יאמי, אני רעב! – יז בתמוז ואוכל

יז בתמוז כבר וכאן, ורבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שבין הצומות ובין אכילה בריאה יש קשר הדוק למשיכת כוח החיים מהצדיק ולחיים מאוזנים בכלל!

רבי נחמן מלמד אותנו שהצדיק הוא היופי, החן והחסד של העולם, והוא המייצג את אור הדעת ומאיר את עיניהם, דעתם ומוחם של האנשים ודרכם בחיים.

וההיפך, ישנם מאירים של אש שמכלים את חייו של האדם עם דרכים שקריות המרחיקות את האדם מבורא עולם.

כפי שרבי נחמן מסביר, הצדיק הוא האור שמאיר את בית המקדש וכל מה שעומד עליו. לכן, אומר המדרש – שהסתלקותו של הצדיק היא הרבה יותר חמורה לעם ישראל מחורבן בית המקדש (איכה רבה א, לז) משום שכאשר הצדיק מסתלק מן העולם גם ההארה שלו מסתלקת מן העולם, ואז העולם נותר עם ההארה של האש שיכולה להיות הרסנית ביותר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תשעה באב וסר אייזיק ניוטון

תתעוררו ותצילו את העולם

בית לאלוקים

רבי נתן ממשיך ומסביר. ישנם ארבעה צומות המיוחסים לבית המקדש – ג בתשרי, י בטבת, יז בתמוז ותשעה באב (ט באב). עניין זה מתאים ומקביל לארבעת היסודות – אש, רוח, מים ועפר – שהם המרכיב היסודי בכל דבר בעולם הזה. וכל ארבעת המרכיבים הללו נמשכים מהצדיק, שהוא המרכיב הכולל שיש בתוכו את כל ארבעת היסודות הנ”ל.

הצדיק הוא האור שמאיר את בית המקדש וכל מה שעומד עליו. לכן, אומר המדרש – שהסתלקותו של הצדיק היא הרבה יותר חמורה לעם ישראל מחורבן בית המקדש!

האוכל שלנו, גם הוא מורכב מארבעת יסודות אלו. כאשר אנחנו אוכלים בקדושה אנו מושכים את כוח החיים מהצדיק, השורש הכולל של ארבעת היסודות, ואז אנו זוכים לחיות חיים מאוזנים.

כדי להימנע מכעסים מיותרים האכילה צריכה להיות מאוזנת ובקדושה, רק כך נצליח למשוך את כוח החיים מהצדיק!

אבל אש, היא יסוד ומרכיב שכאשר היא מנותקת מהצדיק היא מובילה את האדם למקומות של בעירה וחמימות – בין אם זה דם חם שמוביל אותו לחטאים, זה יכול להיות גם כעס או ריבים ומחלוקות, ולמעשה, כל סוג של סגנון חיים לא מאוזן שמרחיק אותו.

לכן, כאשר בית המקדש חרב חז”ל הכריזו על הצומות שאנו צמים. אנחנו חייבים לעדן את ארבעת היסודות הללו, אותם רצונות ודחפים שבוערים בתוכנו פנימה, ולהכניע אותם לרעיונות וההארה של הצדיק המאיר את האור.

ועל ידי שאנו אבלים את חורבנו של בית המקדש בצום ובבכי, אנו זוכים לבנות אותו מחדש, לבנות את החיים והדעת שלנו, ולדעת בבהירות מתוך הארת המוח מה צריכות להיות המטרות שלנו בחיים.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, תענית ג).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.