זוגיות – מלך ומלכה בממלכה קטנה

מילה אחת מגדירה מהו בית מוצלח! אם אתם רוצים להבין לעומק איך מילה אחת הופכת את הבית שלכם למושלם ומוצלח, כנסו וקראו מה יש ליעקב הרצברג לגלות לכם….

מה זה בית מוצלח? זה בית שיש לו מנהיגות.

כאשר בני הזוג מנהיגים, כמו מלך ומלכה בממלכה הקטנה שלהם, זהו בית יהודי שמאיר באור האמונה. וכדי שבני הזוג יוכלו להנהיג את הבית הם צריכים קודם כל לסמוך זה על זה, דבר התלוי בנאמנות שלהם זה לזו ובכבוד שהם רוחשים אחת לשני. הנאמנות, כשמה כן היא, שבני הזוג נאמנים זה לזו וסומכים עליה. וכן הכבוד הוא בחינת מלכות, כמו שכתוב “מי זה מלך הכבוד”, וכאשר יש כבוד הדדי מתגלה המלכות אז הם יכולים להנהיג ולמלוך בביתם.

את היכולת להנהיג את הבית מקבלים בני הזוג מהמנהיג והרב שלהם – כלומר, כאשר הם מקושרים לצדיק אמיתי הם זוכים לקדושה אמיתית שמתבטאת בנאמנות וכבוד שבאים מצד הקדושה. כי כך רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, תורה ה “תקעו – אמונה”) – שהכבוד והקדושה קשורים זה לזה בקשר הדוק, כי על ידי גאווה שבקדושה שהיא בחינת כבוד, זוכים לשמירת הברית (נאמנות), כמו שכתוב “חגור חרבך על ירך”. חרב – זה בחינת גאווה שבקדושה, כמו שכתוב “אשר חרב גאוותך”, וירך – מרמזת על הברית קודש. ובנוסף, כאשר מתגברים על עניינים של חוסר קדושה נעשה מזה תיקון נפלא הנקרא “מוחין תפילין”, שהוא בחינה של התגלות הכבוד והתפארת, כמו שאמור חז”ל “יקר – אלו תפילין”, (כמבואר שם באות ז).

אבל ישנם מנהיגים של שקר שהם ההיפך מזה, וההתקרבות אליהם מביאה לפירוד בין האיש והאישה, לחוסר נאמנות וכבוד הדדי, וממילא לחוסר יכולת להנהיג את ביתם. מנהיגים אלו הם אנשים שנוטלים את המנהיגות בכוח הזרוע ובכוח הגאווה, וכמו שרבי נחמן מכנה זאת “חרב הגאווה”, ולא בגלל שבאמת יש להם גדולה אמיתית. ולא רק, אלא שרבי נחמן גם מגלה שמנהיגים אלו מכניסים ניאוף (חוסר נאמנות)  בעולם, כי הגאווה גורמת לפגם זה כמו שכתוב “ואשת איש נפש יקרה תצוד”. בהמשך כותב רבי נחמן, שמנהיגים אלה נקראים “רועה זונות” והם ההיפך מהמנהיג האמיתי שהוא בחינת משה שעליו כתוב “משה היה רועה”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

נשמות תאומות

אהבה וחסד בחיי הנישואין

שינויים כן נולדים

המתכון להשתנות

תעשו מקום בלב

דווקא כשלא מסתדר

תשכחו מהכל ותתחילו מחדש

לכן לא פעם שומעים או אפילו פוגשים בתופעה זו של מנהיגי שקר, שמבססים את השליטה שלהם על ידי הנשים של מקורביהם. למה? כי דרכם היא לתפוס את הנשים תחילה, ממש כמו שרבי נחמן מציין את הפסוק “ואשת איש נפש יקרה תצוד”, כלומר שהמנהיג שהוא בחינת “נפש יקרה”, שמנהיג על ידי גאווה, הוא צד את ה”אשת איש”. בתחילה הוא מתלבש במעטה של מנהיג רחמן ואז הוא מתחיל להעניק לנשים הצריכות תמיכה, תשומת לב וחום, להראות להן כמה הוא מבין לליבן, ובד-בבד הוא דואג להשפיל את הדימוי העצמי של הבעלים על ידי שמכניע אותם תחתיו ואף מעניש אותם ומבזה אותם, כמו שרבי נחמן מציין (שם באות ו) שמנהיגי שקר אלה יש להם כוח אפילו להעניש, וכך הוא משעבד את כל המשפחה תחתיו דרך משיכת הנשים אליו והכנעת הבעלים תחתיו, ובזה מערער ושובר את המנהיגות של בני זוג בביתם ועל ידי זה מונע את אור האמונה להתגלות. ולא רק, אלא שגורם להם להתגברות אמונות כזביות וכפירות.

