להתקרב בלי להתנתק

לא מתנתקים מהמסורת העוברת מדור לדור, ועל זה שם רבי נחמן מברסלב דגש מיוחד, ואפילו כתב על כך זמן קצר לפני פטירתו!…

דווקא בגלל התפוצה הגדולה של תורת ברסלב בשנים האחרונות, ובגלל ההרגשה ה”ידידותית” שהיא מקרינה, צריכים להיזהר ולהבין היטב את המסורת של תנועה זו, ולא לשגות ולחשוב שאפשר לפרש את המסרים שלה רק לפי “הראש שלי”.

לכן, הכלל המוביל בכל ההתקרבות למשנתו של רבי נחמן הוא – שלא לנתק אותה חלילה מכל המציאות היהודית התורנית והמסורתית, שהרי כל מגמתו של רבי נחמן בכל חידושיו ועצותיו היא אך ורק לתת לנו את היכולת לקיים את תורת משה כמו שקיבלנו מאבותינו, וכמו שאמר רבי נתן: משה רבינו נתן לנו את התורה ורבי נחמן את קיומה…

גם זה יכול לעניין אתכם:

הרקע שמאחורי הדיבורים

איך זוכים להיות יהודי?

המשימה: בייגל

גם אתם גיבורים

אני? בשמחה תמיד!

ברסלב – העידן החדש

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

קיום התורה

על מנת שנבין עד כמה יסודי עניין קיום התורה במשנתו של רבי נחמן, נפתח בכמה מילים ממכתב ששלח לתלמידיו מעט לפני פטירתו, ובסוף המכתב הוא מבקש מהם ומתחנן:

“ובכן אהוביי אחיי ורעיי, חיזקו ואימצו ביראת ה’ כל אחד ואחד לפי כוחו ובחינתו, ולא יהיה לריק יגיעי. ושימרו תורת משה עבד ה’ כאשר לימדתי אתכם…”

ראשית כל, בוודאי שמגמתם של כל הצדיקים ותלמידי החכמים שבכל הדורות כולל הדור הזה – היא להביא אותנו לידי קיום התורה, כמו שמובא בגמרא (קידושין מ) שנחלקו חכמים מה גדול יותר: לימוד התורה או עשיית המצוות בפועל? ואחרי שדנו בזה, החליטו שבוודאי לימוד התורה גדול יותר כי הוא מה שמביא לידי מעשה. אבל בתורת רבינו עניין ומושג “קיום התורה” נמצא בערך מיוחד, ויש בו עמקות ופנימיות רבה, ואף סוד יש בו הנרמז בדברי נתן כאשר הוא מכנה את תורת רבי נחמן “לימוד המביא לידי מעשה”.

כדי “שלא יהיה יגיעי לריק” מבקש מאיתנו רבי נחמן, “שימרו תורת משה ה’ כאשר לימדתי אתכם”! – אל תשנו ואל תוסיפו, בדיוק כפי שקיבלנו במסורה מאבותינו בהר סיני!…

התורה שבידנו היא אותה “תורת משה”, ללא שום שינוי וחילוק מהמקובל במסורה. אולם המציאות הכואבת היא, שאנחנו רחוקים מקיומה ואיננו מצליחים לעמוד במשימה שהוטלה עלינו. לכן שלח לנו הקב”ה במשך הדורות צדיקים ומורי דרך, ובדור האחרון שלח את נשמתו  של רבי נחמן שגילה ונתן לנו את הדרכים והעצות כדי שנצליח לקיים את תורת משה. וממילא, ההתעמקות בדרכו המיוחדת של רבי נחמן צריכה להשפיע לטובה על כל תחומי היהדות המוכרים והמסורים לנו, הן בסדרי הלימוד המקובלים בישראל, הן במנהגים המקובלים, בדרך ארץ והשקפה יהודית – בלי להתנתק מהמסורת העוברת מדור לדור.

רק כך נבין את המיוחד בתורות של רבי נחמן. כאשר נכיר את הספר “מסילת ישרים” ואת הדרישות המוסריות הגבוהות שלו, אזי כאשר נפתח את ספרי רבי נחמן נבין את הבשורה שהוא מביא בעצותיו, שרק על ידן יש לנו אפשרות בדור זה לקיים את המובא ב”מסילת ישרים”.

כשנעמיק בדבריו של רבי נחמן נבין את הבשורה שהוא מביא בעצותיו הנפלאות…

כאשר נזדעזע מהמאמרים החריפים של הזוהר המרוכזים בספר “ראשית חכמה”, המתארים את חוזק מידת הדין, רק אז נרגיש את הכרת הטוב לרבי נחמן שמגלה לנו את הרחמים והסליחה של בורא העולם ומעודד אותנו שלא נתייאש.

כאשר נדע עד כמה המושג של “ביטול תורה” הוא חריף, ונשאף כמו כלל ישראל להגות בתורה בהתמדה ולזכות להיות תלמידי חכמים הבקיאים בכל תחומי התורה, וניתקל במניעות ובאלף סוגי הפרעות מהתמדת התורה, רק אז נבין את המיוחד בעצותיו של רבי נחמן שבעזרתן אפשר להתגבר על הכל ואף להיות מתמיד בתורה.

 * *

מחפשי האמת – מדור המיועד למתקרבים הרוצים להכיר את משנתו של רבי נחמן מברסלב, והכולל בתוכו מאמרי התעוררות להליכה בתמימות בדרכי היהדות, לימוד התורה בכלל ולימוד בספרי רבי נחמן ותלמידיו בפרט, עצות ודרכים נפלאות איך ללמוד אותם, ועל ידי כל זה זוכים להרגיש את גודל המתיקות והתענוג של ההתקרבות לתורה ולצדיקים וזוכים לתיקון הנפש ולהשלמת כל החסרונות.