סירת המפרש של אבא שלי

איך זיכרון על סירת המפרש של אבא שלי עורר בי כאב וטעם מר שנשאר לי מאותה חוויה נפלאה מהחופשה המשפחתית באגם?

באותו יום, הלכתי לי להנאתי על החוף וראיתי סירת מפרש. ברגע שראיתי אותה נזכרתי מיד בילדות המתוקה שלי, בפעמים בהן המשפחה שלי הייתה נוסעת לחופשה באגם שבקונטיקט. אבא שלי היה שוכר ספינת מפרש קטנה ועושה לנו סיבובים באגם. וזה היה כיף.

עם הזיכרון הזה על מיד, אם אפשר לקרוא לו כך, ‘זיכרון משנה’ – שהוא לא כל כך משנה, ותיכף תבינו למה.

בזיכרון הזה הבליחה הרגשה לא טובה, טעם מר שנשאר בפה ובחיים מאז. באותו יום הייתה רוח חזקה והכובע של אבא שלי עף למים. את הכובע הזה הוא קיבל כששירת בצבא כשהיה בישראל. הוא ניסה להשיט את הסירה לכיוון של הכובע אבל לשווא, הוא לא הצליח להוציא את הכובע מהמים. בקיצור, זה היה הכובע האהוב שלו והוא היה מאוד עצוב כשאיבד אתו. וכילד, זה העציב אותי מאוד כי הייתי עצוב בשביל אבא וגם הרגשתי חסר אונים.

ציר הזיכרונות מהסוג הזה עוזר לי היום להבין עד כמה העצות של רבי נחמן מברסלב הן לא רק מושלמות, אלא מלאות תבונות עמוקות ומעניקות ערך מוסף עצום לחיים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שמחה, זה כל מה שאנחנו מבקשים

ארבע סיבות לשמוח

תודה לך השם

תמצאו את הרווח

מעט זה גם טוב

מדוע המראה של אותה סירת מפרש הזכיר לי את הסיפור הטראומתי הזה? הרי אבא שלי לקח אותנו לשייט בסירת מפרש המון פעמים, ואני זוכר שהיה לי כיף ותענוג כשהיינו שם כל המשפחה. אז למה אני לא זוכר את הפעמים הכיפיות והנעימות האלה?

פעם רבי נחמן מברסלב אמר לתלמידים שלו שהם תמיד צריכים ‘לעשות אזמרה’, כלומר – לחפש את הנקודות הטובות שיש בהם ובאחרים, אבל תמיד!

ציר זיכרונות מהסוג הזה עוזר לי היום להבין עד כמה העצות של רבי נחמן מברסלב הן לא רק מושלמות, אלא מלאות תבונות ומעניקות ערך מוסף עצום לחיים…

ולמה הוא העניק לפעולה הזו של מציאת הטוב חשיבות גבוהה מאוד? הרי היו לו עוד הרבה עצות טובות, למה דווקא ההוראה שלו בעניין זה הייתה ללכת עם תורת אזמרה (רפ”ב בליקוטי מוהר”ן) ותמיד?

אני חושב, שבחכמה שלו רבי נחמן הבין שהשלילי הוא דבר שכל כך קל ונגיש בראש שלנו. רק מבט אחד על סירת מפרש – ובום! – נזכרתי ביום עצוב שהיה לי בחיים, ולעומת זאת כשמדובר הימים החיוביים והזיכרונות המשמחים הפעולה הפוכה – הם ממש לא צפים באותה קלות ומהירות.

פעמים רבות קשה יותר לזכור ולהשיג אותם, לכן אנחנו צריכים לעבוד באופן תמידי על הטכניקה הזו – לזכור תמיד את הטוב, לחפש אותו כל הזמן. למה? כי הוא שם, אבל אנחנו צריכים לעשות חיפוש קטן ולמצוא אותו.

נעים זמירות ישראל – דוד המלך ע”ה, אומר בספרו (תהילים ד, ח): “…נתת שמחה בליבי”.

היא שם עבורנו, השמחה, שנזכור ונדע תמיד. ורבי נחמן, שידע שאם נרצה להגיע אליה אנחנו צריכים להסתכל היטב, לחפש אותה וליהנות ממנה ברגע שנמצא אותה.

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.