סטיקרים, אימוג’ים והדפסים על חולצות של “תודה לך השם” הם לא טריק של הטכנולוגיה המתקדמת, אלא משהו עמוק יותר שמגיע עוד מימי בית המקדש השני…
זה כבר הפך לדבר הגדול שקורה בשנים האחרונות, שפע של “תודה לך השם” בכל מיני גרסאות וגישות – הדפסים על חולצות, סיטיקרים, אימוג’ים, שלטים, סדנאות… והרשימה לביטוי אחד הרעיונות הכי נפלאים שאנו חווים עוד ארוכה. כי תודה, היא אחד הדברים הבסיסיים, העיקריים והחשובים שהאנושות חייבת לאמץ בחום ולטפח אותה!
ועד כמה שקל וכדאי מאוד להודות לבורא עולם כשדברים הולכים לנו טוב, אנחנו חייבים לעשות את זה בתקופות המאתגרות שאנו חווים בחיים, כי החלקים הללו בסופו של דבר מתבררים כטובים ביותר, גם אם אנחנו עדיין לא מבינים או רואים איך בדיוק זה מתחבר. אימון ותרגול של מידת האמונה הוא הדבר הכי מתבקש – לתרגל את התודה בכל זמן ומצב ולא משנה איזה קושי אנו חווים, או איזה עניין מטריד אותנו ושהפתרון שלו לא נראה באופק. למה? הכל ‘תפור’ עלינו כמו חליפה שהזמנו מהחייט, והכל נועד כדי לעזור לנו לצמוח ולגדול על הצד הטוב ביותר. שום דבר לא קורה לחינם ובטח לא הולך לאיבוד או חלילה גורם לנו נזק. הכל מדויק ובהשגחה הפרטית של בורא עולם עלינו.
אולי גם זה יעניין אתכם:
אלה שזכו להפנים את האמונה הזו ולחיות על פיה, זוכים להערכה מרובה מבורא עולם. אחרי הכל, זו מעלה גדולה לחיות עם תודה על כל מצב.
אבל אלה שחיים בכאב, שסובלים ולא מבינים למה בורא עולם מתנהג עם נוקשות כזו ודינים לא פשוטים כאלה מולם – הם שואלים ‘למה?’… האם הם צריכים להתעלם מהסבל הפנימי ולהכריח את עצמם לומר לקב”ה תודה כשהם מרגישים מרוחקים וכואבים? האם בורא עולם מחכה לתודה שלהם כדי שיוכל להפוך בצורה ניסית את הצער והסבל לגאולה המשחררת?
עד כמה שקל וכדאי מאוד להודות לבורא עולם כשדברים הולכים לנו טוב, אנחנו חייבים לעשות את זה בתקופות המאתגרות שאנו חווים בחיים, כי החלקים הללו בסופו של דבר מתבררים כטובים ביותר…
את התשובות לשאלות הללו אנחנו מוצאים עם קשר הדוק לתקופת בית המקדש השני ולתפילת ההלל שאנו אומרים בזמנים מסוימים בשנה.
אחרי שקיבלנו את הרשות לבנות את בית המקדש השני, זכינו גם בברכה עצומה לעם היהודי – יש לנו בית מקדש! המבנה אומנם היה שונה מהראשון בלא מעט היבטים. מקום קודש הקודשים היה ‘שומם’ יחסית לעומת הראשון – הכפורת, הכרובים, ארון הקודש (יומא כא, ע”ב), ונוכחותו של הבורא שלא הייתה שם כפי שהייתה בבית הראשון.
וכאן נשאלת שאלה: אם בית המקדש השני בכל מקרה לא היה שלם כמו בית המקדש הראשון, אז מה הסיבה לחגוג לדורות? ואם הוא זמני עד שנזכה לבית המקדש השלישי הקבוע והנצחי, למה הקב”ה טרח לעשות כל כך הרבה ניסים כדי לשמור עליו?
ישנם ימים בשנה בהם אנו אומרים את ההלל, בחנוכה אמרנו אותו כל שמונת ימי החג בשמחה, בתודה ובהודיה הודינו על הניסים והנפלאות שהקב”ה עשה עם אבותינו באותם ימים. גם בפסח אנו אומרים את הלל, בשבועות, בסוכות ובראש חודש. ההלל הוא תפילת תודה שמלמדת אותנו איך לחיות עם הכרת הטוב בכל מצב ובכל זמן.
תודה – היא לא טריק, גם לא תחבולה ובטח לא משהו שהטכנולוגיה של ימינו המציאה…
ומכיוון שהחיים מלאים באתגרים ורגעים קשים, היצר הרע מנסה להכביד עלינו את הבעיות איתן אנו מתמודדים ולהפוך אותן למקשה אחת כואבת ומעיקה. ברור שאף אדם בעולם לא יכול לסבול את ייסורי הנפש כשהוא מתמודד עם דבר כזה.
אבל אם אדם בוחר להסתכל לאחור – על כל הפעמים בהן הקב”ה עזר לו והציל אותו גם בנסיבות זהות לאלה שהוא חווה בהווה, הוא יתמלא תקווה. אם הוא יבחן את המצב הנוכחי איתו הוא מתמודד לעומק וימצא בו כמה קרני אור ונחמה – והוא ימצא! – הוא יתמלא בשמחה ותקווה שיהוו לו גלגלי הצלה עצומים. וממילא, הוא יאמר תודה לבורא עולם על נוכחותו בחייו גם בזמנים האלה, שהרי הוא יבין שהכל לטובה בהווה ולטובתו הנצחית. עם התודה הזו הוא יוצר מרווח נשימה. כי כאלה הם החיים – מלאים באתגרים, התמודדויות ומניעות. אנחנו צריכים למצוא את הרווח – לומר תודה על הכל, ולהמשיך הלאה. כי בהמשך, כידוע, מחכים עוד אתגרים. זה לא נגמר כאן.
ואחרי התודה, בוקעת התפילה המתוקה מהלב, תפילה כנה בה האדם מבקש את עזרתו של הבורא להתמודד עם הקושי והסבל שהוא חווה.
“תודה לך השם” – זה לא טריק, סטיקר שמחלקים בצמתים וגם לא המצאה של הטכנולוגיה המתקדמת.
“תודה לך השם” – זה אמצעי אדיר להוציא מתוכנו תפילה כנה מלאה בלב ורגש על מה שאנחנו חווים – גם על הקושי וגם על הישועה וההצלה.
זה הקשר הנפלא של התודה עם בית המקדש השני (ולחג חנוכה שהתרחש בתקופת בית המקדש השני) ובין שני האויבים הגדולים שלנו – בבל ורומי. בורא עולם עשה ניסים אדירים כדי ללמד אותנו לראות ולהרגיש אותם גם בזמנים לחוצים, ולהודות לו גם על המצב הזמני – הקשיים והאתגרים איתם אנו מתמודדים. כי רק כך אנחנו יכולים להרגיש את בורא העולם גם בכאב ובסבל שלנו, ולאסוף את כל הכוחות שלנו כדי להתפלל על הישועה העתידית, על הגאולה ובניין בית המקדש הנצחי במהרה בימינו אמן.
(מבוסס על דברי רבי נתן מליקוטי הלכות, כלאי בהמה ד).