לרתום את המחשבות

האם ידעתם שאפשר בכוח המחשבות להתעשר? לזכות להצלחה בכל תחומי החיים? להתגבר על אתגרים? זה הזמן לגלות את הנשק העוצמתי שיש לכם בראש!

 רבי נחמן אומר משהו מאוד לא שגרתי (שיחות הר”ן ח) על עניין לימוד התורה – כאשר אדם עסוק בלימוד הלכות אבלות, למשל, עליו ללמוד מהר בלי להתעכב או להתעמק בהן. הסיבה לכך היא: מכיוון שלמחשבות יש כוח גדול מאוד!

בעוד רבי נחמן לא מרחיב בשיחה זו, ואומר שלימוד הלכות אבלות לעומק יכול לגרום לאדם למצוא את עצמו כ’מתאבל’, אפשר להבין זאת גם ממה שהוא מלמד בספר ליקוטי מוהר”ן (קצ”ג) – שם הוא מסביר שלמחשבות יש כוח עצום מאוד. אדם יכול לגרום לדברים לקרות רק מכוח הריכוז וההתמקדות במחשבות שלו.

למשל, כשאומרים “קריאת שמע” – אדם צריך לראות בעיני רוחו שהוא מוכן למסור את נפשו על קידוש השם. רבי נחמן מסביר שאם אדם מתרכז בזה יותר מדי, הוא באמת עלול להגיע למצב הזה, כלומר למות חלילה. לכן צריך מאוד להיזהר. כך הוא גם הדבר בעניין לימוד הלכות אבלות, צריך להיזהר על מנת לא ליצור מצב חלילה של אבלות לעצמו. זו הסיבה שצריך ללמוד במהירות ולדעת רק את מה שצריך לדעת לעת עתה. ורק כאשר אדם באמת נמצא במצב של אבלות, אז הוא יכול ללמוד את ההלכות הללו לעומק.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תמחזרו מחשבות טובות

השבת והמחשבה

מרשם בדוק לחיים מאושרים

דבר חדש לגמרי

שינויים כן נולדים

תאפשרו לו

מעט זה גם טוב

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

החיים יפים ופשוטים

אז חשבתי על זה.

כי אם למחשבות יש יכולות לייצר מוות ואבלות, אז הן בהחלט יכולות ליצור את ההיפך – דברים חיוביים, חיים, שמחים ומלאים חיות, מכיוון שישנו עיקרון בתורה שמידת הטוב גדולה מאוד מהרע.

רבי נחמן מברסלב אומר פעמים רבות בספרו – ליקוטי מוהר”ן, שהכוח של המחשבות מסוגל להשפיע על האדם שפע ועושר רב. ברור שרבי נחמן התכוון שקודם כל צריך להשתמש בעוצמה הזו לעניינים רוחניים – לצמיחה האישית והרוחנית שלנו, לקרבת הבורא, ללימוד התורה, לשיפור מידות הנפש שלנו, להתחזק בתפילה ולהצליח במשימות שניתנו לנו משמים – זוגיות, משפחה, חינוך ילדים ועוד.

לא רק עושר! בכוח הזה, כפי שאומר לנו רבי נחמן, צריך להשתמש בעיקר על מנת להשיג את העושר והשפע הרוחני – לצמיחה האישית והרוחנית שלנו!  

כאשר אדם מתמודד עם אתגר מסוים, אז במקום להתמקד על הזווית הכואבת והמצערת שבו, שרק תגרום להבאת המצב למקום לא טוב, עליו למקד את המחשבות שלו דווקא על התגברות וצליחת האתגר איתו הוא מתמודד. גם אם איננו יודעים איך אנחנו עומדים לעשות את זה, רק מעצם ריכוז המחשבות על ההצלחה זה עזרה אדירה, גם אם התוצאה הסופית היא לא מה שייחלנו לה, שהרי אנו יודעים שהגמרא אומרת שכאשר אדם רוצה לקיים מצווה אך הדבר נמנע ממנו – אז זה בדיוק כמו שהוא קיים אותה.

ועל מה הוא מקבל את הקרדיט? הרי הוא לא עשה שום דבר. ובכן, הקרדיט הוא על המחשבות הכנות. היה לו רצון טוב מתוך המחשבה הכנה והאמיתית כן לקיים אותה מצווה, אך הוא לא הצליח. על זה הוא מקבל שכר.

למחשבות יש כוח גדול ועצום מאוד שרק בעזרתן בלבד אדם יכול לקיים מצוות! אומנם חשוב לציין את דברי רבי צבי אריה רוזנפלד זצ”ל – שאל לנו להסתמך על “אם חשב ורצה לעשות ולא עשה – זה כמו שעשה”, אלא לעשות כל שביכולתנו לקיים את המצוות. כי הכוונה בדברי הגמרא היא שמכורח נסיבות אדם לא הצליח לקיים את המצווה, לא בגלל שהוא לא רוצה ורק חשב.

תתרכזו במחשבות, תראו את עצמכם צולחים את אתגרים החיים – ותצליחו!

בעיקרון זה אחז גם רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א, אך בצורה שונה. הבעל שם טוב אמר שבמקום בו המחשבות שלך נמצאות – שם אתה נמצא. אם, למשל, אדם רוצה להיות בציונו של רבי נחמן מברסלב באומן, ולמרות כל המאמצים שהוא אכן עשה וכתוצאה מדבר שאינו בשליטתו לא הצליח להגיע, אז זה כמו שהוא היה אצל הרבי. אם אדם חושב על מצווה, הוא עושה מצווה משום שמחשבה טובה מולידה טוב!

מדברים אלה אנחנו יכולים גם להבין מדוע חז”ל אומרים שהרהורי עבירה (מחשבות על עבירות) גרועים יותר מהעבירה עצמה. כאשר אדם חוטא, חלילה, הוא מן הסתם מרגיש חרטה ואינו נהנה מן החטא. אבל כשהוא חושב על החטא – הוא מעורב בו בכל כולו.

רבי נחמן מברסלב מגלה לנו (ליקוטי מוהר”ן ח”ב, נ) שהמחשבות של האדם, הנשק העצום הזה שתואר לעיל, הן בשליטותו המוחלטת של האדם. הוא יכול לכוון את המחשבות לכל מקום שיבחר!

אז בואו נבחר להשתמש בנשק העוצמתי הזה רק לטוב – נחשוב מחשבות חיוביות וטובות של הצלחה, של קיום מצוות, של התעלות, של דברים טובים שיקרו לנו ולסובבים אותו, לעם ישראל ולעולם כולו, ושנחשוב ונאמין שהגאולה תתקיים כבר היום!

מה עוד אפשר לעשות עם כוח המחשבה שקיבלנו? גלו בקישור הזה.