בימינו אנחנו מוצאים הרבה מן המתקרבים לברסלב חסרים, מעונים ומבולבלים. מה קורה פה? איך נוצר דבר כזה וכיצד מתמודדים עם זה?…
ישנם סוגים רבים של בעלי תשובה: יש כאלה שהיה להם רקע מסורתי כלשהו לפני שהתקרבו עוד יותר, ויש את אלה שלא היה להם שום רקע. ישנם כאלה שחיי הנפש שלהם לפני התשובה היו קשים, וישנם כאלה שבסך הכל גדלו עם בריאות נפשית. ישנם סוגי אנשים שיותר מתלהבים וישנם שפחות. ישנם אנשים שדורשים מעצמם ויש וותרנים וכן הלאה – אינספור שינויים בין בני אדם ובתהליך ההתקרבות שלהם, ורק הצדיק האמת שהוא שורש נשמות ישראל יודע להוליך כל אחד כפי שורש נשמתו. ממילא, כל אחד אמור לחפש את הדרך האישית שלו כפי שהוא מכיר את עצמו וכפי שמוליכים אותו מלמעלה, וכאשר הוא לומד מאמרים או שומע שיעורים בחסידי ברסלב אחרים, הוא צריך להתייחס אליהם בפרופורציה נכונה ולא לחשוב שיש מישהו שחי בדור הזה שיכול להוות תחליף לרבי ולהכתיב לו בדיוק מה לעשות (מלבד ענייני הלכה והשקפה ידועים ומקובלים).
נקודת החזרה
נשתדל לחזק במאמר זה שתי נקודות יסוד ביהדות: ההליכה בדרך המסורת, וההתקרבות לצדיק האמת.
ראשית צריך לשאול: האם דרך התשובה בכלליות, ולעומתה ההתקרבות לרבי נחמן, הן שני עניינים נפרדים או שונים? ובכן, יש חוזרים בתשובה שחושבים שכן, ברסלב זו איזו כת או קבוצה שהיא מחוץ לעולם התורה הנורמלי.
ובכן, עלינו לתקן טעות זו ולהודיע: שלמרות שלרבי נחמן יש באמת כוח נפלא, עצות שלא היו כמותן עד היום ועוד הרבה דברים מיוחדים, נעימים, משמחים, מחזקים ועוד – אבל הכל נמצא בתוך דרך התורה כפי שהיא מקובלת מדורי דורות בכל תפוצות ישראל! וכל חידושו בא לחזק את דרכי התורה המקובלים לנו כעם ישראל ולא חלילה ככת שונה.
אולי גם זה יעניין אתכם:
בדורות הקודמים של ברסלב כל מי שהתקרב לברסלב ממש שש על המציאה שמצא, אבל בימינו הדבר השתנה משום מה, ואנחנו מוצאים הרבה מן המתקרבים לברסלב חסרים, מעונים ומבולבלים. מה קורה פה?
התשובה מורכבת מהרבה גורמים, אבל נעמוד על נקודה אחת – בימינו חסרים להרבה מן המתקרבים לברסלב יסודות תורניים והשקפתיים, שחסרונם גורם להם לטעות בהבנת העניין של ברסלב. לכן חשוב מאוד לבעלי תשובה לתת את הדעת לזה, להתקרב לדרך היהדות בצורה מתונה ועל פי דרכי היהדות המסורים מדור לדור, בד בבד עם התקרבותם לאותן נקודות מיוחדות שיש בברסלב.
למרות שלרבי נחמן יש באמת כוח נפלא, עצות שלא היו כמותן עד היום ועוד הרבה דברים מיוחדים, נעימים, משמחים, מחזקים ועוד – אבל הכל נמצא בתוך דרך התורה כפי שהיא מקובלת מדורי דורות בכל תפוצות ישראל!…
לאט אבל ובטוח
מי שמכיר קצת את העולם של קירוב רחוקים, יודע שישנה צורה של קירוב רחוקים המקרבת את בעלי התשובה לאורח חיים יהודי על פי השקפת עולם תורנית בצורה מאוד מסודרת ומובנית, וזה חשוב מאוד בעיקר בתחילת הדרך, כי המתקרבים בדרך זו נכנסים בדרך כלל לדרך חיים מתונה ונוחה להתקבל על דעתם, דבר שעוזר לריפוי הנפש בהדרגה ביחד עם לימוד התורה והתקדשות המצוות. ובנוסף לכך, הם נהנים מיציבות בהשקפה יהודית מבוססת על דעותיהם של גדולי ישראל מהעבר ובהווה.
