פורים – הזמן שלנו לזרוח!

פורים הזמן שלנו לזרוח
פורים הגיע וזה הזמן שלנו להפתיע את עצמנו ולזרוח בגדול! רבי נתן מברסלב מגלנו לנו איך אנחנו יכולים לעשות את זה ביחד עם סיפור המגילה.

בדרכו הציורית והנפלאה של רבי נתן מברסלב, הוא מגלה לנו איך אנחנו יכולים לראות את אסתר המלכה כהיבט של העם היהודי, את מרדכי כצדיק הדור וכמובן את המלך כבורא עולם, הקב”ה האחד והיחיד.

יכול להיות שכבר נתתם את דעתכם על זה, אבל אם תשימו לב שוב, ולעומק, תגלו שבמגילה יש מעט שיחות בין אסתר המלכה למלך. מה שיותר מוזר הוא, שכאשר אסתר פונה למלך היא תמיד מקדימה את הפנייה שלה עם המילים הבאות:

“אם מצאתי חן בעיני המלך ואם על המלך טוב”.

רבי מאיר לֵיבּוּשׁ בן יחיאל מִיכְל וֵייזֶר –המלבי”ם, מסביר את האמירה שכביכול נראית ‘מיותרת’. בקשתה של אסתר נאמרה בשני תנאים: הראשון – “אם מצאתי כן בעיני המלך”: שהמלך ייעתר לבקשתה פשוט משום שהוא חפץ בה. השני – “ואם על המלך טוב”: שגם הבקשה עצמה צריכה להיות משהו שהמלך חפץ בה.

“אם מצאתי חן בעיני המלך” – הוא התנאי הראשון של הבקשה. אסתר ידעה שהתנאי הקריטי הוא שהוא יחפוץ בה. זה בטח היה דבר גדול ונדרשה כאן עוצמה וגדולה רבה כדי שאסתר תציב תנאי כזה. “אני רוצה שתיתן לי רק בגלל שאתה אוהב אותי” – אפשר לומר רק כשאתה מרגיש אהוב.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תהרגו את המן מצחוק

פורים – שני צדדים למקל

אדר ופורים – אתחול מחדש

משנכנס אדר מרבים בשמחה

מסתבר שכל המאבק של אסתר המלכה קשור מאוד למאבקים שיש לכולנו בחיים. ואני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום…” (מגילת אסתר ד, יא). אבל אתה יודע מה, למי הפכתי בכלל? כי אני לא חי את החיים שהייתי רגיל לחיות בעבר. אני מוקף בדברים שמסיחים את דעתי מהאדם שאני זוכר את עצמי וזה שצריך להיות. ועכשיו, האנשים שלי צריכים אותי (אותי!?) לעשות משהו בשבילם? עבורם? אני?! אני האדם הזה? האם אני באמת מסוגל לעשות שינוי? האם אני ראוי לבוא לפני המלך? האם לעבודה הרוחנית שלי יש איזו משמעות בכלל?

זה בטח היה דבר גדול ונדרשה כאן עוצמה וגדולה רבה כדי שאסתר תציב תנאי כזה. “אני רוצה שתיתן לי רק בגלל שאתה אוהב אותי” – אפשר לומר רק כשאתה מרגיש אהוב!

ואז הצדיק מעביר את המסר בחזרה: “אתה יכול לעשות את זה! אתה באמת יכול”. “ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות” (שם יד, ד) – אולי זו הסיבה שבגללה הגעת לכאן לכתחילה? זה שלך, קח את זה, אבל רק כשאתה מאמין שיש לך את מה שנדרש לזה. אתה צריך לאהוב את עצמך, להעצים את עצמך ולהאמין שרק אתה יכול לגרום לזה לקרות!

אסתר עשתה את זה. היא קיבלה את ההודעה ממרדכי והיא באמת האמינה במי שהיא. “ותלבש אסתר מלכות” (שם ה, א) – היא התלבשה אחרת, דבר המסמל את האני החדש שלה. וכשהיא עשתה את הצעדים האחרונים באותו מסדרון חשוך אחרון, הספקות של עמלק החלו להציף את מוחה – ‘אני לא יודעת! האם אני בטוחה בקשר לזה?…’ אבל אז, כשהיא נקראה להגיע, כשהיא הסכימה לבצע את המשימה של החיים שלה היא אמרה, “ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת” (שם ד, טז) – “תן לי את זה ואעשה זאת, כי אתה רוצה אותי”. אני אהובה! אני יודעת את זה ואתה יודע את זה.

המאבק של אסתר המלכה, גם אם זה תוך כדי משתה, הוא המאבק של כולנו

המאבק של אסתר המלכה ברוע, גם אם הוא תוך כדי משתה, הוא המאבק של כולנו…

בדיוק כפי שיש שני קצוות לצינור, יכולות להיות רק שתי אפשרויות היכן הצינור יכול להיסתם: או מלמעלה או מלמטה. ככה זה גם עם שפע הברכה וההצלחה שאנחנו צריכים מהקב”ה – או שהוא סתום מלמעלה, כלומר שאנחנו לא מאמינים מספיק שהוא יכול לתת לנו את זה. או שהוא סתום למטה, כלומר שאנחנו לא מאמינים שאנו מסוגלים לקבל את זה, כי איננו ראויים מספיק, איננו טובים מספיק ואיננו חכמים וברי מזל כדי לקבל את זה.

זה הכל חברים! זה כל מה שאנחנו צריכים כדי להצליח. אנחנו צריכים תמיד להאמין שהמלך רוצה לתת לנו אם לא הכל אז לפחות עד חצי המלכות, ולהאמין שאנחנו אהובים אצלו מספיק כדי לקבל את זה. וכשנעשה את זה, אז:

“ויהי כראות המלך את אסתר המלכה עומדת בחצר, נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו, ותקרב אסתר ותגיע בראש השרביט” (שם ה, ב).

נוכל להתקרב ולגעת בשרביט ולהיות מי שאנחנו, לזרוח ולהאיר בעולם!

בואו ליהנות מעוד מאמרים מעוררים על החג הכי מצחיק בשנה – פוריםבקישור הזה!