רבי נחמן מסביר מניין מנהיגים אלו מקבלים את “חרב הגאווה”: הכל מתחיל בעבודה של הצדיק ותלמידיו האמיתיים לגלות עצות נפלאות ולגדל את האמונה, כפי שאנו רואים בימינו – שהאמונה מתגלית מאוד בזכות התגלות צדיק האמת הרועה האמיתי, שאוסף את צאן מרעיתו של הקב”ה ומלקט את חלקי האמונה מארבע קצוות הארץ (אות ד, ואות טו).

בתחילה הוא מתלבש במעטה של מנהיג רחמן ואז הוא מתחיל להעניק לנשים הצריכות תמיכה, תשומת לב וחום, להראות להן כמה הוא מבין לליבן, ובד-בבד הוא דואג להשפיל את הדימוי העצמי של הבעלים…. היזהרו ממנהיגי השקר שזו דרכם!….

ועל ידי שאנשים רבים מתקרים ונעשים גרים ובעלי תשובה לרוב (עיין אות ה, וזה כלל שבכל מקום שרבי נחמן כותב “גרים” הכוונה גם לבעלי תשובה, כמובא הרבה בליקוטי הלכות ומובן גם כאן בתורה באות טו). ואלו הגרים ובעלי התשובה מכניסים גאווה בישראל, כמו שרבינו מסביר שם, שבגלות הגאווה שבקדושה נפלה ונמסרה לעכו”ם (עובדי כוכבים ומזלות) וכאשר הם מתקרבים בחזרה הם מביאים עמם גאווה זו, אלא שצריך להעלות אותה ולתקנה בקדושה כמו שיתבאר.

ועל מנת להבין קצת איך זה קורה בפועל, אפשר להסביר את העניין בשני אופנים. האחד, שכאשר הגאווה אצל העכו”ם אזי הם נראים חשובים ומוצלחים והיהודי הכשר נראה שפל, וכאשר אחד מהגאוותניים הללו בא ומכניע עצמו לפני היהודי, זה מגביה מאוד את היהודי ומכניס בו גאווה גדולה. ולעניין המנהיגים של שקר אפשר להסביר עוד, שכאשר המתקרבים באים עם כל חוסר הידע שלהם, עם כל ההססנות והרצון לקבל וללמוד, דבר זה מחמיא מאוד לאלה שכבר נמצאים בתוך התורה ונחשבים יודעי דבר, ואף נראים ונדמים לצדיקים גמורים בעיני המקורבים התמימים. וכאשר המתקרבים גם מתייעצים עמם ונושאים עיניהם אליהם, בפרט הנשים, אז יש כאלה שלא מצליחים להתגבר על יצר השליטה והגאווה והם נוטלים את “חרב הגאווה” להתנשא ולמשול על ידי זה על עם דל – כלומר, על הדלים והעניים בדעת.

כאמור, מנהיגי שקר אלו מגבירים את פגם הברית ופוגעים בנאמנות של בני הזוג. גם בעניין זה מציין רבי נחמן פסוק ומדרש חז”ל (סוטה ד) – שמי שיש בו גסות הרוח נכשל באשת איש. גם נושא זה ניתן להסביר באופן מעשי – בגלל שהמנהיגות של אותם רבנים הנחשבים בעיני המתקרבים לצדיקים באה מהגאווה שיש להם, מכיוון שהמתקרבים התמימים חושבים אותם לצדיקים ולא בגלל שניתנה להם באמת גדולה מן השמים, זה גורם להם לטעות ולחשוב שהם באמת צדיקים גדולים ופרושים, ואז הם לא נזהרים בגדרי הקדושה וחושבים שיש להם כוח להיות בקשר עם נשים בלי שזה יהווה פגם לקדושה, ובזה הם טועים! כי התורה היא אחת לכל בני האדם, וכל גדרי הקדושה שכל יהודי פשוט צריך לשמור צריך גם מי שגדול במעלה לשמור ו”אין אפוטרופוס לעריות”.