פני הדברים שונים כאשר מתקרבים רק ל”ברסלב” כפי שהיא מוצגת היום, שכיום התקרבות זו מציבה כמה קשיים. ואני מדגיש ‘כיום’ דווקא. כי בעבר, כאשר היו מתקרבים לברסלב, המתקרבים היו ברובם אנשים שכבר היה להם בסיס של אורח חיים יהודי, וממילא כל האור והפנימיות וההתחדשות וההתחזקות שרבי נחמן מברסלב זיע”א משפיע על המתקרבים אליו, נכנס בכלים בריאים ושלמים והניב תוצאות ברוכות של חיות ושמחה בעבודת השם ובחיים בכלל, וגם המתקרבים שהיו רחוקים מתורה ומצוות היוו מיעוט, וממילא הושפעו מאלו המקורבים כבר וקיבלו את הדרך של ברסלב כמות שהיא.
את האמת חפשו ובקשו אצל הצדיק האמיתי שמסייע לנתב את האור אל תוך הכלים בצורה בריאה ונכונה…
דבר זה השתנה היום. ברסלב, בהיותה חסידות בעלת כוח משיכה גדול שמשכה אליה בשלושת העשורים האחרונים כמות אדירה של מתקרבים, היא חסידות שאין בה מוסדות רשמיים שייקחו על עצמם את העול של קליטת רבבות נשמות.
מתוך מציאות זו נוצר מצב של קבוצות רבות של מתקרבים שמתקרבים עם הרבה התלהבות כאש בוערת ממש, כאשר לחלק מהם אין בכלל הדרכה איך נראים חיים יהודיים, ולחלק מהם ישנה הדרכה שהיא לא שלמה או אפילו לא נכונה, הבאה מאנשים שבעצמם צריכים עדיין הדרכה לחיים יהודיים.
דבר זה גורם לחילול השם גדול ולסבל גדול של נפשות אותם בעלי תשובה, שבמקום שהתשובה תרפא את נפשם והם יצליחו לבנות בתים יהודיים נאמנים, ולהיכנס שוב לחיק היהדות ולהתבסס שם, הם מוצאים את עצמם מבולבלים ויתומים או שמתגודדים בקבוצות בעלות הנהגות קיצוניות לכאן ולכאן, ומושפעים מדעות שאינן מבוררות ואינן שלמות בדרך שדרכו בה אבותינו, והאש הבוערת בקרבם להתקרב לאביהם שבשמים אינה מנותבת לכלים וממילא גורמת למה שגורמת.
לכן חשוב להתחבר עם אנשים העוסקים בקירוב רחוקים המשקיעים משאבים לבנות לבעל התשובה המתקרב לרבי נחמן דרך חיים יהודית בסיסית בטוחה וברורה, ביחד עם התקרבותו לצדיק, וזה יבטיח את הצלחת התקרבותו בחזרה ליהדות, הן מהצד ה’רגיל’ שלה והן מצד התקרבותו לרבי, שהתקרבות זו היא באמת נותנת יציבות יהודית לצד עומק העבודה. אך על מנת להגיע לזה, חייבים לשים דגש על בניית בסיס מוצק של אורח חיים נורמלי איתן כדי שמזה נוכל לצאת לעבודות שדורשות יותר תעצומות נפש.
במאמרים הבאים נרחיב בנושא של חיבור המסורת היהודית המקובלת ביחד עם החידוש שבהתקרבות לרבי נחמן מברסלב, ונלמד שדווקא השילוב של השתיים הוא המביא לשלמות העבודה.
(ערוך ומעובד מתוך הספר “באמצע הדרך”).