ילדות קשה והתרופות של רבי נחמן

כעס, לא בא בחשבון! בטח לא מול ילדים כי הוא מפחיד ועלול ולפגוע בהתפתחות שלהם. כך הבין רבי שמשון ברסקי מדברי רבי נחמן מברסלב, שנתן לנו ארון תרופות לחינוך הילדים!

רבי שמשון ברסקי היה צאצאו של רבי נחמן מברסלב ואחד ממנהיגיה של קהילת ברסלב שבאומן עד לשנות ה-30, מי שכתב את הספר “ליקוטי עצות המבוארות” שהיום נקרא בשם – “העצות המבוארות”.

ובנוסף, השאיר אחריו כמה מכתבים מעניינים. אחד מהם, אותו כתב לבנו נתן, עוסק דווקא ב…. ילדים וכעס ובהשפעתו עליהם, וכך נאמר בו:

נתן בני היקר ומשפחתו,

איך מרגיש נכדי היקר ישראל נ”י? האם התחיל ללכת לחיידר? האם הוא יודע את האלף-בית והניקוד? האם המורה כבר לימד אותו את הברכות על המאכלים השונים והשתייה?

אנא היו איתו עדינים בכל מצב. אל תבהילו או תפחידו את הילד, אפילו לא במעט ולא משנה מה. חשיבה של ילד רגישה מאוד, כפי שאתם יודעים, לכן זה בכלל לא מקובל להפחיד ילד או לגרום לו חרדות על חשבון שום דבר. זה עלול, השם ירחם, לגרום לנזק עצום.

אולי גם זה יעניין אתכם:

למען הילדים

תפילה של ילד

ילדה שיודעת

כמו כן, אמרו למורה שלו לא להפגין כלפיו כעס או עצבנות, לא להפחיד או לגרום לו לדאוג. ולא משנה מה הוא מלמד אותו – סידור, ברכות או כל דבר אחר, הוא צריך לעשות את זה בעדינות, בלי לכעוס בכלל. שוב, כל זה על מנת למנוע נכות בנפשו ובמוחו של הילד, חס ושלום.

אין שום תירוץ. וודאו לעשות את מה שמתואר במכתב הזה, וברחמיו של הבורא יהי רצון שהשם יתברך יעזור לכם לגדלו ואת כל ילדיכם לתורה ולמצוות עם הצלחה ובשמחה.

אבא שלך, שמשון.

אל תבהילו או תפחידו את הילד, אפילו לא במעט ולא משנה מה. חשיבה של ילד רגישה מאוד, כפי שאתם יודעים, לכן זה בכלל לא מקובל להפחיד ילד או לגרום לו חרדות על חשבון שום דבר. זה עלול, השם ירחם, לגרום לנזק עצום…

כעס, לא בא בחשבון!

זה מה שהבין רבי שמשון – כעס, לא בא בחשבון! בטח לא מול ילדים משום שהכעס יכול להיות מאוד מאוד מפחיד ולפגוע בהתפתחות שלהם. מה שנראה לנו המבוגרים כמשהו שיכול ‘לעבור’ או אולי קצת קשה, אצל ילדים זה שונה. אצלם המשוואה היא תמיד: כעס = פחד!

הילד משקף את העולם בחזרה. עבור ילד, כל מה שקורה לו קובע מה תהיה ההערכה העצמית שלו כלפי עצמו.

אם נקיים את עצתו של רבי שמשון, נדע איך להתייחס אל הילדים שלנו.

אבל מה קורה כשכבר לא מדובר בילד, אלא בבוגר שהילדות שלו נפגעה כתוצאה מכעסים של אנשים מבוגרים – הורים, מורים, בני משפחה ועוד, כמו שקורה ללא מעט אנשים?

מה קורה אם אדם מתמודד ומנסה להתגבר על האפקטים הפוגעניים של ילדות קשה, כאשר כעס היה אחד הדברים שהופגנו כלפיו או היה שם תמיד ברקע?

תמיד תהיו איתם רגועים ועדינים, הם מתרגמים דברים אחרת…

התרופות של רבי נחמן

אחת התרופות המוצלחות במצב כזה היא לימוד משנתו של רבי נחמן מברסלב ולהתחיל להבין את עצמנו – זה דבר שמאוד עוזר.

רבי נחמן מלמד אותנו את אחד השיעורים הכי נפלאים שנקרא – אזמרה – חיפוש הנקודות הטובות בנו ובסובבים אותנו, וגם הוא תרופה יעילה מאוד שמסייעת לנו עם הדימוי וההערכה העצמית שלנו.

בנוסף, רצוי להתחיל לבנות ולחזק את האמונה שלנו ואת המודעות לבורא – זה דבר נפלא שעוזר לאדם בכל מצב.

זאת עובדה ברורה: שאם משהו קרה בעבר – זה היה רצון השם! עכשיו, כל שעלינו לעשות הוא להטמיע את הדבר הזה בחיים ולהתקדם הלאה, גם אם זה נשמע הגיוני או לא. בכל מקרה, הקב”ה תמיד עוזר לנו להתגבר על הקשיים, הרגעים הכואבים של הילדות והחיים בכלל, והוא תמיד יעזור!

נכון, זה יכול לקחת זמן אבל בסופו של דבר תגלו שאם תיתנו את דעתכם ותעבדו על הנושא הכואב הזה באמת, במיוחד בתפילה לבורא עולם שיעזור לנו, האפקטים הפוגעניים מהילדות הקשה יתחילו להיעלם.

כמובן שעם הזמן יכולים להיות לצוץ על פני השטח עוד דברים שצריך לעבוד עליהם מהילדות. אבל אל תעזבו את החלק הרוחני הזה. הוא הכרחי, הוא הגרעין המרכזי בטיפול ובדרך לשיקום הנפשי.

מאמרים מרתקים נוספים בתחום הורות וחינוך הילדים תמצאו בקישור הזה.