וההגנה מפני המנהיגים הללו הם תלמידי הצדיק הנקראים “מגיני ארץ” – שמגנים על ה”ארץ, שהיא האמונה, כמו שכתוב “שכן ארץ ורעה אמונה”. כי גם אליהם מתקרבים רחוקים וגם בהם מכניסים המקורבים הצמאים גאווה, אלא שהם לא לוקחים את הגאווה הזו למשול על ידה, אלא נלחמים בעזרתה בפגם הברית. ועיקר המלחמה שלהם היא במחשבות וההרהורים הרעים שהגאווה מאיימת להכניס בהם. שהרי מנהיג השקר לא מרגיש מלחמה עם ההרהורים הרעים מכיוון שהוא נוטל את כל הגאווה לתאוות השלטון, ואצלו הניאוף מתקיים ברובד אחר – שיש לו תאווה לשלוט על נשותיהם של מקורביו גם בלי לעשות שום מעשה. אבל אצל הכשרים שאינם נוטלים את חרב הגאווה למשול על אחרים, עניין זה מתגבר בצורת מלחמה עם הרהורים רעים, ואז הם משתמשים בגאווה שבקדושה על מנת להתחזק ולהתגבר על פגם הברית, ואומרים שאדרבה, אם באמת אנחנו יהודים שהמקורבים נכספים להתקרב אלינו, האם ראוי לנו ליפול להרהורים מגונים מסוג זה?!? לכן הם מוסרים את נפשם על קדושת הברית. וכאשר הם עושים זאת נעשים מזה מוחין ודעת זכה ונפלאה. כי מ”החתים בשרו מזבו” נעשה חותם שבקדושה, בחינת תפילין שנאמר בהם “שימני כחותם על ילבך רועך וכו’” (אות ז), ומתגלים דיבורים נפלאים המשיבים את הנפשות של כל הירודים והנפולים (אות ח). ומכיוון שהכשרים גם כן עוברים כפי בחינתם את מה שהנפולים עוברים, הם יודעים לחזק, לעודד וללמד אותם כיצד להתגבר על הרהורים רעים ולזכות גם הם למוחין ודעת זכה.

זוגיות אמיתית היא כבוד, הערכה ואהבה אחד לשני! רק כך מנהיגים ממלכה אמיתית!….

לכן איש ואישה החסים על חייהם יתרחקו ממנהיגים כאלה שנותנים יחס אישי לנשים תדיר, ונשים רגילות לפנות אליהם ולקבל מהם תשומת לב ואף חום ואהבה ר”ל, וידעו נאמנה שתלמידי חכמים אמיתיים לאורך הדורות מעולם לא נראו עושים כן, ועיקר הקשר עם הצדיקים נעשה על ידי הבעל שלומד מהם תורה ומתייעץ איתם. שהרי, העיקר בזוגיות הוא לבנות את היחסים בין האיש והאישה, להרים את קרנו של האיש בעיני האישה ואת קרנה של האישה בעיני האיש. וכמובן, שתשרור ביניהם אהבה וישרור ביניהם יחס של כבוד רב זה לזו, וזה לא יתכן כאשר יש עוד גבר בשטח אליו נושאת האישה את עיניה, אפילו אם הוא רב גדול, כמו כן לא יתכן אם מעמדו של האיש מושפל בעיני עצמו וכל שכן בעיני אשתו, שכאמור זוהי דרכם של מנהיגי שקר להשפיל את תדמיתו של הבעל, וכל זה כמובן הורס את היכולת של בני הזוג להנהיג את ביתם.

אולם התקרבות למנהיג אמיתי ותלמידיו הנקראים “מגיני ארץ” אינה כך בכלל. אדרבה, היא מחזקת את מנהיגותם של האיש והאישה ואת השלום והכבוד ביניהם. שהרי המגיני ארץ שוברים את הניאוף והגאווה של מנהיגי השקר, וכאשר מתקרבים אליהם בעלי התשובה הם נוטלים את חרב הגאווה בקדושה להתגבר על ידה על פגמי הצניעות, ולוחמים עם היצר הרע ומתנהגים בצניעות אמתית, ולא יוצרים שום קשר עם נשות המתקרבים אליהם (רק כשאין ברירה וגם זה בזהירות ובסייגים רבים ובתכלית המיעוט). ולא רק, אלא שעיקר עבודתם היא לחזק את המקורבים שלהם בדיבורים המשיבים את הנפש (אות ח) ומגדלים את אמונתו של הבעל ואת תדמיתו ותדמית המנהיגות שלו ושל אשתו בביתם, ומגלים לו עצות אמיתיות כיצד ללמוד תורה ולקיים אותה באמת ואיך לחזק את בני הבית, כי על ידי עבודתם של המגיני ארץ זוכה האיש להתנוצצות המוחין ולדעת שלמה, ועל ידי זה הוא מקבל את הכוח לדבר דיבורים כשרים שמחזקים את כל הנפשות, ודבר ראשון את הנפשות של בני ביתו.

(הדברים מובאים בהרחבה בספרו של רבי נחמן הליקוטי מוהר”ן תנינא תורה ה, “תקעו –אמונה” בפרט באותיות ה, ו, ז, ח).