על ארבעה יסודות זורם נהר החיים של העולם כולו

על ארבעה יסודות זורם נהר החיים של העולם כולו

כל דבר בעולם מורכב מארבעת היסודות: אש, רוח, מים ועפר, שרק בחכמתו של הקב”ה אפשר למזג ביניהם עם כוח החיים שהוא טמן בהם. מי הוא הכוח הזה?

 “ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן ומשם ייפרד והיה לארבעה ראשים” (בראשית ב, י).

עיקר קיום ארבעת היסודות הוא על ידי היסוד הפשוט הנרמז בפסוק לעיל. במילים אחרות, ישנו מקור אחד המתחלק לארבעה – ארבעת היסודות. היסוד הפשוט הוא הצדיק, שבזכותו מתקיים העולם כמו שכתוב “וצדיק יסוד עולם” (משלי י, כה). הצדיק קשור לקוצו של יו”ד, מקור ארבע אותיות השם המפורש (ראו ליקוטי מוהר”ן חלק ב, סז).

כל דבר בעולם מורכב מארבעת היסודות. בכל יסודות מעורבים חלקים מכל היתר, ולו ביחס מיקרוסקופי. כך המרכיב העיקרי של דומם הוא – עפר – אדמה, אבל אפשר לגלות בו שרידים של מים, של רוח ושל אש. קיומם המתמשך של הנבראים מושתת על הרכבה ומזיגה נכונות של היסודות הללו.

כל יסוד שונה מאוד בתוכנו מהאחרים. רק בורא עולם בחכמתו המופלאה ברא אותם בחכמה כזו שיוכלו להתערבב ולהתמזג על מנת שיתהוו מהם כל הדברים שבעולם, ויוכלו להתקיים זה עם זה ולקיים את החיים במגוון צירופים כמעט אינסופי.

אולי גם זה יעניין אתכם:

גן עדן והעצים של אלוקים – ההצגה המתמשכת של חיינו

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים בחיים

גדול מהחיים: אוסף אנקדוטות לצמיחה אישית ולרגעים מאושרים בחיים

אבל זה רק עד שמגיעה שעתם לכלות, ואז חוזרים ומתפרדים ארבעת היסודות כל אחד למקומו ויוצרים, אגב כך, מצב שהוא מבחינה מושגית “עולם הפירוד”. לכן, כוח החיים הוא הקושר את היסודות הנפרדים.

כוח חיים זה הוא הצדיק, שהתעלה מעל חומריות העולם הזה. הוא פועל כגשר בין הרוחני לגשמי ולכן הוא מסוגל להביא כוח חיות רוחני לעולם הגשמי.

במקורם, ארבעת היסודות הם באמת אחד – מושגית “עולם האחדות” – החולקים קיום משותף של שלום ושל פעילות הדדית. אפילו כשהם עוזבים את מקורם, יכולים ארבעת היסודות להתקיים בהרמוניה מושלמת, כל עוד הם ממשיכים לקבל את חיותם מהצדיק. רק אשר מתנתקים היסודות מכוח חיותם זה מופרעת ההרמוניה ביניהם. זו ראשית ההתפוררות והשיבוש, המובילים למחלה ולייסורים.

למרות שכל אדם בנוי מכל ארבעת היסודות, קיימים ארבעים שורשים עיקריים המקבילים לארבע אותיות השם המפורש. כל אדם מושרש באות המיוחדת לו יותר מבכל היתר, ובהתאם לכך, הוא מושרש גם ביסוד ובאפיון העולים מאותה אות.

זו הסיבה שמתגלים הבדלים גדולים בטבעם של בני אדם. יש מזגים ששורשם באש, אחרים שורשם ברוח, בעפר או במים. העיקר הוא, לתאם ביניהם ובין ההבדלים שביניהם, שהרי כאשר הדגש מושם על השונה ולא על הדומה אז הסכסוך הופך לנורמה ואנשים מתנגדים זה לזה. סכסוך זה מהדהד אל תוך יסודות השורש ומחולל דיסהרמוניה במלכות של מעלה. כתוצאה מכך, פוקדים את העולם הרס וחולי.

אפילו כשהם עוזבים את מקורם, יכולים ארבעת היסודות להתקיים בהרמוניה מושלמת, כל עוד הם ממשיכים לקבל את חיותם מהצדיק.

הכוח השליט העיקרי שיש ביכולתו להשכין הרמוניה בין שונויות אלה, אומר רבי נתן מברסלב, נמצא ביסוד המקורי היחיד – בצדיק. הצדיק יודע כיצד לקיים איזון הולם בין היסודות השונים בתחומי השפעתו. על ידי זה הוא מביא הרמוניה ושלווה לכל פרט ופרט, ולאנושות בכלל. זוהי מדרגת “ברית השלום” שניתנה לפנחס, מכיוון שהשיג רמה זו, מעולם לא מת פנחס אלא בדמותו של אליהו הנביא עלה במרכבת אש השמימה (ליקוטי הלכות, מצרנות ד, א-ג).

הצדיק פועל כגשר בין הרוחני לגשמי ולכן מסוגל להביא כוח חיות רוחני לעולם הגשמי

הצדיק פועל כגשר בין הרוחני לגשמי ולכן מסוגל להביא כוח חיות רוחני לעולם הגשמי

הצדיק הוא מי שהתעלה מעל ל”עולם הפירוד” (הקשור לעץ הדעת טוב ורע) והתקשר ל”עולם האחדות” (עץ החיים) מכיוון שיצר הרמוניה בין יסודותיו שלו, הוא נהיה ליסוד המקורי האחד המאחד את כולם.

גוף האדם משקף את התורה על 248 מצוות עשה ו-365 מצוות לא תעשה שבה. הידיעה המקיפה של הצדיק את התורה כולה (“השלם הגדול מסכום חלקיו”) קושרת אותו לכל המצוות בעת ובעונה אחת.

בהיותו מחובר לאחדות, הוא תופס את כל המצוות כמערכת מאוחדת אחת ורואה כיצד כל מצווה ומצווה בתורה מתאחדת עם כל שאר המצוות. באותו אופן הוא קושר ומתאם בין 248 האיברים ו-365 הגידים שבגופו – ובין נשמתו. אז הוא מסוגל להוות בעצמו יסוד מקורי יחיד עבור כל מי שנמצא במדרגות נמוכות ממנו.

בכל תכתיביו ותורותיו של רבי נחמן מברסלב מובן מאליו שכל אדם יכול להיות לצדיק – ברמה ההולמת אותו. בה במידה שהאדם התפתח מבחינה רוחנית והגיע לידי שליטה על גופו, ארבעת יסודותיו – באותה רמה הוא עשוי לזכות בתואר ‘צדיק’. אפילו מי שנמצא ברמה רוחנית נמוכה יחסית.

כל אחד ואחת, בכל מדרגה שהיא, יכול ליצור הרמוניה בין ארבעת היסודות שבתוכו. הוא יכול להגיע ל”ברית שלום” – שלום ושלווה מוחלטים בין הגוף והנשמה שלו.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמהכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו).

 מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.