חטא עגל הזהב הקב”ה ידבר אל משה. מאותו מקום מקבלים גם תינוקות של בית רבן שלא חטאו את הבל פיהם שאין בו חטא, ומאותו מקום של טוב שיש בתוכנו יכולים גם אנו לזכות שיולד בנו ילד רוחני חדש.

כולנו ילדים של הבורא. לכן יש בכל אחד מאיתנו את היכולת, ולא משנה עד מה אנחנו רחוקים, לחיות חיים רוחניים של טוב. ועל ידי שנקשר עצמנו לצדיק ולדרך של נקודות טובות שהוא מגלה, נוכל לחיות עם הטוב הזה בכל נשימה ונשימה. זה לא רק ישנה אותנו, אלא יעשה רושם ניכר על כל העולם כולו.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב ליקוטי הלכות, עירובי תחומים ו).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!