חג סוכות – הזמן המיוחד שקיבלנו להתבוננות עצמית

אחרי שקיבלנו כמות ‘לא חוקית’ בעליל של אור בראש השנה ויום כיפור, סוכות מנחית אותנו אל תוך המציאות ומעניק לנו מתנה עצומה!

המלחמה הסתיימה.

הקרב בין כוחות הטוב לכוחות הרוע שהשתוללו בתוכנו מראש השנה ועד סגירת ארון הקודש בסוף יום כיפור – הסתיים.

מה עכשיו?

חג הסוכות שבפתח, על כל החוקים וההלכות “המוזרים” שלו הכוללים שבעה ימים בסוכה ונטילת ארבעת המינים, מעניק לנו קרש קפיצה מיוחד להתבוננות על הקשר שיש לנו עם בורא עולם.

הבהירות שאנחנו משיגים בראש השנה, המורגשת בעוצמה אדירה ביום כיפור, נועדה להסיר את המחסומים הפנימיים האחרונים שנותרו והפריעו לאורו של הבורא. מחסומים אלה – המכונים קליפות – באים כולם לידי ביטוי בתוכנו. הם הנזק החזק והעיקרי של הצד השני – אותן קליפות שעזרנו ליצור עם החטאים והעבירות שלנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חג סוכות וסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב

סוכות – להאכיל את הראש

אתרוג יפה ביום כיפור

רבי נחמן מלמד אותנו, שכאשר אדם עובר על ציווי הבורא הוא גורם לצל שגדל ומפריד בינו לבין האור של הקב”ה, אור שאמור תמיד להאיר עלינו. והצל הזה בא לידי ביטוי בקליפות, והוא פועל כמחסום בתוך המוח שלנו לאור של הקב”ה, שנמצא תמיד בתוכנו, מכיוון שהנשמות שלנו והאינסוף מחוברות ומקושרות אליו, שהרי הן חלק אלוק ממעל.

יום כיפור ניקה אותנו מהחטאים שלנו ובכך עזר לנו להיפטר מהקליפות הללו, שהן התולדה הטבעית של החטאים שלנו. ועכשיו, ללא המחסומים והחסימות של שכבות אלה – הקליפות – אין שום דבר שמפריד בינינו ובין “השמש” הזו. הצל שהקטין את מערכת היחסים שלנו עם בורא עולם, זה שייסר את האני האמיתי שלנו – כבר איננו עוד.

חג הסוכות, עם כל החוקים "המוזרים" שלו, הוא התבוננות על הקשר שלנו עם בורא עולם!

חג הסוכות, עם כל החוקים “המוזרים” שלו, הוא התבוננות על הקשר שלנו עם בורא עולם!

עם זאת, בעולם הזה של כלים ואילוצים פיזיים אנחנו עלולים להישבר כשיש עלינו יותר מדי אור. זו הסיבה שאנחנו בונים את הסוכה. למרות שאנחנו חופשיים להרהר על המטרה האמיתית שלנו כאן, אנחנו עדיין זקוקים לכלי שיעזור לנו לסנן האור מלמעלה. והסוכה, וחג הסוכות עצמו, הם הכלי הזה.

כי בדומה לבית המקדש, גם הסוכה היא הכלי והמרחב שלנו לנצל בצורה נכונה וראויה את אורו של הבורא בעולם הזה. היא מקום של ישוב הדעת והאמונה שבו אנו יכולים להיות חופשיים להתחבר לבורא עולם בצורה הכי נכונה לנו. והיא המקום שבו אנו חופשיים ומאוחדים עם עצמנו ועם הקב”ה באמת.

זאת המתנה הגדולה שהחג המיוחד הזה מעניק לנו במשך שבעה ימים!

(המאמר מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן תורות כה, קעב).

מאמרים מרתקים נוספים לחג הסוכות ושמחת תורה תמצאו בקישור הזה. תיהנו!