פורים – תאמין בעצמך ובילד שלך!

פורים תאמין בעצמך ובילד שלך
פורים זה לא רק החג הכי שמח בשנה, אלא חג שגם נותן לנו כוח ואמונה להאמין בעצמנו ובילדים שלנו, לראות את כל הצבעים היפים שצובעים הגדולה הפנימית שלהם!

לפנים, כאשר התקשה מרדכי למצוא לאסתר אומנת/מינקת, הוא היה לה עצמו לאומן! (בראשית רבה ל, ח).

נראה לנו טבעי, שכהורים אנחנו סבורים שאנו יודעים תמיד מה טוב לילדים שלנו. כאילו יכולנו להביט אל תוך מעמקי נשמותיהם והעצה שאנחנו מייעצים להם היא טובה ואפילו מן הטוב ביותר.

לכן אנחנו שמים את עצמנו במקום חופש הבחירה שלהם ובמקום הייחודי להם, כאשר השאיפות שלנו שהם יהיו הבבואה שלנו. ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו להטביע בהם את חותמנו, לעשות אותם להעתקים שלנו.

אולם בדרך זו לא זורעים את זרעיה של גדולה, מכיוון שהגדולה חייבת לצמוח מבפנים. כדי שתצמח, עלינו לטפח את הגדולה באמונה בגדולתה של הנשמה (בראשית רבה א:א).

אולי גם זה יעניין אתכם:

פורים – הזמן שלנו לזרוח

פורים – הלכות ומנהגים

תהרגו את המן מצחוק

אדר ופורים – אתחול מחדש

משנכנס אדר מרבים בשמחה

פעם רבי נתן מברסלב שאל:

“וכיצד נהיה רבי שמעון בר יוחאי מה שהיה? מכיוון שהיה לו ביטחון בעצמו!”

“והאר”י ז”ל נהיה מה שהיה מכיוון שהאמין בעצמו!”

“הבעל שם טוב נהי המה שהיה מכיוון שסמך על עצמו!”

“רבי נחמן נהיה מה שהיה מכיוון שבטח בעצמו!”

“גם אני נעשיתי מה שאני” סיכם רבי נתן, “מכיוון שהיה לי ביטחון בעצמי!”

ככה לא זורעים את זרעיה של גדולה, מכיוון שהגדולה חייבת לצמוח מבפנים. כדי שתצמח, עלינו לטפח את הגדולה באמונה בגדולתה של הנשמה…

ואילו מרדכי היה לאסתר כאומן – באמונה. ואפילו כאשר היניק אותה פיזית, הוא “היניק” אותה באמונה, כדי שתהיה לה אמונה (קרן ישועה, צוף דבש). כך גדלה אסתר לגדולה – מכיוון שלימדו אותה שתהיה לה אמונה בעצמה, ביטחון עצמי.

וכה גדולה הייתה השפעתו של מרדכי עד שעשתה אסתר כדבר מרדכי, אפילו כשהייתה בחצר המלכות (ב, כ). מכיוון שבכל מקום שהלכה היה מרדכי איתה – אם לא בגוף, אז ברוח, באמונה.

לא להפוך אותם להעתק שלנו אלא לאפשר להם להיות מי שהם

לא להפוך אותם להעתק שלנו, אלא לאפשר להם להיות מי שהם!

לכן, כדי לטפח את גדולתם של הילדים – להזין את הגדולה שבעצמנו – עלינו ללמד אותם לבטוח בעצמם – עלינו ללמד את עצמנו לבטוח בעצמנו.

אין צורך לרחם על אסתר היתומה, מכיוון שהיה אצלה מרדכי לטפח את האמונה שלב והיא גדלה ונהייתה אסתר המלכה ששירתה באמונתה את עם ישראל.

ואין צורך לקנא באסתר היתומה ולא לרחם על ה”יתום” שבתוכנו, מכיוון שכולנו יכולים להיזון מ”מרדכי”, מ”האמונה שבעצמנו” של הצדיק.

למה? כי על פי הסבריו של הצדיק האמונה פירושה להאמין בקב”ה – ובעצמנו (שיחות הר”ן ק”מ). ובאמונה זו נוכל להזין את הילדים שלנו ואת עצמנו.

(המאמר מבוסס על הנאמר בספר אסתר – פירוש על המגילה מתורתו של רבי נחמן מברסלב).

בואו ליהנות מעוד מאמרים מעוררים על החג הכי מצחיק בשנה – פורים, בקישור הזה!