מסע וחיפוש אישי: לשחרר את הנסיכה האבודה

מסע וחיפוש אישי לשחרר את הנסיכה האבודה

הסוף שאין לו סוף בסיפור המעשייה מאבידת בת מלך סיבך קצת את החבר שלי, כי איך הוציאה? את זה הוא לא סיפר, רק אתם יכולים לספר!

לא מזמן פנה אלי חבר שעדכן אותי שהוא קורא את הספר סיפורי מעשיות של רבי נחמן, ועכשיו הוא נזכר במשהו שקשור למעשה מאבידת בת מלך.

לפי מה שהבנתי ממנו, הוא הצליח להבין את המסר אך לא ממש את הנמשל. ובעיקר לא הבין את העניין של סוף המעשייה של ‘אין סוף’, כלומר את עניין “ואיך הוציאה? לא סיפר”. זה בלבל אותו לגמרי, למרות שהסיפור הזה די ברור ו’שקוף’ כדבריו.

בכל מקרה, חשבתי על זה ביני לבין עצמי והגעתי להבנה שהוא שאל שאלה יפה. הוא העלה נקודה חשובה שכדאי לתת עליה את הדעת ולקבל כיוון כיצד להגיע לזה בצורה נגישה יותר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הנסיך שהפך לתרנגול הודו – משל ההינדיק

אל תשכח מי אתה

מעשה משבעה קבצנים

המם של רבי נחמן

אז ככה, בגדול, הנסיכה היא השכינה הקדושה (וגם הנשמה של כל אחד מאיתנו) שאנחנו צריכים לשחרר מכוחות הרשע. כל אחד מאיתנו הוא המשנה למלכות שמנסה דרך אחת, ואחר כך דרך אחרת, ועוד אחת… וכל הזמן הולך לאיבוד. לבסוף, נראה שהנה, שאתה מצליח למצוא את הנסיכה ולהחזיר אותה לאבא שלך, המלך. אתה מקיים את כל המצוות ועושה כל מה שצריך בעבודת השם, ובעבודה הרוחנית שלך, אבל בסוף, מפספס שוב ושוב. אבל אל דאגה, שום תקווה לא הולכת לאיבוד. אתה ממשיך לנסות פעם אחר פעם ועד שלבסוף אתה משחרר אותה.

רק מה, הסיפור הזה לא מספר לך איך בדיוק אתה עושה את זה – איך אתה משחרר את הנסיכה. למה? כי רק אתה יכול לכתוב את התסריט הזה ועם דגש חזק על החלק הזה.

ירדנו לעולם הזה – עולם של בלבולים וחושך, והקב”ה יודע שנלך כאן לאיבוד. אבל אם נמשיך לנסות ולחפש אחרי האמת, כל אחד מאיתנו יצליח לכתוב את הסוף שלו לסיפור.

 יש הרבה מאוד מה לומר, אבל! זה סיפור המסע המיוחד של כל אחד מאיתנו. ששת הבנים של המלך מייצגים את שאר הספירות, והנמוכה ביותר – המלכות – היא העולם שלנו והשכינה. במעשייה של רבי נחמן מסופר שהנסיכה, בת המלך, הייתה הילדה הכי יקרה לו מבין ילדיו. וזה אומר שהמשימה שלנו, למרות היותה הנמוכה ביותר, הנסתרת והכי מוטרדת, היא גם האהובה ביותר על בורא עולם.

ירדנו לעולם הזה – עולם של בלבולים וחושך, והקב”ה יודע שנלך כאן לאיבוד. אבל אם נמשיך לנסות ולחפש אחרי האמת, כל אחד מאיתנו יצליח לכתוב את הסוף שלו לסיפור.

ישנם הרבה מאוד רמזים במעשייה המיוחדת הזאת, למשל, הענקים יכולים להיות מצד אחד הצדיקים שמפנים אותנו לדרך הרוחנית, לתכלית ולמסלול הפרטי והאישי שלנו, זה שבורא עולם נתן לנו, ומצד שני הם יכולים להיות אנשים ‘גדולים’ – כלומר שכלתניים, משכילים וכו’ שתפקידם למנוע מאיתנו ללכת בדרך הרוחנית, מכיוון שאצלם הכל נעשה בדרך הטבע והשכל… בכל מקרה, הסיפור הזה הוא אחד החזקים והישירים ביותר, אבל זה רק בגלל ששאר המעשיות בספר כל כך עמוקות ולכן קשה לפרש אותן, אז אל תרגישו רע עם זה.

אם נמשיך לחפש נצליח לכתוב את הסוף שלנו לסיפור

אם נמשיך לחפש נצליח לכתוב את הסוף שלנו לסיפור…

כשהוא דיבר איתי על עניינים גבוהים הקשורים לסיפורי המעשיות, כמו למשל רמזים מהקבלה וכן הלאה, אז הבנתי שזה קצת מבלבל אותו. למה? משום שזאת טעות נפוצה מאוד שגם אני נפלתי בה, כי צריך להבין היכן העניין הגבוה הזה משתלב ואיך הוא מתחבר. ולא פעם זה יכול רק לסבך במקום לתת את המענה שאנחנו רוצים לקבל מהסיפורים המדהימים הללו, מכיוון שרבי נחמן מברסלב רוצה שהמשנה המיוחדת שלו תהיה מעשית ומוערכת על ידי כל אדם, וכל יהודי. ישנם כמה יסודות שצריך לדעת ואז הקבלה כבר לא תבלבל אף אחד. אני באופן אישי רחוק מלהיות קבליסט ולא פעם מגלה שאנשים מפספסים את הנקודות רק בגלל התלות שלהם בהסברים ‘גבוהים’ או ‘שכלתניים’ יותר.

בכל מקרה, הצעתי לחבר שלי, ואני גם מציע לכם לכם, לקרוא את הסיפור המדהים הזה עם הטיפים שקיבלתם במאמר הזה, ולנסות להבין אותו מנקודת מבט מעשית ועם כיוון לצמיחה האישית שלכם.

בנוסף, ישנם מסרים נפלאים שרבי נחמן מברסלב רומז עליהם בסיפור המעשייה הזה, ואותם תוכלו להבין בעצמכם. למשל, הענקים כל הזמן אומרים לו שהמקום שהוא מחפש לא קיים. כאשר מחפשים את הקשר האולטימטיבי עם הקב”ה, פעמים רבות אנשים שנראים כמו ענקים – משכילים, מתקדמים וכן הלאה, מנסים להניא אתכם מדרככם. במקרה כזה, עליכם להמשיך הלאה ולחפש תוך כדי ולא להתרשם ‘מגובהם’ לכאורה, בין אם הוא בעל אופי רוחני אחר. יש כמובן עוד מסרים אותם תגלו תוך כדי הקריאה/מסע שלכם בסיפור.

ובסוף – איך הוציאה? על השאלה הזו אתם כבר תדעו לענות!

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.