לתת – רק תפתח את הלב

לתת – רק תפתח את הלב

לא סתם אומרים שאם נותנים אז שזה יהיה מכל הלב, כי גם הלב העליון משתתף בפעולה שבלעדיה אנחנו לא יכולים להיות אנשים מאושרים ושמחים!

כשאתה פותח את הלב לזולת הלב שלך נשאר פתוח לקבל מ”הלב העליון”, מלמד אותנו רבי נחמן את סוד הקסם של אחת המידות הנפלאות – נתינה.

למעלה מ-200 שנים אחרי שרבי נחמן הסתלק מן העולם, נערך מחקר על שתי תכונות שמאפיינות אותנו, בני האדם: נדיבות ואלטרואיזם (זולתנות – דאגה ומסירות לזולת). השורה התחתונה והעיקרית של המחקר הזה הייתה להראות שאנשים שנותנים בנדיבות חווים שמחה, הרבה יותר מאלה שמקבלים.

למה?

כי שמחה של נתינה היא שמחה מרגשת, כזו שמוציאה את הראש שלך מהדאגות והצרות, מעלה אותך למקומות גבוהים, והכי חשוב – היא מרפאה. כשאנחנו נותנים עם הלב אז הלב העליון נותן לנו קודם כל את הדבר הכי חשוב ויקר לנו: שמחה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

יום מלא בדברים נפלאים

שבעה הרגלים להתחבר באמת עם אנשים

דברים שאני אוהבת

בהמשך, מחקרים עדכניים יותר מתארים את ההשפעות של שני סוגי השמחה העיקריים שבני אדם חווים – אושר נהנתני (הדוניסטי, אושר המבוסס על חיפוש תענוגות) ואושר אודימוני – שנובע ממטרה נעלה יותר, בעיקר כזה שבא ממקום של נדיבות או נתינה מהלב.

מה שכל כך משכנע בממצאים אלו הן התוצאות הדרמטיות, שמראות שאושר אודימוני גורם לירידה משמעותית בתגובה הקשורה ללחץ בתאי מערכת החיסון האנושיים, בעוד שאושר נהנתני מוביל לעלייה משמעותית בתגובות הקשורות ללחץ באותו סוג של תאים. במילים אחרות, אושר נהנתני עלול להחליש את המערכת החיסונית שלך, בעוד שנתינה מכל הלב מרפאה אותך.

כי שמחה של נתינה היא שמחה מרגשת, כזו שמוציאה את הראש שלך מהדאגות והצרות ומעלה אותך למקומות גבוהים!

התורה מספרת לנו (פרשת תרומה) שהקב”ה מסביר למשה רבינו כיצד הוא הולך לבנות את המשכן במדבר, והוא מבקש ממנו לאסוף תרומה מעם ישראל.

התרומות היו בעיקרן מפריטים הדרושים לבניית המקדש הייחודי והקדוש, והן כללו מתכות יקרות כמו זהב, אבני חן יקרות, בדים צבעוניים נדירים, עורות של בעלי חיים, שמן, עץ וכן הלאה, איש כנדבת ליבו.

רבי נחמן מסביר שיש משהו מיוחד בנתינה שנעשית בנדיבות מכל הלב. הוא אומר (ליקוטי מוהר”ן ב, עא) שכאשר אתה פותח את הלב, הלב שלך נשאר פתוח לקבל מלמעלה. ומה שאתה מקבל בתמורה הוא משהו יקר יותר מזהב, אבני חן ושאר דברים יקרי ערך.

האושר והשמחה תלויים במידת הנתינה שלנו!

האושר והשמחה תלויים במידת הנתינה שלנו!

כאשר אתה פותח את הלב שלך כדי לתת, מה שאתה מקבל מגיע ישירות מ”הלב העליון”, שהוא היבט של הקב”ה הנקרא נועם העליון, הנעימות האלוקית.

אז כן, לתת זה דבר טוב וחשוב מאוד גם אם אתה עושה את זה ממקום של מצווה. אלא, שאתה לא ממש ‘מרגיש’ את הנתינה ממקום כזה. כן, אתה עושה את הדבר הנכון אבל הלב שלך לא נמצא בתוך הפעולה האדירה של הנתינה.

אבל יש משהו אחר, נתינה שבאה מכל הלב – כנדבת הלב, מהמקום שהלב בעצמו מנדב ורוצה לתת. ואז, לא רק שאתה מקבל שפע של ברכות במובן הגשמי, אלא מקבל גם את הברכה הכי גדולה שאדם יכול לזכות בה – שמחה פנימית.

זה הכוח האדיר של הנתינה!

וכן, כמו כל השרירים הפיזיים והרוחניים שלנו גם על שריר הנתינה צריך לעבוד ולפתח אותו, וכל רגע זאת הזדמנות אדירה לעשות את זה. כי זה כמו מעגל קסמים מתוק שכיף להיות בו, וכמו שחכמים אומרים – שום מעשה טוב לא הולך לאיבוד ואף אחד לא הפסיד מלתת!

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.