שבט – העצה הכי טובה

מכירים את אלה שאומרים לך יהיה בסדר? ברור שזה נובע מהזדהות עם המצב שלך אבל תכל’ס, זה לא ממש מועיל… לעומת זאת, כשנותנים לך עצה טובה עם פתרון אפשרי, זה כבר עניין אחר. אז איך ואיפה בעצם מוצאים את העצות האלה?

 השם של חודש שבט נקרא גם שֵׁבֶט, כלומר מטה, מקל. האריז”ל מגלה לנו שחודש זה תואם לספירת הנצח, שמשמעותה גם ניצחון. רבי נתן מברסלב מסביר שנצח, ניצחון, אפשר להשיג כאשר אנחנו יודעים מה לעשות ואיך לעשות על ידי עצה טובה. וכך גם אמר שלמה המלך, שניצחון משיגים ב”רוב יועץ” – כלומר, עצה שופעת, נכונה ואמיתית.

למצוא את העצה הטובה זה כמו להחזיק את החומר שמרכיב את המומחיות בעניין בידיים שלנו. כי כמה פעמים חתיכת עצה קטנה הצילה חברויות? זוגיות? מקום עבודה? או אפילו סתם משהו שהלך לאיבוד?

אם רק היינו יודעים איך בדיוק צריך לפעול, אם רק היינו יודעים לזהות מתי צריך להתמקד בעצמנו ומתי כשעושים כך זה יכול להיות, מצד שני, חוסר התחשבות. אם רק היינו יודעים לזהות מתי צריך לחלוק את תשומת הלב שלנו עם אחרים, ומתי צריך להפנות את המבט ולהמשיך הלאה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שבט – המלאך שלי למעלה

שבט – קבלו ממנו מתנה

שבט – הנוסחה המנצחת

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

ליהנות מהנופים שלי

לילות הזהב של החורף

הבחירה בידיים שלנו

סבלנות והחיים הטובים

שינויים כן נולדים

וזה נכון לא רק בדברים הגדולים של החיים, אלא גם ואולי דווקא בדברים ‘הקטנים’, בדילמות העדינות והדקות יותר איתן אנו מתמודדים בחיי היומיום. אם רק היינו מבינים איך אפשר לממש את הפוטנציאל שלנו היינו משיגים כל כך הרבה דברים.

לפעמים, זה מרגיש שיש לי תמיד עצות טובות ונפלאות לתת לחברות שלי – מתי הן צריכות להתקדם הלאה בחיים שלהן, אבל לעצמי? אני הולכת לאיבוד כשזה מגיע לתת עצות לעצמי.

שבט הוא החודש בו אנו עובדים על השגת פרספקטיבה נכונה עם עצה טובה. אבל אנחנו צריכים ענווה כדי למצוא יועץ טוב. קחו כדוגמה נפלאה את משה רבינו שעליו נאמר חציו אדם חציו אלוקים, ובכל זאת, הלך לקבל את עצתו של בורא עולם בנוגע לשאלת של בנות צְלָפְחָד ולא פסק מעצמו. או כשהוא קיבל את העצה מחותנו יתרו, עליה גם הסכים הקב”ה.

כמה פעמים חתיכת עצה קטנה הצילה את המצב?…

אז כאן טמון חצי מהסוד – עם ענווה זוכים לעצה טובה! כן, אותה עצה של לדעת מה לעשות ואיך היא תהפוך את החלום שלנו למציאות הכי אמיתית – להיות מאושרים. כי כשיש עצה טובה, זה עושה לנו טוב. זה עושה אותנו שמחים.

זה לא מקרה שט”ו בשבט הוא “ראש השנה לאילנות”. עצה היא כמו המים שגורמים לעצים ללבלב ולהצמיח פירות.

וכאן טמון החצי השני של הסוד – אני צריכה להתפלל כדי למצוא את העצה הנכונה ולפעול על פיה. כי אם אעשה זאת, בטוח שאצעד בדרך הנכונה. אחד הביטויים הגדולים ביותר לענווה, היא התפילה מתוך הכרה שיש מישהו מעלי שיכול ורוצה לעזור לי. וכמובן, עצתם של הצדיקים האמיתיים שעוזרים לנו ומכוונים אותנו.

אבא יקר,

אנא הראה לי מה

עלי לעשות ואיך לעשות זאת.

אם רק תהיה לי את העוונה

לחפש אחרי העצה הנכונה

אני בטוחה שתעזור לי

למצוא הבנה

כדי שהעץ שלי יגדל נכון,

וימשוך אותך יותר לחיי

בכל יום ובכל רגע.

איך מגיעים לענווה הזאת? איך מתחילים בכלל לפנות לבורא עולם? רבי נחמן מברסלב כתב רבות בעניין, אתם מוזמנים להעמיק בנושא בקישור הזה.